نمایشگاه اسلامی در برلین/ حمایت دولت از رشته الهیات/ نژادپرستی علیه مسلمانان
کد خبر: 3477087
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
اخبار اسلامی آلمان؛

نمایشگاه اسلامی در برلین/ حمایت دولت از رشته الهیات/ نژادپرستی علیه مسلمانان

گروه بین‌الملل: برگزاری نمایشگاه عرفان اسلامی در موزه برلین، حمایت دولت فدرال از توسعه رشته الهیات اسلامی، تدریس رشته جدید در مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک، بودجه 6 میلیون یورویی مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت و افزایش نژادپرستی علیه مسلمانان از مهم‌ترین اخبار اسلامی رسیده از آلمان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از سایت رایزنی فرهنگی ایران در برلین، بخش هنرهای اسلامی موزه پرگامون برلین، نمایشگاه عرفان اسلامی برگزار کرده است.  
 
هدف این نمایشگاه پرداختن به سنت های عرفانی جنوب آسیاست و با عنوان «سالکین عرفانی؛ صوفیان، دراویش و مردان مقدس» آثار متفاوتی از تأثیرات مختلف سنن صوفیانه در اسلام را به نمایش می گذارد.
 
مینیاتورهای هندی موجود در مجموعه های موزه نیز در این نمایشگاه به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه که بر آن است تا چندلایگی این عرصه عرفانی و طرق متفاوت آن به سوی الوهیت را به نمایش بگذارد، تا 24 آوریل(پنجم اردیبهشت‌ماه 95) برای مراجعه عموم دایر خواهد بود.

تدریس رشته جدید در مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک
 
مؤسسه الهیات اسلامی(IIT) دانشگاه اسنابروک آلمان در نظر دارد، رشته تحصیلی جدیدی را در زمینه خدمات اجتماعی در جامعه مهاجران و با تأکید بر خدمات خیریه اسلامی ارائه کند.
 
بولنت اوچار، رئیس مؤسسه الهیات اسلامی اسنابروک ضمن اعلام خبر برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی این رشته تحصیلی جدید، از توسعه فعالیت های مؤسسه مذکور در چارچوب طرح پنج ساله وزارت آموزش فدرال برای تمدید فعالیت های دانشکده های الهیات اسلامی در آلمان خبر داد.
 
به گفته اوچار، طراحی کلی رشته تحصیلی خدمات اجتماعی به عنوان شاخه ای میان رشته ای در طول سال گذشته و با همکاری مؤسسه الهیات کاتولیک، مؤسسه مطالعات میان فرهنگی و تحقیقات مهاجرت، همچنین مؤسسه علوم تربیتی صورت پذیرفته است.

وی گفت: «با تأسیس چنین رشته ای در پی این هستیم که ظرف پنج سال هنگامی که ساختارهای خدمات اجتماعی و تعلیم و تربیت مسلمانان به عنوان بستر شغلی جدید آماده شد، افرادی با قابلیت علمی در دسترس باشند».

طبق سخنان اوچار قرار است، همکاری های بین المللی نیز شکل بگیرند تا مجموعه‌ ای محقق شود که در شبکه ای با حضور طرف هایی از دانشگاه های داخلی آلمان و بین المللی، همچنین جماعات اسلامی و نیز الهی دانان سرشناس، بتوان الهیات اسلامی را هم در زمینه تحقیق و هم در زمینه آموزش با شایستگی در بستر اروپایی و جهانی ارائه کرد.

مؤسسه الهیات اسلامی دانشگاه اسنابروک از سال 2012 آغاز به کار کرده است.
 
بودجه 6 میلیون یورویی مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت
 
سایت رایزنی ایران در آلمان همچنین گزارش داد: همان‌طور که پیش‌تر خانم یوهانا وانکا، وزیر تحقیقات از حزب دموکرات مسیحی آلمان از ادامه حمایت دولت فدرال از رشته الهیات اسلامی در دانشگاه ها و احتمال افزایش بودجه این مراکز خبر داده بود، بکیم آگای، مدیر مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت از اختصاص بودجه 6 میلیون یورویی به این مرکز خبر داد.

