طاقچه؛ مکانی فراموش شده در معماری امروزی + عکس
کانون خبرنگاران نبأ: طاقچه یکی از نمادها و معرف خانههای سنتی ایرانی بوده است، اما امروزه با تعریف سبک امروزی معماری و دوری از معماری اصیل سنتی ایرانی این عنصر به چشم نمیخورد و آن را میتوان جایی فراموششده دانست.
به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، طاقچه عنصری بود که در تمام خانههای ایرانی یافت میشد؛ این طاقچهها عموما از جنس گچ بوده و دارای تزئینات منحصر به فرد و هنرمندانهای بودند، با توجه به اینکه معماران گذشته هر عنصری را براساس حکمت و منطق خاصی میساختند، این طاقچه ها هم علاوه بر جنبه تزیئنی که به خانهها می بخشیدند، کاربرد ویژهای هم در خانهها داشتند.
طاقچهها عناصر زیبایی بودند که به فضا حس زنده بودن را القا کرده و لبه رفیعشان همیشه جایگاه قرآن بود واین نشان دهنده جایگاه مخصوص قرآن در خانه و عزت و احترامی بود که افراد خانواده برایش قائل بودند؛ علاوه براین، طاقچه محل نگهداری انواع اشیای تزیئنی از جمله شمعدانها، لالهها، گلدانها، رادیو، قاب عکسهای خانوادگی و آینهای که در وسط طاقچه قرار میگرفت نیز بود؛ طاقچهها را همیشه در بهترین قسمت خانه طراحی میکردند و تمام جذابیت و زیبایی این طاقچهها ساده نشستن آنها در دل دیوارهای خانه بوده است.
امروزه به دلیل مدرن شدن خانههای ایرانی دیگر خبری از آن طاقچههای زیبا نیست و در حقیقت معماری ایرانی از فرم منحنی که نماد آرامش بوده است به فرم تخت تبدیل شده است؛ درگذشته خانههای ایرانی فرورفتگی و بیرون زدگی داشتند که مکانی برای طاقچههای ایرانی بودند و امروزه با تخت شدن و مدرن شدن معماری ایرانی این طاقچهها از بین رفته و سبب شده تا تفکرات و فرهنگ مردم هم مدرن شود.
طاقچهها اصالت خانههای ایرانی
این روزها اما طاقچهها جای خود را به انواع دکورهای تزیئنی، پردههای مجلل و تابلوهای دکوراتیو دادهاند و دیگر خبری از آن اصالت ایرانی، سادگی و بیآلایشی که خانههای قدیمی برخوردار بودند، نیست و جایگاه ویژه قرآن و آینه و شمعدان که نمادهایی از فرهنگ ایرانی بودند از بین رفته است.
* زهرا داوری