کد خبر: 3479495
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
سهم تئاتر خیابانی در نشر فرهنگ قرآنی/5

سطحی‌نگر شدن محتوای نمایش‌های قرآنی در اثر عدم حمایت

گروه هنر: عدم حمایت از تولید و اجرای نمایش‌های قرآنی موجب شده است فعالان این رشته تئاتری تنها به خاطر شرکت در رویداد و جشنواره تئاتری به فکر تولید باشند و به جشنواره‌پسند‌ بودن اثر نمایشی خود فکر کنند تا بتوانند به این واسطه کمک‌هزینه‌های تولید نمایش را دریافت و یا بتوانند جوایز جشنواره را تصاحب کنند.

آرش ساربان، نویسنده و کارگردان تئاتر خیابانی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی که در گونه تئاتر خیابانی شاهد آن هستیم، این شیوه اجرایی مناسب برای بیان هنری هر موضوعی است؛ در مورد موضوعات دینی و قرآنی نیز می‌توان این ادعا را داشت که تئاتر خیابانی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند به فراگیر شدن معارف قرآنی در سطح جامعه بسیار مؤثر باشد.

وی گفت: دلیل این اثربخشی را به طور حتم همه می‌دانند و آن بی‌واسطه بودن این هنر  و در معرض مستقیم قرار گرفتن آن در نگاه مخاطبان است و اینکه معمولاً به نسبت تئاتر صحنه‌ای که در گیر و دار تشریفات است و شکل رسمی‌تری دارد، تئاتر خیابانی بسته به اراده مخاطب همواره در دسترس است.

ساربان تصریح کرد: با این وجود اما به این نوع تئاتر هیچ گاه نگرشی حرفه‌ای صورت نگرفته است و علیرغم اینکه فعالان این عرصه از جمله حرفه‌ای‌ترین هنرمندان تئاتری به شمار می‌روند که به نوعی از تئاتر با استانداردهای خاص و اقتضائات مربوطه به آن مشغول هستند، اما حمایت و مراقبت از آثار تولید شده در این‌گونه تئاتری در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد.

این فعال تئاتر خیابانی در ادامه گفت: چنین نگرشی موجب شده است فعالان این رشته تئاتری تنها به خاطر شرکت در رویداد و جشنواره تئاتری به فکر تولید باشند و به جشنواره‌پسند‌ بودن اثر نمایشی خود فکر کنند تا بتوانند به این واسطه کمک‌هزینه‌های تولید نمایش را دریافت و یا بتوانند جوایز جشنواره را تصاحب کنند.

ساربان افزود: در چنین شرایطی در زمینه تولید آثار نمایش خیابانی دچار سطحی‌نگری شده و کمتر به غنای محتوایی آن فکر می‌شود و در نتیجه زمانی نمی‌گذرد که در عرصه تولید دچار تکرار می‌شویم و نمایش‌های تولیدی فاقد جذابیت لازم برای مخاطبان خواهند بود که قطعاً این امر در زمینه آثار نمایشی با محتوای قرآنی و دینی نیز بیشتر به چشم‌ خورده و اثر مخرب‌تری در ذهن مخاطبان خواهد داشت.

برگزیده ادوار گوناگون جشنواره تئاتر «سوره ماه» تأکید کرد: گفته می‌شود که تئاتر خیابانی به سبب مختصات خاصی که دارد و زمان زیادی وقت صرف اجرای آن نمی‌شود، ظرف چندان مناسبی برای پرداختن به موضوعات دینی و قرآنی نیست، اما باید بگویم که به جهت تغییر سلیقه و ذائقه مخاطب که صبر و حوصله چندانی برای تماشای یک نمایش نسبتاً طولانی را ندارد به شرط پرداخت مناسب و هدفمند می‌توان از زمان اندکی که نمایش خیابانی در اختیار دارد برای روایت قصص و مفاهیم قرآنی نیز استفاده کرد.

ساربان در پایان گفت: از جمله نکات دیگری که باز به سبب کم‌حوصلگی مخاطبان می‌توان به آن اشاره کرد و تئاتر خیابانی قابلیت پرداختن به این شکل اجرا را دارد، استفاده از حرکات فرم و تصاویر بکر و جذاب نمایشی در القای یک مفهوم قرآنی است که می‌تواند جایگزین پرگویی‌های کسالت‌بار بازیگران یک نمایش شود،‌ هر چند که این فرضیه نافی دیالوگ‌محوری اجرای یک نمایش و تأثیرات مثبت آن نیست، کما اینکه در اجرای تعزیه به عنوان یک نمایش دینی، گفتار شبیه‌خوانان نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

captcha