این بودجه برای 5 سال آینده تثبیت شده است که طبق اعلام دانشگاه گوته فرانکفورت بالغ بر 3 میلیون یورو توسط وزارت آموزش فدرال تأمین می شود و 9/2 میلیون یورو نیز از طرف ایالت هسن در چارچوب حمایت از آموزش معلمان دینی پرداخت می شود.
 
مرکز مطالعات اسلامی محل همکاری مشترک دانشگاه های فرانکفورت و گیسن است و بودجه تعلق گرفته از طرف دولت فدرال باید صرف تربیت اساتید، بورسیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی و طرح های تحقیقاتی در این مؤسسه شود.
 
به گفته مدیر این مرکز، تصویب این بودجه دلگرمی بزرگی است که با تثبیت برنامه های آموزشی و تحقیقاتی این مرکز، جذب سایر منابع مالی برای آن را نیز تضمین می کند.
 
تعداد دانشجویان در این مدت از 160 نفر به 500 نفر خواهد رسید.
 
یادآور می شود، در کنار مرکز مطالعات اسلامی فرانکفورت/گیسن، مراکز مونستر، اسنابروک، توبینگن و ارلانگن/نورنبرگ نیز به آموزش آکادمیک الهیات اسلامی می پردازند.

ادامه حمایت دولت فدرال از توسعه رشته الهیات اسلامی
 
بنا بر این گزارش، پنج سال پیش الهیات اسلامی به عنوان رشته ای مستقل در دانشگاه های آلمان وارد شد. اکنون دولت فدرال در جمع بندی نسبت به این پروژه، آن را مثبت ارزیابی کرده و بر آن است تا از ادامه فعالیت رشته الهیات اسلامی در دانشگاه‌های آلمان حمایت کند.
 
جمعیت مسلمانان در آلمان – بدون در نظر گرفتن پناهجویانی که سال گذشته وارد آلمان شده اند – بالغ بر چهار میلیون نفر است؛ بنابراین نمی توان نیاز آکادمیک این جمعیت را نادیده گرفت.
 
پس از این که شورای علم در سال 2010 پیشنهاد توجه ویژه و استقلال آکادمیک الهیات اسلامی را داد، از سال تحصیلی 2011/2012 این رشته در دانشگاه های توبینگن، مونستر، اُسنابروک، فرانکفورت و اِرلانگن نورنبرگ تأسیس شد.

حمایت وزارت فدرال از این طرح شامل جذب اساتید، پذیرش گروه های تحصیلات تکمیلی الهیات و میان رشته ای، تأمین شرایط همکاری ها و همچنین برگزاری همایش های بین المللی بوده است.

یواخیم گاوک، رئیس جمهور آلمان در سال 2013 از ورود الهیات اسلامی به دانشگاه های آلمان به عنوان فصل مهمی از تاریخ معاصر یاد کرد.
 
رشد تعداد دانشجویان این رشته نیز موجب خرسندی است، چرا که به گفته یوهانا وانکا، وزیر تحقیقات از حزب دموکرات مسیحی (CDU) تعداد دانشجویان این رشته در سال تحصیلی 16/2015 به 1800 نفر رسیده است که حدوداً 300 نفر بیشتر از سال پیش است.
 
افزایش نژادپرستی ضد مسلمانان
 
بنیاد هفته بین المللی مبارزه با نژادپرستی در آلمان در بروشوری که منتشر کرده، اعلام کرده است که نژادپرستی ضدمسلمانان در آلمان و البته کل اروپا رو به فزونی نهاده است.

یورگن میکش، رئیس هیأت مدیره این بنیاد معتقد است این تغییرات زمینه رشد راست‌گرایی افراطی را که مدام نیز خشن تر می شوند، فراهم می کند.
 
وی بیان کرد: شعار امسال هفته بین المللی مبارزه با نژادپرستی که از 10 تا 23 ماه مارس در سراسر آلمان برگزار می شود، عبارت است: «100% حقوق بشر؛ با هم ضد نژادپرستی». وی همچنین از برگزاری پروژه «مسلمانان دعوت می کنند» خبر داد و از بروشوری با عنوان «نژادپرستی ضد مسلمانان؛ چه کنیم؟» پرده برداشت.
 
