وی گفت: در حوزه تئاتر رضوی و به ویژه تولید نمایشنامه نیاز به تولید فکر و پرداختی نو و ایدهپردازی از منظری متفاوت به موضوع هستیم، اما در عمل شاهد هستیم اغلب آثاری که تاکنون در این مسابقه شرکت میکردند پیشتر یا اجرای صحنه شده و یا چاپ و منتشر شدهاند.
نفر سوم کارگردانی دهمین جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» تصریح کرد: علاوه بر الحاق جشنواره نمایشنامهنویسی رضوی از قزوین به خراسان شمالی، نکته جالب توجه دیگری که جزئی از نقاط قوت این دوره از جشنواره محسوب میشود، تأکید دبیرخانه جشنواره بر هدایت و حمایت از آثار متقاضی شرکت در جشنواره است. به این معنی که علاقهمندان با ارسال طرح و ایده اولیه نمایشنامه خود و تصویب مقدماتی آن از سوی هیئت کارشناسی جشنواره، در جریان مشاوره و هدایت آن توسط کارشناسان تا پختگی کامل اثر و قابلیت آن برای اجرا قرار میگیرند و حتی اگر نمایشی در این فرایند برای حضور در جشنواره نمره قبولی نگرفت، با کمکهزینهای که به گروه پرداخت میشود، نمایش در شهری که تولید شده است به اجرای عمومی درخواهد آمد.
دبیر جشنواره سراسری نمایش کوتاه رضوی «زائر» در ادامه گفت: اینکه تصور میشود با الحاق جشنواره نمایشنامهنویسی رضوی به جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» این امکان وجود دارد که جشنواره نمایش کوتاه رضوی «زائر» و همچنین جشنواره نمایش کودک و نوجوان رضوی «ضامن آهو» را نیز به این جشنواره ملحق کرده و در نتیجه زین پس جشنواره بزرگ «تئاتر رضوی» را شاهد باشیم اشتباه است؛ چرا که هر دو جشنوارهای که نام آنها ذکر شد به طور مستقیم به فرهنگ و سیره رضوی اشاره ندارند.
حسنزاده تأکید کرد: جشنواره تئاتر «زائر» همان گونه که از نامش پیداست به موضوع زوار علی بن موسیالرضا (ع) اشاره دارد و در نتیجه پرداخت مستقیم به کرامات و ویژگیهای شخصیتی امام هشتم در آن اولویت ندارد، جشنواره تئاتر «ضامن آهو» نیز از آنجا که مخاطبان آن گروه سنی کودک و نوجوان هستند از حال و هوا و فضایی خاص این سنین که اغلب فانتزی است و ممکن است حتی از زبان حیوانات روایت شود برخوردار است.
وی در پایان گفت: در مجموع با توجه به رویکرد مثبتی که از سوی مسئولان دبیرخانه جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» شاهد آن هستیم و در فراخوان یازدهمین دوره آن مشهود است، امیدوارم که جشنواره سراسری «تئاتر رضوی» که در دورههای نخست خود به اوج کمی و کیفی رسیده بود و چند سالی را نیز با افول مواجه شد، مجدداً طراوت و سرزندگی خود را بازیافته و به جشنوارهای مطرح در حوزه تئاتر موضوعی با گرایش دینی و مذهبی تبدیل شود.