به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین احمد آکوچکیان، استاد و محقق حوزه و دانشگاه امروز 15 اسفندماه، در نشست علمی نقد روشهای تفسیر قرآن کریم در مرکز مرکز تحقیقات استراتژیک رشد در قم، گفت: یکی از مهمترین ویژگیهایی که یک تفسیر میتواند داشته باشد، نگاه به آینده و بیان کلیات و نقشه راه برای بشریت است.
وی افزود: در حقیقت نقد وضعیت موجود یکی از گزارههایی است که در این زمینه بیان شده و بر اساس این اصول و نقد موجود هر عصری میتوانیم وضعیت آینده و مطلوب را از دیدگاه قرآن بیان کنیم.
این استاد مباحث قرآنی بیان کرد: یکی از گزارههایی که در این زمینه باید رعایت شود، مسئله تفسیر فرهنگی معطوف به مفاهیمی است که توان نقد وضعیت موجود را دارند تا از پرتو این نقد بتوانیم به وضعیت مطلوب برسیم.
وی گفت: دو دوره تحول در عرصه علوم دینی تجربه شده است که میتواند روششناسی ما را در این زمینه مشخص کند؛ در واقع باید به به سمتی حرکت کنیم که تفسیر فرهنگی و هویتی را از آیات الهی برگرفته و ارائه کنیم.
وی اظهار کرد: قواعد تفسیری متأثر از فلسفه وجودی است نه فلسفه موجودی لذا باید برای رسیدن به این قاعده گزارشهای روششناسی سیستمی داشته باشیم و با این روششناسی دیدگاه تفسیری خود را ارایه کنیم.
وی گفت: در حقیقت وقتی قرآن ابوجهل را خطاب قرار میدهد نباید در این زمینه نگاه صرفا تاریخی داشته باشیم و به همین جهت ابوجهل در دورههای مختلف دارای واقعیت تکرارپذیری است پس خطابات قرآن با همه ابوجهلهای دورانهای مختلف است و به یک زمان منحصر نمیشود اما برخی به اشتباه قرآن را منحصر در زمان نزول میکنند.
این استاد حوزه بیان کرد: یکی از مباحثی که باید در این زمینه مورد توجه واقع شود، مسئله پردازش راهبردها است و تا روششناسی سیستمی انجام نشود نمیتوان دلخوش به تغییر اوضاع سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و ... بود.
رئیس مرکز نظریهپردازی دانشگاه اصفهان گفت: در حقیقت روششناسی سیستمی موجب میشود که اصول استباط مفهومی، مدیریت شده و تفسیری ارائه شود که توان تحول داشته باشد؛ عنصری که بتواند رویکردها را بر اساس واقعیتهای قرآن بیان کند.
وی اظهارکرد: قرآن کتابی است که برای مدیریت بشر نازل شده است و به همین خاطر برای اینکه از او دستور مدیریت بگیریم باید به خوبی او را بشناسیم و به این امر نیز مطمئن باشیم که قرآن نیز کاملا ما را میشناسد و بر ما احاطه کامل دارد و با این ایمان به قرآن است که میتوانیم این کتاب را به عنوان کتاب اثرگذار در تاریخ بشریت به حساب آوریم.
آکوچکیان بیان کرد: واقعیت دارای ماهیت تاریخی است؛ یعنی هرچیزی که واقعیت دارد قطعا عنصری تاریخی در درون خود دارد که در واقع این مسئله یک گزاره کلی است؛ به همین جهت ما به دنبال فهم مدیریتی از تاریخ قرآن هستیم و به همین خاطر نمیتوانیم قر آن را در یک سری گزارههای تاریخی خلاصه و محصور کنیم.
وی در پایان گفت: یکی از نکاتی که در فهم تفسیری از قرآن نیاز داریم، این است که هرچیزی که در قرآن به عنوان وضع موجود در تاریخ بیان شده دارای یک ما بهازا در وضع مطلوب است که بازهم توسط خود قرآن بیان شده است، پس قرآن دارای ماهیت مدیریتی است که باید روی این گزاره ها بیشتر کار و توجه کنیم.