طرح جدید بانکداری بدون ربا به تخلفات بانک‌ها شکل قانونی می‌‌بخشد
کد خبر: 3497643
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۳
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ انتقاد تند معصومی‌نیا:

طرح جدید بانکداری بدون ربا به تخلفات بانک‌ها شکل قانونی می‌‌بخشد

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: در قانون جدید بانکداری بدون ربا، ابزارهایی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم تا تخلفاتی که سابق انجام می‌دادند، قانونی شود و باید مدتی بگذرد تا خرابکاری‌های سیستم بانکی روشن شود، آنگاه باید به دنبال هزینه‌های بعدی برویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره نقش نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: نظام بانکی در شرایط کنونی نقش تخریبی دارد و استدلال بنده در این زمینه این است که اکنون بخش تولید با وضعیت رکودی که بر اقتصاد حاکم است، سودآوری منطقی و حتی در حد 20 درصد ندارد اما بانک‌ها وعده سودی بیش از این میزان به سپرده‌گذاران می‌دهند.

سیستم بانکی کنونی سرمایه‌های مردم را از خاصیت می‌اندازد

وی ادامه داد: وقتی فعالیت تولیدی اقتصادی سود ندارد و بانک‌ها برای جذب سپرده مردم به رقابت افتاده‌اند، عملکرد آنها باعث می‌شود تا مردم سرمایه‌های خود را به جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید و حرکت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، در اختیار بانک‌ها قرار دهند؛ بنابراین سیستم بانکی کنونی، این توانایی سرمایه مردم را از خاصیت می‌اندازد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی تأکید کرد: حتی خود بانک هم با این سرمایه‌ها به دنبال تولید نخواهد رفت؛ چراکه در شرایط کنونی با هیچ‌گونه تولیدی نمی‌تواند جوابگوی سپرده‌گذاران خود باشد بنابراین برای موفقیت در رقابت با سایر بانک‌ها و با هدف سودآوری بیشتر، به یک رقابت شیطانی دامن می‌زند و در راستای تخریب اقتصاد حرکت خواهد کرد.

مغایرت عملکرد بانک‌ها با بانکداری اسلامی

معصومی‌نیا خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی است که بانک، هنگام سودآوری در بخش سکه و ارز وارد این بخش شده و در شرایطی که نیاز باشد وارد برج‌سازی خواهد شد. چنین اقداماتی با این هدف انجام می‌شود که 20 درصد سود سپرده‌گذار را پرداخت کرده و بقیه را هم نصیب خود کنند. تیجه چنین وضعیتی این است که خاصیت پول مردم از بین رفته و سبب سودطلبی بیشتر بانک‌ها می‌شود و نام چنین وضعیتی را هم بانکداری اسلامی گذاشته‌ایم در حالیکه هیچ بخشی از چنین سیستمی با بانکداری اسلامی منطبق نیست.

فعالیت بانک‌ها منطبق با قانون عملیات بانکی بدون ربا نیست

وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند: هرگونه فعالیت اقتصادی که در جهت افزایش ثروت مملکت و عدالت نباشد، اسلامی نیست. این سخنان یک مرجع تقلید است و حال باید بررسی کرد که چند درصد فعالیت بانک‌ها منطبق با دستورات اسلامی و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: بنده قبول دارم قانونی که شورای نگهبان تصویب کرده است، اسلامی و منطبق با شریعت است اما عملکرد کنونی بانک‌ها و حتی بانک مرکزی  منطبق با این قانون نیست. از سالی که این قانون تصویب و اجرایی شده است کل سیستم بانکی به اندازه کافی تلاشی نداشته است تا در این راستا حرکت کند.

مشکلات قانون جدید بانکداری بدون ربا

معصومی‌نیا به قانون جدید بانکداری بدون ربا اشاره کرد و گفت: آروز می‌کنم این قانون هیچ‌گاه اجرایی نشود. البته عده‌ای هم قصد متوقف کردن تصویب این قانون را دارند و علتش این است که اعتقاد محکمی به بانکداری اسلامی ندارند ولی برخی از مواد قانون جدید، قانونی کردن تخلفاتی است که بانک‌ها تاکنون انجام داده‌اند.

وی افزود: در قانون جدید، ابزارهایی را در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم تا تخلفاتی که سابق انجام داده‌اند قانونی شود و باید مدتی بگذرد تا خرابکاری‌های سیستم بانک روشن شود، آنگاه باید به دنبال هزینه‌های بعدی برویم بنابراین تا تحولی اساسی در سیستم بانکی رخ ندهد همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه خوارزمی در پایان اظهار کرد: حتی عده‌ای مایل نیستند در این قانون جدید بانکداری بدون ربا، نظارت شرعی وجود داشته باشد و بنده معتقدم اگر این نظارت شرعی در سیستم بانکی هم شکل بگیرد با ساختار کنونی بانک‌ها راه به جایی نخواهد برد.

مطالب مرتبط
captcha