پروژه «مسلمانان دعوت می کنند» ناظر است به نهادها و جماعات اسلامی تا هم زمان با هفته بین‌المللی مبارزه با نژادپرستی از غیرمسلمانان برای آشنایی و تبادل نظر دعوت به عمل آورند. این فرصتی است که غیرمسلمانان می توانند از داخل مساجد دیدن کرده و از نزدیک با مراسم و عبادات مسلمانان آشنا شوند. این بنیاد از طریق چنین پروژه ای به مسلمانان کمک می کند تا این بازدیدها را برنامه ریزی و اجرا کنند.
 
در بروشور «نژادپرستی ضد مسلمانان؛ چه کنیم؟» عمدتاً بر همکاری دینی و فعالیت های مشترک محلی تأکید شده است. این پیشنهاد به خصوص مناسب شهرهایی است که مساجد، کنیسه های یهودیان و خانه های پناهجویان مورد حمله واقع شده است. در بخش دیگری از بروشور نیز توصیه شده است که بازدید کلاس های مدارس از مساجد، کلیساها و کنیسه ها الزامی شود. این بروشور 13 صفحه ای شامل 7 بخش است:

-    نژادپرستی ضد مسلمانان رشد می کند
-    نژادپرستی ضد مسلمانان چگونه شکل می گیرد؟
-    نژادپرستی ضد مسلمانان دموکراسی را به خطر می اندازد
-    همکاری با مسلمانان
-    جامعه مدنی مطلوب است
-    مسلمانان فعال هستند
-    سخن پایانی

بنیاد هفته بین المللی مبارزه با نژادپرستی در تاریخ 6 ماه می سال 2014 در دارمشتات (از شهرهای ایالت هسن آلمان) به عنوان بنیاد حقوق شهروندی رسماً ثبت شد.

انتشار کتاب «شریعت در آلمان»
 
انتشارات کناور در سپتامبر سال 2015 کتابی را با عنوان «شریعت در آلمان: وقتی که قوانین اسلام حق را نقض می کنند» روانه بازار کرد. نویسنده این کتاب خانم ساباتینا جیمز – نام مستعار نویسنده ـ است.
عناوین این کتاب عبارت است از:
 
«تعلیمات دینی اسلامی در مدارس آلمان؛
دعوت علنی به قتل دگرکیشان؛
درخواست های اجرای شریعت در آلمان؛
آیا جز این است که اسلام گرایان افراطی به صورت پیوسته و فزاینده ای نهادهای دموکراتیک ما را مورد هجمه قرار می دهند؟

ساباتینا جیمز ـ فعال اجتماعی و نویسنده ـ به ما در مورد تساهل بی حد و مرزمان هشدار می دهد و روشن می سازد که چنین رویکردی چه عواقب سنگینی خواهد داشت.»

نام واقعی خانم جیمز مشخص نیست؛ زیرا تحت مراقبت های امنیتی و به صورت پنهانی زندگی می کند. در زندگینامه کوتاه وی آمده است: «وی در سال 1982 در پاکستان و به عنوان مسلمان زاده شد و در ده سالگی به همراه خانواده اش به اتریش آمد. زمانی که از ازدواج اجباری با پسرعمویش سر باز زد و از خانه گریخت و سپس به مسیحیت گروید، خانواده اش او را به مرگ محکوم کردند. از آن پس این نویسنده در نقطه ای نامعلوم زندگی می کند و تحت محافظت پلیس است.
 
وی با سازمانی که تحت عنوان ساباتینا تأسیس کرده است در پی کمک به زنانی است که در کشورهای اسلامی باید از ترس ازدواج اجباری یا قتل خانگی از دست خانواده خویش بگریزند.»
 
این کتاب در 144 صفحه و با شابک ISBN-10:342678680X و ISBN-13:978-3426786802 روانه بازار شده است.

captcha