کد خبر: 3498656
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳
الگوسازی هنر قرآنی/ 1

ضرورت ارائه الگوی ملی در زمینه خوشنویسی قرآن

گروه هنر: برخی از سازمان‌ها و نهادهای قرآنی همچون مرکز دارالکتابه در تلاش هستند با حمایت و پشتیبانی از جمعی از هنرمندان پیشکسوت و نخبه خوشنویسی و تلاش و ممارست پیگیر آنها به قرآنی فاخر دست پیدا کنند که به عنوان نسخه ملی و الگو برای آیندگان به یادگار بماند.

علیرضا بهدانی، خوشنویس قرآنی کشورمان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: با الگوبرداری از آثار متقدمان خوشنویسی و کاتب قرآن، آنها را برای کتابت آثار جدید سرلوحه و سرمشق خود قرار می‌دهم و تصور می‌کنم که این آثار به عنوان میراثی ماندگار، بهترین نمونه و معیار برای کیفیت‌سنجی قرآن‌هایی است که توسط اینجانب و سایر دوستان خوشنویس کتابت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون در حال طی آخرین مراحل کتابت قرآنی است که جدیداً آن را در دست گرفته و تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا آن را برای نمایشگاه قرآن مشهد به اتمام برساند، گفت: به طور قطع هنرمند خوشنویس هر بار که دست به کتابت قرآن می‌زند در پی کشف و شهودی تازه است و این گونه نیست که مداوم کار خود را تکرار کند؛ کتابت هر قرآن جدید فرصتی است برای تکامل هنرمند خوشنویس قرآنی تا از این رهگذر نواقص کارهای پیشین خود را مرتفع کند.

بهدانی تصریح کرد: آرزوی من و بسیاری از دوستان خوشنویس رسیدن به مرتبه‌ای در زمینه کتابت قرآن است تا به واسطه خوشنویسی آن، اثری در سطح قابل قبول ارائه شود که برای ادوار گوناگون پس از ما نیز باقی بماند و همچون آثار قدما که اکنون مورد بهره‌برداری ما قرار می‌گیرد، آیندگان نیز بتوانند از آن برای الگوبرداری خود استفاده کنند که البته تاکنون زمینه برای چنین اقدامی فراهم نشده، علیرغم اینکه از سوی برخی از سازمان‌ها و نهادها، تلاش‌هایی صورت گرفته است.

این هنرمند خوشنویس که در کارنامه حرفه‌ای او کتابت قرآن با استفاده از ورقه و گرد طلا نیز مشاهده می‌شود، گفت: به طور مثال مدتی‌ است که از سوی مرکز دارالکتابه تلاشی برای کتابت قرآنی شاخص که نسخه ملی ایران محسوب می‌شود در دست انجام است و جمعی از هنرمندان طراز اول خوشنویسی با حمایت و پشتیبانی این نهاد مشغول کتابت قرآن‌های فاخری هستند که پس از اتمام به طبع و نشر نیز می‌رسد، اما با توجه به حساسیت‌هایی که در زمینه رعایت شاخص،‌ شیوه‌ها و اسلوب خوشنویسی از سوی مدیران این سازمان مورد توجه است، همچنان نمونه‌ای که بتوان آن را نسخه ملی ایران در کتابت قرآن منظور کرد معرفی نشده است.

بهدانی در مورد کتابت انفرادی و یا جمعی قرآن فاخر و اینکه کدامیک از آنها نتیجه بهتری به دست می‌دهد به ایکنا گفت: حتی با فرض یک شیوه واحد در خوشنویسی قرآن، کتابت جمعی آن توصیه نمی‌شود؛ چرا که به هر حال سبک هر خوشنویس در کنار هم قرار دادن حروف روی سطور متفاوت است و نتیجه اینکه اصطلاحاً در قرآن کتابت شده به این شکل شاهد چنددستگی خواهیم بود.

این هنرمند خوشنویس قرآنی تأکید کرد: به همین دلیل شیوه‌ای که به طور مثال دارالکتابه اتخاذ کرده است، یعنی کتابت انفرادی قرآن به تعدادی قابل ملاحظه و مقابله کردن آنها با نسخه الگو و در پایان انتخاب بهترین نسخه کتابت شده از میان آثار خوشنویسی، بهترین راه برای رسیدن به نمونه‌ای فاخر و قابل استناد در زمینه خوشنویسی قرآنی است.

وی در پایان گفت: صرفنظر از این موضوع باید گفت که از نظر هنری و ایجاد تجمع‌ هنرمندان خوشنویس به بهانه خلق یک اثر قرآنی، کتابت جمعی قرآن کار بسیار مثمرثمر بوده و دارای برکات زیادی است که هر از چندگاهی برای ایجاد انگیزه میان کاتبان جوان باید شاهد آن باشیم، کما اینکه بارها از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد شاهد آن بودیم که مثلاً همایش کتابت یک‌شبه کلام‌الله مجید در شب‌های قدر با حضور جمع کثیری از هنرمندان پیشکسوت و جوان عرصه خوشنویسی رقم می‌خورد که فضایی صمیمانه و ارزشمند را در ساحت هنر پدید می‌آورد.

captcha