چرا اغلب زائران مالزیایی حج جوانند؟
کد خبر: 3488238
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲

چرا اغلب زائران مالزیایی حج جوانند؟

گروه بین‌الملل: با نگاهی به کاروان زائران مالزيايی در ایام حج، بارزترين ويژگی که به چشم می‌خورد، جوان‌تر بودن آنان نسبت به زائران ساير کشورهای اسلامی است که خود اين امر، در بردارنده واقعيتی مهم است.


چرا زائران مالزیایی حج اغلب جوانند؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، آيين حج، بزرگ‌ترين گردهمايی مذهبی جهان، نکات قابل توجه و تأمل بی‌شماری از شيوه حضور فرزندان ابراهيم بت‌شکن و پيروان خاتم پيامبران از کشورهای مختلف با نژادها، خصوصيات فرهنگی و نيز سازماندهی‌های متفاوت در اين اجتماع جهانی به همراه دارد، از جمله اين نکات می‌توان به شيوه سازماندهی سفر حج در مالزی برای اتباع اين کشور اشاره داشت.
 
با نگاهی به کاروان زائران مالزيايی، بارزترين ويژگی که هنگام مواجه‌شدن با اين زوار به چشم می‌خورد، جوان‌تر بودن آنان نسبت به زائران ساير کشورهای اسلامی است که خود اين امر، در بردارنده واقعيتی مهم است.
 
زائران مالزيايی عموماً در سنين پايين استطاعت مالی سفر حج را پيدا می‌کنند که اين امر ناشی از وجود سامانه سرمايه‌گذاری و پس‌انداز متمرکز در اين کشور برای کسانی است که قصد سفر حج در آتيه را دارند.
 
مسلمانان مالزيايی با برخورداری از اين سامانه متمرکز و پويا، همگی در سن بلوغ استطاعت سفر حج را پيدا کرده و به سرزمين مقدس مشرف می‌شوند.

اگر در تاريخ مالزی به بيش از 40 سال پيش بازگرديم مشاهده خواهيم کرد که در آن زمان اغلب مالزيايی‌های مسلمان به ويژه در نواحی روستايی که به شدت از فعاليت‌های اقتصادی مشکوک به ربا پرهيز داشتند، برای انجام سفر حج خود اغلب مبادرت به تبديل محصولات مازاد کشاورزی خود به دام (به ويژه گاوميش) کرده و سپس با فروش آنها اقدام به خريد زمين می‌کردند.
 
اين قطعات کوچک زمين پس از سال‌های متمادی ارزش افزوده‌ای پيدا می‌کرد که روستاييان با فروش آنها قادر می‌شدند، پول نقد لازم برای سفر حج را فراهم کنند.
 
در آن زمان بسياری از اقتصاددانان مالزی از جمله آنکو عزيز، استاد دانشگاه مالايا معتقد بودند که اين روند خريد قطعات کوچک زمين، در طول زمان آثار مضر فراوانی را بر کشاورزی و اقتصاد مالزی وارد خواهد آورد؛ چرا که زمين‌های کشاورزی به تدريج خرد و کوچک شده و به زمين‌هايی غير قابل استفاده و باير تبديل خواهند شد.
 
در سال 1962 اين استاد دانشگاه مالايا که از خانواده سلطنتی مالزی نيز به شمار می‌رفت، طرح بسيار ساده‌ای را ارائه کرد که بر اساس آن روستاييان مالزی قادر شدند با سرمايه‌گذاری اندک و مداوم خود در طول زمان، استطاعت مالی لازم برای سفر حج را پيدا کنند.
 
اين طرح بسيار ساده شامل افتتاح دفاتر پستی در تمامی روستاهای مالزی بود که در اين دفاتر هر يک از مسلمانان مالايی‌تبار می‌توانستند با افتتاح يک حساب وديعه‌گذاری يا پس‌انداز ساده و از طريق پس‌اندازهايی به مبلغ ماهانه نيم تا يک رينگيت(واحد پول مالزی) به تدريج و در طول زمان، پول لازم برای سفر حج را فراهم کنند.
 
به اين ترتيب يک سرمايه‌گذار قادر بود با اين پرداخت‌های کوچک خود در طول حدود 10 سال، مبلغ 1500 رينگيت لازم برای سفر حج را فراهم کند ضمن آنکه مسؤولان امر نيز آنها را از به کار انداختن اين دارايی‌ها در امر سرمايه‌گذاری در بخش‌های حلال و مطابق با آموزه‌های اسلامی مطمئن ساختند.
سناريوی فوق منجر به پيدايش شرکت سرمايه‌گذاری زوار مالزی در سال 1962 شد که نهايتا در سال 1969 با الحاق به اداره امور زوار ايالت «پيننگ» به تشکيل شورای مالی و مديريت حج در کشور مالزی منجر شد که در زبان محلی «تابونگ حاجی» خوانده می‌شود.
 
گرچه اين سامانه سرمايه‌گذاری در طول زمان توسعه چشمگير و قابل توجهی يافته است؛ اما اصل ساده «سرمايه‌گذاری اندک در مدت زمان طولانی» همچنان در آن رعايت می‌شود.
 
