استاد محمد سلحشور، هنرمند خوشنویس در گفتوگو باخبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)با بیان اینکه هیچ خطی را نمیتوان به طور کامل جانشین خط نسخ در کتابت قرآن کرد، اظهار کرد: تا به امروز تلاشهای بسیاری انجام شده تا خطهای مختلفی جایگزین خط نسخ در کتابت قرآن شود، اما هیچ گاه این موقعیت پدید نیامده است، چون باید اعتراف کرد که خوانایی این خط را نمیتوان در هیچ خط دیگری یافت. برای درک بهتر موضوع مثالی عامیانه میزنم. مادر من اگر کتاب اول ابتدایی را دستش میدادیم تا بخواند با سختی این کار را انجام میداد، اما قرآن را بسیار روان و راحت میخواند، دلیلش هم این بود که خط نسخ قدرت خوانایی بسیار بالایی دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که خط نسخ ایرانی چه تفاوتی با خط نسخ عثمان طه دارد؟ گفت: من تفاوت آنچنانی بین خط نسخ ایرانی و عثمان طه قائل نیستم، حتی در مواقعی آنچه که به نام نسخ ایرانی معروف شده و خالق آن استاد «نیریزی» است را بیشتر میپسندم، حتی به لحاظ تاریخی قدمت خط نسخ «نیریزی» بسیار قدیمیتر از عثمان طه است. البته این بدان معنا نیست که بخواهم اعلام کنم ریشه نسخ، ایرانی است، اما چنین ادعاهایی وجود دارد که کارشناسان باید درباره آن بحث کنند.
این خوشنویس درباره نزدیکی هنر خوشنویسی با آموزههای قرآن کریم اینگونه توضیخ داد: قرآن جزیی اساسی در هنر خوشنویسی است که از ابتدای نزول وحی وجود داشته. برای همین هم الگوی تمام خوشنویسان، کلام خداست و این نزدیکی نیز به نظر من سبب ماندگاری خوشنویسی شده و نوعی معنویت نیز به این هنر داده که بسیار زیباست و هیچ هنردوستی نمیتواند به راحتی از کنار آن بگذرد.
وی درباره کیفیت کارهای خوشنویسان جوان هم این گونه اظهار نظر کرد: من در جشنوارههای مختلف خوشنویسی، جزء هیئت داوران بودهام و کارهای خوشنویسان جوان را به خوبی ارزیابی کردهام، برای همین به طور آگاهانه میگویم که خوشنویسان جوان به دلیل در اختیار داشتن منبع اطلاعاتی کافی و همچنین الگوهای صحیح کار، آثارشان از کیفیت بسیار بالایی بهره برده است.
این خوشنویس در پایان درباره حضور خوشنویسان زن هم این گونه توضیح داد: ما در گذشته شاید بیش از شش خوشنویس زن نداشتیم، اما امروز بیش از 1200 خوشنویس ممتاز زن در کشورمان داریم. در ضمن حدود 10 نفر خوشنویس زن نیز وجود دارند که ما به آنها درجه استادی دادهایم. این اتفاق بسیار رضایتبخش است، چون نشان میدهد توجه به خوشنویسی بسیار فراگیر شده، به نحوی که زنان هم در آن حضوری فعال پیدا میکنند.