مخالفت دولت با تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا/ بی‌اطلاعی از رایزنی رئیس مجلس و مراجع
کد خبر: 3497930
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
قانون جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ رجایی باغسیایی عنوان کرد:

مخالفت دولت با تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا/ بی‌اطلاعی از رایزنی رئیس مجلس و مراجع

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی چندان موافق نیستند که طرح جدید بانکداری بدون ربا در این مجلس به تصویب برسد، گفت: دولت نمی‌تواند در مرحله تصویب طرح ایجاد مشکل کند و در مرحله اجراء هم قاعدتا باید تمکین کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،  در پاسخ به این پرسش که آیا مانعی بر سر راه تصویب قانون جدید بانکداری بدون ربا در مجلس نهم وجود دارد؟ اظهار کرد:‌ دولت و بانک مرکزی چندان موافق نیستند که این طرح در این مجلس به تصویب برسد؛ چراکه دولت معتقد است قصد دارد در این زمینه لایحه ارائه دهد.

بی‌انگیزگی دولت برای تصویب طرح بانکداری بدون ربا

وی ادامه داد: از سال گذشته که یک‌فوریت این طرح را به تصویب رساندیم، دولت اعلام کرد که تا یک ماه صبر کنید ما این لایحه را تحویل خواهیم داد اما اکنون یکسال می‌گذرد و هنوز این لایحه به مجلس نیامده است. با توجه به اینکه دو سال بر روی این طرح کار شده است و اگر مجلس عوض شود، همه چیز صفر شده و زحمات هدر می‌رود، لازم است قانون جدید را در این مجلس به تصویب برسانیم.

رجایی اظهار کرد: به نظر می‌رسد که دولت، دست‌کم انگیزه‌ای برای سرعت در کار ندارد اما معتقدیم که این طرح را باید در مجلس کنونی به تصویب برسانیم و اگر هم مخالفتی وجود دارد امری طبیعی است اما بالغ بر 60 درصد مجلس با واگذاری تصویب این
طرح به کمیسیون اقتصادی موافقت کردند.

اختلاف‌نظر در مورد شورای فقهی بانک مرکزی

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفت دولت و بانک مرکزی چیست؟ عنوان کرد: آنها معتقدند که ما لایحه کامل‌تری را ارائه خواهیم داد اما در صحبت‌هایی که برخی دوستان ما با مسئولان دولت و بانک مرکزی داشته‌اند این اختلافات بین طرح مجلس و لایحه دولت بسیار عمیق نیست و مثلا در مورد جایگاه قانونی شورای فقهی اختلاف وجود دارد.

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا ادامه داد: بانک مرکزی معتقد است که این شورای فقهی باید دارای جایگاه مشورتی باشد اما اکنون هم شورای فقهی به صورت مشورتی وجود داشته و در تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارد و اگر بانک مرکزی صلاح بداند به مصوبات آن عمل کرده وگرنه عمل نمی‌کند.

استفاده از نظرات دولت در طرح جدید بانکداری بدون ربا

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت می‌تواند مانع تصویب طرح جدید بانکداری بدون ربا در کمیسیون اقتصادی شود؟ تأکید کرد: دولت نمی‌تواند در مسیر تصویب این طرح مشکلی ایجاد کند و در مرحله اجراء هم قاعدتا باید به این قانون جدید تمکین کند.

رجایی در پاسخ به این پرسش که آیا در نگارش و تصویب این طرح از نظرات دولت هم استفاده می‌شود؟ اظهار کرد: بله در این طرح، بسیاری از نظرات دولت گنجانده شده است اما طبیعتا مجلس هم باید بتواند نظرات خود را در قانون عملیات بانکی بدون ربا اعمال کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا مراجع تقلید درباره تصویب سریع‌تر قانون جدید بانکداری بدون ربا با رئیس مجلس شورای اسلامی صحبتی داشته‌اند؟ اظهار کرد: بنده در این مورد اطلاعی ندارم اما برخی مراجع محترم تقلید، از جمله حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در سخنان عمومی خود در درس خارج فرمودند که این طرح خوبی است چون این طرح، برای آنان ارسال شده و توضیحات لازم ارائه  شده است و ایشان هم حمایت کردند.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۶:۴۹
0
1
ان شاء الله که موفق باشند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۱۶:۵۰
0
0
سود بانک ها باید به زیر 5 درصد برسددددد
captcha