کد خبر: 3490349
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
در دانشگاه ادیان و مذاهب؛

نشست «آشنایی با رجال احادیث با شیوه نوین» برگزار شد

گروه دانشگاه: نشست «آشنایی با رجال احادیث با شیوه نوین» با سخنرانی عضو هيئت علمي دانشکده علوم حديث از سوی دانشکده مذاهب اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام‌والمسملین الهی‌منش، مدیرگروه عرفان دانشکده مذاهب اسلامی در ابتدای نشست «آشنایی با رجال احادیث با شیوه نوین» گفت: تعدادی از دانشجویان دکتری رشته تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه، در حال نگارش رساله‌های خود با موضوع عرفان اهل‌ بیت(ع) هستند.
وی افزود: این نشست از آن جهت برگزار می‌شود که دانشجویان باید بر روی روایات اهل ‌بیت(ع) که در مسندها جمع شده فرآیند تحقیق، جمع‌بندی و تحلیل را انجام دهند. بخشی از این کار برمی‌گردد به این‌که اعتبار اسناد این روایات چقدر است و در بحث‌های عملی بر خلاف بحث‌های اعتقادی ممکن است شخص با یک خبر واحد فتوا دهد اما مسائل اعتقادی حساس‌تر است و اگر بتوانیم در یک بحث اعتقادی، روایاتی را با اعتبارات سندی بالا جمع کنیم، طبیعتاً در استنتاجی که از آن می‌کنیم، با وثاقت بیشتری می‌توانیم آن سخن را به‌عنوان یک آموزه دینی اعلام کنیم.
در ادامه این نشست سیدعلیرضا حسینی شیرازی، عضو هيئت علمي دانشکده علوم حديث به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ویژگی مشترک تمام راویان توصیف شده در شیعه آن است که همه آن‌ها کتاب حدیثی دارند. راوی موضوعی در دانش رجال شیعه و منابع نخستین دانش رجال شیعه را نمی‌توانید پیدا کنید که موضوع گزاره‌های داوری دانشمندان رجالی شیعه قرار گرفته باشد و دارای کتاب نباشد.
وی سپس درباره فهرست‌نگاری گفت: فهرست‌نگاری بدین معنی است که هر راوی که در کتابی رجالی مدخل می‌شود باید یک اثر حدیثی یا پیراحدیثی از خود به جای گذاشته باشد.
حسینی افزود: راویانی که در رجال شیعه تضعیف شده‌اند،‌ 88 درصدشان متهم به غلو هستند و بقیه عوامل دیگری دارند. اکثر داوری‌ها مخصوصاً در ناحیه تضعیف بازگشتش به تحلیلی است که از محتوا‌ی‌شان شده است.
در پایان این نشست، حسینی به سؤالات حاضران پاسخ گفت. این سلسله جلسات به تناوب در آینده نیز برگزار خواهد شد. حاضران در این جلسه عبارت بودند از دانشجویان دوره دکتری که در مرحله نگارش رساله به سر می‌برند.
captcha