تصویرگری اخلاقیات اسلامی؛ بهترین نمود عکاسی قرآنی
کد خبر: 3482949
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۶
مدیر آژانس عکس انجمن سینمای جوانان عنوان کرد:

تصویرگری اخلاقیات اسلامی؛ بهترین نمود عکاسی قرآنی

گروه هنر: مدیر آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران گفت: معتقدم تصویرگری از اخلاقیات اسلامی که بارها در قرآن و سیره ائمه به آن توصیه شده، بهترین نمود از عکاسی قرآنی است.

علی‌رضا کریمی صارمی، مدیر آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره فرهنگ نوروز و جایگاه آن در عکاسی چنین اظهار کرد: معمولا هر فصلی در عکاسی زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما بهترین زمان برای گرفتن عکس‌های زیبا، بهار است، زیرا طبیعت، مجددا جانی دوباره می‌گیرد. باید گفت عکاسی در بهار، نوعی تصویر‌گری از رستاخیز است. درضمن معتقدم اگر عکاسی از طبیعت با دیدی خداشناسانه انجام شود در حقیقت عکاسی دینی خلق شده است؛ خصیصه‌ای که هم زیبایی بیشتری دارد و هم تاثیر گذاری آن چند برابر خواهد بود.

صارمی با بیان اینکه بسیاری از آیات قرآن در توصیف زیبایی‌های بهشت است، گفت: وقتی خداوند در قرآن کریم از بهشت سخن می‌گوید الگوهایش زیبایی‌های است که ما در طبیعت آن را می‌بینیم لذا اگر بتوانیم طبیعت را به صورت کمال در عکس تصویر نماییم در حقیقت مخاطب را با عظمت خلقت آشنا کرده و کار قرآنی انجام داد‌ه‌ایم.

مدیر آژانس عکس انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به این سؤال که تعطیلات نوروز چگونه می‌تواند به رونق عکاسی کمک کند تاکید کرد: معمولا در تعطیلات نوروز مردم اوقات فراغت بیشتری دارند و بیشتر وقت خود را صرف بازدید از مراکز فرهنگی می‌کنند برای همین اگر نمایشگاه‌های عکس با تبلیغات مناسب به درستی به مردم معرفی شود قادرند عاملی برای رواج هنر عکاسی باشند.

این عکاس در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: وقتی از جایگاه نوروز در عکاسی دینی سخن می‌گویم منظورم تنها تصویرگری از طبیعت نیست، بلکه می‌توان نوعی از قرارداد مذهبی که با آئین‌های ملی پیوند خورده است را در قالب عکس به مردم معرفی کرد. برای مثال در برخی از شهرستانها مراسم‌هایی در نوروز برگزار می‌شود که در آن آموزش‌های شیعی عرضه می‌شوند، برای همین تصویرگری از این مراسم به نوعی پرداختن به عکاسی دینی است.

عکس قرآنی اشکال گوناگون دارد

این عکاس در پاسخ به این سوال که آیا عنوانی با نام عکس قرآنی وجود دارد؟ گفت: شاید در ابتدا به نظر آید، عکسی که از یک مراسم روخوانی قرآن گرفته می‌شود عکس قرآنی باشد، اما من نگاهی دیگر دارم، به این معناکه معتقدم تصویرگری از اخلاقیات اسلامی که بارها در قرآن و سیره ائمه به آن توصیه شده، بهترین نمود از عکاسی قرآنی است.

وی در پایان بیان کرد: سال‌هاست که عکاسی به عنوان یک هنر وجود دارد و حتی در بعد تصویری باید آن را قدیمی‌ترین هنر نام نهاد، اما متاسفانه آن گونه که باید به این هنر توجه نمی‌شود. گواه بارز این ادعا را در وضعیت اقتصادی عکاسان می‌توان مشاهده کرد که امیدوارم در سال 95 روزهای بهتری را برای هنر عکاسی شاهد باشیم.

captcha