تصویب طرح بانکداری بدون ربا نیازمند اراده نمایندگان است
کد خبر: 3504759
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۱
قانون جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ مصباحی‌مقدم:

تصویب طرح بانکداری بدون ربا نیازمند اراده نمایندگان است

گروه اقتصاد: مصباحی‌مقدم اظهار کرد:‌ تصور بنده این است که بررسی طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، بعد از بررسی برنامه ششم توسعه در دستور کار مجلس دهم قرار خواهد گرفت اما تحقق این امر نیازمند اراده نمایندگان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا برای ممانعت از تصویب طرح بانکداری بدون ربا، دولت اقدام به لابی‌گری کرد؟ گفت: اطلاعاتی اینچنینی درباره دلایل عدم حضور نمایندگان در جلسات کمیسیون در اختیار ما قرار دادند اما نتوانستیم چنین چیزی را احراز کنیم.

بی‌انگیزگی نمایندگان برای حضور در جلسات

وی افزود: آنچه که ما شاهدش بودیم این بود که جلسات کمیسیون اقتصادی به حد نصاب نرسید چراکه باید دو سوم اعضا در جلسه حضور پیدا می کردند اما برای بررسی اینکه علت اصلی اینکه چرا اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای پایانی در جلسات حضور پیدا نکرده و طرح بانکداری بدون ربا به تصویب نرسید، می‌‌‌توان علل مختلفی ذکر کرد.

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم ادامه داد: یکی از دلایل عدم حضور نمایندگان، این بود که عده‌ای از آنان رأی نیاورده بودند بنابراین انگیزه‌ای برای حضور در جلسات نداشتند. برخی از نمایندگان هم بودند که به دور دوم انتخابات راه پیدا کرده‌ بودند و دلمشغولی‌های دیگری داشتند و به همین جهت است که نمی‌توان همه علت این مسئله را تحت تأثیر حوادث بیرونی تلقی کرد.

وجود انگیزه لازم برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این پرسش که تکلیف این طرح در مجلس دهم چه خواهد شد؟ عنوان کرد: البته این امر به اراده نمایندگان این دوره بستگی دارد. چند نفر از اعضای کارگروه، از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی، محمدرضا پورابراهیمی و محمدقسیم عثمانی برای مجلس دهم انتخاب شده‌اند؛ بنابراین افراد زیادی از اعضای کارگروه در مجلس جدید حضور دارند و البته انگیزه لازم برای پیگیری اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا هم وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان گفت: تصور بنده این است که بررسی طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا، بعد از بررسی برنامه ششم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت اما باید در مجلس هم اراده‌های لازم برای در دستور کار قرارگفتن این طرح وجود داشته باشد.
captcha