کد خبر: 3477226
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵
بررسی وضعیت تولید تئاتر فاطمی/1

آثار نمایشی فاطمی را محدود به شهادت حضرت(س) نکنیم

گروه هنر: زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) حاوی بیشمار فرازهای بکر و ناگفته‌ای است که به شرط تحقیق و مطالعه عمیق نمایشگران، به تولید آثار نمایشی جذاب و مخاطب‌پسند منجر خواهد شد و تنها نباید به این موضوع از منظر شهادت آن حضرت نگاه شود.

سیدعلی موسویان، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: هر ساله به مناسبت ایام فاطمیه شاهد اجرای آثار نمایشی هستیم که با محوریت شخصیت آن بزرگوار بیشتر به مقطع شهادت آن حضرت می‌پردازند و نکته مهم در زمینه آثار نمایشی با موضوع فاطمی اینکه تعداد معدود و انگشت‌شماری وجود دارند که به شکل مستمر با همان ساختار روایی اجرا شده و یا بازتولید می‌شوند.

وی گفت: با شرایط موجود چنین تصور می‌شود که هر سال ما محکوم به بازتولید و اجرای تعدادی نمایش هستیم که اگر برای سال‌های نخست همچنان جذابیت‌های هنری و فنی خود را دارا باشند، اما به مرور و به دلیل تکرار، از جذابیت و مرغوبیت آنها کاسته می‌شود و چیزی نمی‌گذرد که در عرصه تئاتر فاطمی با فقدان نمایشی تأثیرگذار ویژه این ایام مواجه شویم.

نویسنده و بازیگر نمایش رضوی «پلاک 8» تصریح کرد: اگر به دنبال آسیب‌شناسی دلایل افول کمی و کیفی تئاتر فاطمی ویژه ایام سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) باشیم، در وهله نخست با یک مسئله بغرنج مواجه می‌شویم و آن اینکه متأسفانه مرجعی در نظام اداری عرصه هنرهای نمایشی وجود ندارد تا به ساماندهی تولیدات با موضوع پرداختن به شخصیت و زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) بپردازد؛ روزگاری کانون تئاتر دینی در اداره هنرهای نمایشی ارشاد با هدف نظام‌مند کردن تولیدات نمایشی دینی به وجود آمد، اما اکنون به دلایلی همچون کمبود اعتبارات در امر تولید، این کانون تبدیل به یک تشکیلات منفعل و منزوی شده است.

نویسنده و کارگردان نمایش دینی «من پانزده سال گریه نکردم» در ادامه گفت: به جرئت می‌توانم بگویم در عرصه نمایشنامه‌نویسی دینی و مذهبی متأسفانه شاهد نوعی کم‌کاری و رخوت هستیم، نمایشنامه‌نویسان ما تنبل شده‌اند، کمتر به دنبال مطالعه و تحقیق پیرامون وقایع دینی و تاریخ اسلام هستند و لذا خروجی آثاری که آنها به شکل عادت و روتین تولید می‌کنند منجر به تولید و عرضه آثاری بی‌مغز و کم‌محتوا شده و اگر هم اثر قابل‌اعتنایی باشد، کاملاً کلیشه‌ای و از منظری تکراری بدان پرداخته شده است.

موسویان افزود: این در حالی است که با کمی مطالعه و تحقیق می‌توان به وجوه بکر و قابل تأملی در زمینه تاریخ اسلام و مشخصاً در این مورد خاص درباره زندگی و سیره حضرت فاطمه زهرا(س) دست یافت که این خود به تولید آثاری جدید و قابل توجه منجر خواهد شد؛ توجه داشته باشید که همه زندگی و شأن شخصیتی حضرت فاطمه زهرا(س) منحصر به وقایع پس از رحلت پیامبر(ص) و ماجرای فدک و مجموعه عللی که به شهادت ایشان منتهی می‌شود نیست.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تأکید کرد: زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) حاوی بیشمار فرازهای بکر و ناگفته‌ای است که به شرط تحقیق و مطالعه عمیق نمایشگران به تولید آثار نمایشی جذاب و مخاطب‌پسند منجر خواهد شد که متأسفانه تاکنون آن گونه که شایسته و بایسته است به این مهم کسی توجه نداشته است.

موسویان گفت: شاید مطرح شدن برخی از مسائل که البته همه آنها در ماجرای شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) دخیل هستند همچون همان ماجرای فدک با این فرض که ممکن است در این عصر و زمانه نفاق میان مذاهب و گرایشان مذهبی ایجاد کرده و در شرایطی که امت اسلام نیاز به وحدت و انسجام لازم برای خنثی ساختن توطئه دشمنان اسلام دارند، خللی ایجاد کند به زبان هنر و از جمله هنر نمایش چندان مناسب نباشد، اما می‌توان از منظری متفاوت به موضوع شهادت آن حضرت نگاه کرد تا به تولید آثاری نو پرداخت.

نویسنده و بازیگر نمایش دفاع مقدسی «آنم آرزوست» در پایان اظهار کرد: آن چیز که مسلم است اینکه دلیل اصلی شهادت حضرت فاطمه(س) دفاع از حریم ولایت و امامت بوده و این موضوعی است واضح و کاملاً شفاف که می‌توان در تولید نمایش‌هایی با موضوع فاطمی مستقیماً به آن پرداخت و یا به دنبال مصادیق آن در جامعه و روزگار کنونی بود و ولایتمداری را در شرایط کنونی معاصرسازی کرد.

captcha