کد خبر: 3490988
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵

از کاهش عناوین دینی تا تغییر نیازهای مخاطبان

گروه ادب: مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه گفت: متأسفانه چاپ عناوین جدید کتاب‌های دینی کاهش یافته است؛ چرا که کتاب در اولویت مخاطبان امروز قرار ندارد.

مرتضی آخوندی، مدیر انتشارات دارالکتب الاسلامیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب تهران گفت: در سال گذشته وضعیت این نشر چندان خوب نبود؛ چرا که هم تعداد عناوین و هم شمارگان کتاب‌ها کاهش یافته است و می‌شود گفت که نسبت به سال‌های قبل، 70 درصد از کار این انتشارات کمتر شده است.
وی افزود: متأسفانه امسال برای نمایشگاه کتاب تهران بیش از 4 – 5 عنوان جدید نداریم که دوره 8 جلدی «زندگانی پیامبر(ص)»، «اسلام و تصحیح آئین مسیحیت» و دو جلد تفسیر نمونه جزء‌های 21 و 24 از عناوین جدیدی هستند که در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌شوند.
آخوندی با بیان اینکه رکود بازار نشر این ناشر را با مشکلاتی مواجه کرده است، افزود: متأسفانه علاقه به کتاب و کتابخوانی در جامعه ما کمتر شده و کسانی هم که علاقه به کتاب دارند، بیشتر به سمت مطالعه الکترونیکی روی آورده‌اند و از سوی دیگر وقتی برای مردم باقی نمانده است و اگر هم اوقات فراغتی دست می‌دهد، آن را صرف بازی با موبایل و اینترنت و ... می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه وضعیت نشر کتاب‌های دینی بحرانی‌تر از وضعیت ناشران دیگر است، بیان کرد: با توجه به اینکه اغلب ناشران با مشکلات حوزه نشر درگیر هستند، باید در این زمینه فکر جدی‌تر شود تا همه ناشران از این بحران رهایی پیدا کنند و از سوی دیگر این مشکلات،‌ ناشران دینی و قرآنی را که در حوزه تخصصی فعالیت می‌کنند، به دلیل دارا بودن مخاطبان خاص بیش از دیگران درگیر کرده است.
این ناشر تصریح کرد: در حال حاضر شکل کتاب تغییر پیدا کرده و اغلب مخاطبان به کتاب‌های الکترونیکی علاقه‌مند شده‌اند و به همین دلیل پاسخ نیازهای دینی خود را از طریق فضای مجازی می‌یابند؛ چرا که کتاب‌هایی مانند قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و یا سایر کتاب‌های حدیثی در فضای مجازی وجود دارند و با مراجعه به اینترنت و موبایل می‌توان به این کتاب‌ها مراجعه کرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا می‌توان گفت مخاطبان با این تصور که حرف و سخن جدیدی در کتاب‌های دینی وجود ندارد، به این آثار رغبت نشان نمی‌دهند، عنوان کرد: البته در بعضی بخش‌ها ممکن است این موضوع صحت داشته باشد و نویسندگان باید در این راستا اهتمام جدی بورزند تا نیازهای مخاطبان را شناسایی کنند و پاسخ این نیازها را در کتاب‌های خود بیاورند تا مخاطبان آنها را مطالعه کنند.
آخوندی در ادامه گفت: البته نمی‌توان به طور قطعی گفت که حرف جدیدی وجود ندارد، بلکه نیازهای دیگری مانند مسائل معیشتی و یا مشکلات اقتصادی سبب شده، موضوع مطالعه به ویژه مطالعه کتاب‌های دینی در اولویت اول نباشد.
یادآور می‌شود، انتشارات دارالکتب الاسلامیه که تاریخچه تأسیس‌ آن به سال 1320 برمی‌گردد، یکی از باسابقه‌ترین ناشران کشور است و در سابقه فعالیت خود کتاب‌های بزرگی را منتشر کرده است که اصول کافی، المیزان و بحارالانوار تنها بخشی از آثار  مذهبی مهم این ناشر هستند که در تاریخ نشر ایران ماندگار شده‌اند. بسیاری از شخصیت‌های دینی و سیاسی مشهور معاصر، اولین آثار خود را از طریق این انتشارات به مخاطبان ارائه کرده‌اند. 
captcha