کد خبر: 3474480
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰
علی قوی‌تن:

پیام،‌ مؤلفه کافی برای قرآنی بودن اثر نیست/ لزوم وحیانی بودن ساختار مضامین

گروه هنر: یک کارگردان سینما گفت: تنها به بهانه پیام، نمی‌توان فیلمی را قرآنی نامید، زیرا زبان و ساختاری که مضمون را بیان می‌کند هم باید بر اساس مفاهیم کلام‌الله مجید باشد.

علی قوی‌تن، کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه موضوعات دینی و قرآنی در جشنواره سی‌و‌چهارم این گونه اظهار نظر کرد: من همه فیلم‌های جشنواره فیلم فجر را ندیدم، اما در میان کارهایی که تماشا کردم گرایش قرآنی واضحی قابل مشاهده نبود؛ البته موضوعات دینی و اخلاقی در فیلم‌ها وجود داشت، اما آنها را نمی‌توان به طور واضح فیلم قرآنی نامید، چون این سبک فیلم‌ها یا باید به صورت مستقیم آموزه‌های قرآنی را در خود جای دهند یا این‌که مضمون کلی به نحوی باشد که آیه یا مفهوم مورد نظر را در ذهن تداعی کند.

وی افزود: ممکن است این سوال در اذهان به وجود آید که در تمام فیلم‌های ایرانی، موضوعات اخلاقی مد نظر است، پس چگونه نمی‌توان این تولیدات را جزء کارهای قرآنی محسوب کرد. برای مثال مذمت دروغ و خیانت موضوعاتی است که در قرآن کریم هم مورد نکوهش قرار گرفته و بر این اساس این قبیل تولیدات را نیز می‌توان قرآنی نامید. جواب به این این ادعا را این‌گونه می‌توان داد که برای بیان ارزش الهی نمی‌توان با زبانی بد آن را بیان کرد، چون شکل بیان، خود شرط مهمی در فیلم‌های قرآنی است.

این کارگردان ادامه داد: برای گفته خود نمی‌خواهم از آثاری که تولید کرده‌ام مثال بزنم، اما کارهای دیگری هم وجود دارد که زبانی بسیار شریف دارند و به وضوح نمود بارز یک فیلم قرآنی هستند. برای مثال یک فیلم نام‌آشنا را مثال می‌زنم. «بچه‌های آسمان» فیلمی زیباست که در آن موضوعات قرآنی به وفور مشاهده می‌شود، در ضمن زبان بیان این ارزش‌ها نیز بسیار زیبا و لطیف است. در سکانسی از فیلم، پدر با سخن خود به روزی حلال اشاره دارد، اما این مسئله تنها در کلام نیست، بلکه سبکی که در زندگی دارد همسو با اعتقادات وی نشان داده می‌شود.

قوی‌تن در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فیلم‌های قرآنی را در جشنواره فیلم فجر رواج داد، گفت: برای این‌که این موضوع در جشنواره فیلم، شکلی دقیق‌تر به خود گیرد باید بخش یا جایزه‌ای را در نظر گرفت تا بهترین کاری که در این حوزه تولید شده انتخاب شود و از آن تجلیل به عمل آید. این اتفاق هم باعث می‌شود که فیلمسازان نسبت به این حوزه علاقه‌مند شوند و هم این‌که الگویی از فیلم‌های مورد نظر در سینما معرفی شود.

وی در تکمیل توضیح فوق عنوان کرد: امسال در جشنواره فیلم فجر، فیلمی با نام «ایستاده در غبار» به نمایش درآمد که با استقبال اهالی سینما مواجه شد. دلیل این اتفاق نیز جدا از موضوع، ساختاری است که فیلم برای بیان مفهومش انتخاب کرده. این اثر درباره شهید احمد متوسلیان است که نگاهی زیبا به زندگی این سردار شهید دارد، اما آنچه که در این کار می‌بینیم با کارهای قبلی این فیلمساز تفاوت دارد و به نوعی در سینما ما جدید و نو است. با این توضیح این قبیل تولیدات قادر است برای سینمای دفاع مقدس هم الگویی موفق باشد تا فیلم‌های خوب در این حوزه تولید شود.

این فیلمساز در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: درباره قصص قرآنی هم به وفور سخن رانده شده، اما معمولا نتیجه لازم گرفته نمی‌شود، دلیل این امر نیز کاملاً مشخص است، چون تولید فیلم‌هایی از این دست، نیازمند سرمایه بالاست که با این توانی که در سینمای کشورمان مشاهده می‌شود، در حال حاضر نمی‌توان امیدی به ساخت این دست تولیدات داشت.

captcha