مدفن زباله‌ها در انتظار فضایی سبز/ کاشت درختان قسمتی از یک بوستان ملی در روز درختکاری
کد خبر: 3480770
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲

مدفن زباله‌ها در انتظار فضایی سبز/ کاشت درختان قسمتی از یک بوستان ملی در روز درختکاری

کانون خبرنگاران نبأ: آرادکوه منطقه‌ای با سابقه 40 ساله در امر دفن و پردازش زباله است که قرار شده تا در آینده‌ای نزدیک به فضای سبز ملی تبدیل شود، از این‌رو گروه دانشجویی زامیاران این منطقه را برای کاشت نهال انتخاب کردند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مدت‌ها است که روز 15 اسفند‌ماه را برای امر درختکاری برگزیده‌اند و مردم خیر و توانگر ایران در این روز به کاشت درخت می‌پردازند تا از ثمرات دنیوی و اخروی آن بهره‌مند شوند.
خداوند متعال در کتاب آسمانی قرآن آورده است: اوست خدايی که درختان خودرو و برافراشته و ناخودرو را آفريد... اسرف نکنيد که خداوند اسراف‌کاران را دوست نمی‌دارد.
همچنین پیامبر(ص) فرمودند: نزد من شکستن شاخه‌ای از درخت همچون شکستن بال فرشتگان است؛ ایشان در حدیث دیگری می‌فرمایند: خداوند درخت را برای انسان آفريد، از اين‌رو او بايد درخت را بکارد، آن را آبياری کند و در حفظ آن بکوشد.
حضرت علی(ع) در بيست و پنج سال عزلت و خانه‌نشينی، به حفاری قنات و درختكاری مشغول بودند و شصت هزار نخل كاشتند؛ امام صادق(ع) فرمود؛ شش چيز است كه مؤمن پس از مرگ خود از آن سود می‌برد، فرزند صالح كه برايش آمرزش خواهد، قرآنی كه خوانده شود، چاه آبي كه حفر كند و درختی كه بكارد و صدقه آبی كه جاری سازد و روش نيكی كه از آن پيروی شود.
امسال گروه دانشجویی زامیاران یک روز زودتر یعنی در روز جمعه، 14 اسفندماه، به استقبال این امر پسندیده رفتند و منطقه آرادکوه را برای کاشت نهال انتخاب کردند.
این منطقه که از قسمت‌هایی از آن هنوز بوی گازهای سمی بر مشام می‌رسد، حدود 40 سال است که مدفن زباله‌های شهر تهران بوده است و اکنون قرار شده تا در آینده‌ای نزدیک، این منطقه به فضای سبز ملی تبدیل شود.


این مرکز در جنوب شهر کهریزک و در ابتدای جاده قدیم تهران قم واقع شده است، این مرکز با مساحتی نزدیک به 1400 هکتار از سال 1355 پذیرای پسماند شهر تهران بوده است، همه روزه به طور متوسط بیش از 7 هزار تن پسماند وارد این مرکز می‌شود؛ پسماند منتقل شده به این مرکز از منابع مختلفی ارسال می‌شود که عبارت‌اند از مناطق 22 گانه شهر تهران، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمان، شرکت‌ها و شهرک‌ها. پسماندهای وارد شده به این مرکز، پس از توزین، یا برای طرح‌های پردازش پسماند و تولید کمپوست به واحدهای بازیافت و پردازش مجتمع آرادکوه هدایت می‌شوند و یا به ترانشه‌های مرکز دفن منتقل و دفن می‌گردنند.
حسین جعفری، مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، گفت: اگر زباله‌های تولید شده در شهر تهران را تا سطح 50 سانتی‌متری، در مجموعه ورزشی آزادی بریزیم، سه برابر ظرفیت کل این مجموعه ورزشی مملو از زباله می‌شود، زباله‌هایی که تنها تولید یک روز شهر تهران است، برای جلوگیری از بیشتر شدن این آمار طرح تفکیک زباله‌ها از مبدأ بسیار مؤثر است، همچنین ما طی قرار دادی منطقه آراد کوه را از اراضی ملی گرفته‌ایم تا در آن فضای سبز ایجاد کنیم و بخش دفن زباله نیز قرار است با دستگاه‌های روز دنیا، در این منطقه فعالیت‌هایی داشته باشد که برای محیط زیست آسیب رسان و خطرناک نباشد.



گروه زامیاران نیز در امر خداپسندانه کاشت درخت شرکت کردند و در ایجاد فضای سبز در منطقه آرادکوه نقشی را ایفا کردند تا هم در امر درختکاری و هم در ایجاد فضای سبز ملی شرکت کرده باشند و از سوی خداوند پاداشی دریافت کنند.






captcha