همان‌طور که ذکر شد تابونگ حاجی در مدتی کوتاه، گسترشی قابل توجه يافته است؛ به طوری که مبلغ يکصد رينگيت سرمايه اوليه تشکيل اين مؤسسه که توسط آنکو عزيز تهيه شد، در سال 1995 به سه ميليارد و 113 ميليون رينگيت و شمار وديعه‌گذاران آن به دو ميليون و 750 هزار نفر رسيد.
 
در همان سال ميزان پاداش‌های واريزی به حساب وديعه‌گذاران که از محل سرمايه‌گذاری‌های مختلف اين سازمان حاصل شده بود بالغ بر 236 ميليون و 500 هزار رينگيت شد.

هم اکنون این مؤسسه مالی اسلامی و خدماتی با مبلغ بودجه بالغ بر55  میلیارد رینگیت مالزی با بیش از 8 میلیون سپرده‌گذار و سود خالص 3 میلیارد رینگیت در سال مشغول به فعالیت است.
 
در زمان حاضر مالزيايی‌های مسلمانی که از دوران کودکی حساب‌های وديعه خود را در تابونگ حاجي افتتاح کرده‌اند، اغلب قادرند در زمان بلوغ و رسيدن به سنين بزرگسالی با استفاده از توانايی مالی پيدا شده به سفر حج مشرف شوند.
 
اين در حالی است که هم‌اکنون و با توجه با نحوه سرمايه‌گذاری آسان و مطمئن در تابونگ حاجی و به دليل وجود خدمات و تسهيلات مناسب فراهم‌شده توسط اين سازمان در طول سفر حج، زائرانی از ساير کشورهای منطقه همچون نيوزيلند، استراليا، کره، فيجی، اندونزی و حتی تايوان نيز در اين سازمان سرمايه‌گذاری کرده‌اند.
 
تابونگ حاجی در زمان حاضر بيش از 8 ميليون وديعه‌گذار دارد که از مجموع سرمايه‌های آنان و نيز تجمع دارايی‌ها و منابع مالی خود در طول 40 سال گذشته سرمايه‌گذاری‌های مختلفی را در بخش‌های متنوع اقتصادی صورت می‌دهد.
 
در شرايط کنونی تمرکز سرمايه‌گذاری‌های ملی و بین‌المللی  اين سازمان در بخش‌های کشاورزی، صنعت، ساخت‌و‌ساز و مستقلات، امور مالی اسلامی، فن‌آوری اطلاعات، نفت و گاز، خدمات مسافرتی و غذای حلال و ارائه خدمات و... معطوف شده است.
 
درمجموع می‌توان وظايف و فعاليت‌های تابونگ حاجی يا سازمان حج مالزی را در قالب سه بخش زير تعريف کرد:

1ـ ارائه تسهيلات برای وديعه گذاری و جذب پس‌انداز متقاضيان حج.
2ـ سرمايه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی بر اساس موازين اسلامی و کسب و کار حلال.
3ـ برگزاری سفر حج برای زائران مالزيايی.
 
بدين ترتيب تابونگ حاجی علاوه بر وظيفه تجميع و سرمايه‌گذاری وديعه سپرده‌گذاران مسلمان، ترتيب و سازماندهی سفر حج آنان به سرزمين مقدس را نيز بر عهده دارد و در اين زمينه نيز توانسته است سرويس بسيار مناسب و با کيفيتی را در سطح خدمات جهانی برای زوار خود فراهم آورد.
 
اين سرويس و خدمات شامل فراهم‌آوری حمايت مالی لازم از حجاج، مديريت امور آنان در مالزی و عربستان، ارائه خدمات بهداشتی به حجاج، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه زوار، انتقال حجاج به سرزمين مقدس و بالعکس و نهايتاً تأمين امنيت، آسايش و نظارت لازم در طول زمان برگزاری حج برای زوار اين کشور می‌شود.
 
گفتنی است؛ بنا به اعلام مسئولان تابونگ حاجی سهميه اصلي مالزی از حج تا پيش از كاهش ۲۰ درصدی سهميه حجاج تمام كشورها، حدود ۲۸ هزار نفر زائر بيت‌الله الحرام بود که با هماهنگی اين سازمان و مقامات ذيربط در عربستان سعودی به سفر حج تمتع مشرف می‌شدند.
 
 بنابر اعلام مسئولان تابونگ حاجی، مراحل آموزشی قبل و طی سفر جهت توجیه حجاج بیت‌الله از مناسک و شعائر حج و امکاناتی اعم از پرواز، اسکان، خوراک، وسیله نقلیه، امور رفاهی و پزشکی از جمله مهم‌ترین امور اجرایی مربوط به وظایف تابونگ حاجی در موسم حج است.
 
علاوه بر این، همراهی شرکت‌های خصوصی اعزام حجاج نیز در این کشور مورد توجه است. اگرچه از میان 28هزار حاجی اعزامی به حج از کشور مالزی، حدود 70 درصد آنها، کاروان‌های دولتی را به شرکت‌های خصوصی ترجیح می‌دهند. مبلغ تعیین‌شده دولتی برای زائرانی که بار اول تشرفشان به حج است 9980 رینگیت مالزی و برای بار دوم به بعد مبلغ 14340 برای سفر 40 روزه (8 روز اقامت در مدینه و مابقی در مکه) در نظر گرفته شده است.
captcha