محمدعلی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی
مجلس شورای اسلامی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی
خود از علمکرد مجلس نهم و نقاط قوت و ضعف این مجلس گفت: اگر بخواهیم قضاوتی نسبت
به عملکرد مجلس نهم و در مقایسه با سایر مجالس انجام دهیم به نظر میآید یک مجلس
قوی بود که در انجام وظایفش تا حد زیادی موفق بود.
مجلس نهم تا آخرین روز پیگیری مسائل اقتصادی بود
وی افزود: در کل ادوار مجلس، هیچ مجلسی به
اندازه مجلس نهم به موضوعات و مباحث اقتصادی که دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب نیز
هست، ورود پیدا نکرد و این مجلس از ابتدا تا همین آخرین روزها، که پیگیر بحث مقررات
و احکام دائمی توسعه کشور بود، مسائل اقتصادی کشور را در اولویت قرار داد.
اسفنانی با بیان اینکه اقدام بزرگ دیگر مجلس نهم جداکردن احکام دائمی بودجه بود، گفت: این احکام حدود 37 سال هر ساله در بودجه میآمد و تکرار میشد و بخش اعظمی از وقت مجلس را به خود اختصاص میداد. مجلس توانست این احکام را از بودجه خارج کند و در قالب احکام دائمی بودجه مصوب کند و از این پس بودجهای شفافتر از گذشته به مجلس میآید و فقط آنچه که بررسی میشود بودجه سالانه است.
تعامل مطلوب مجلس نهم با دولت یازدهم
اسفنانی درباره نحوه تعامل مجلس با سایر قوا گفت: مجلس نهم نسبتا کمحاشیه بود؛ مجلس نهم خیلی وارد بازیهای سیاسی نشد و بیشتر کاری و تخصصی بود. البته موارد حاشیهای و سیاسی کاری هم وجود داشت که قابل انکار نیست و این در عموم مجالس اتفاق افتاده است و طبیعی است.
وی عنوان کرد: مجلس نهم با دو دولت مواجه شد و توانست آنها را مدیریت کند؛ این مجلس با دولت دهم فراز و فرود زیادی داشت و تقابل شدیدی میان رئیس دولت سابق با مجلس وجود داشت، اما در دولت یازدهم تعامل مطلوب و بالایی میان مجلس و دولت ایجاد شد و در روز رأی اعتماد به کابینه در اولین رأی گیری 15 وزیر از 18 وزیر از مجلس رأی اعتماد گرفتند که این معمولا در مجالس کم سابقه است.
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس با بیان اینکه از دیگر اقدامات بارز و مهم مجلس تصویب برجام بود، گفت: صرف نظر از اینکه ماحصل برجام چیست اما همین که مجلس به این موضوع ورود پیدا کرد و طرح مربوط به برجام را مطرح کرد و آن را به تصویب رساند کار بزرگی بود.
حضور کمرنگ حقوقدانان و عملیاتی نکردن وظیفه نظارت؛ دو نقطه ضعف مجلس نهماسفنانی درباره نقاط ضعف مجلس نهم گفت: این مجلس
نیز به مانند سایر مجالس ایراداتی داشته است، مانند شیوه انتخاب نمایندگان و شیوه
تقنین. مجلس جایگاه قانونگذاری است و کسانی که به عنوان نماینده وارد مجلس
میشوند باید از توان قانونگذاری باشند و این در صورتی است که علم و تجربه لازم را در این
حوزه داشته باشند.
وی تأکید کرد: متأسفانه یکی از اشکالاتی که به جد معتقد هستم در مجلس نهم مشهود بود، حضور بسیار کمرنگ حقوقدانان در این دوره مجلس بود و ای کاش میشد این مسئله جزو شرایط عمومی انتخابات در نظر گرفته شود که حداقل دو سوم نمایندگان را حقوقدانان تشکیل دهند تا قوانین به درستی تصویب شود.
سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس خاطرنشان کرد: نقص دیگر مجلس در این دوره این بود که نتوانست وظیفه
نظارتی خود را به شکل شایستهای عملیاتی کند و امیدوارم مباحث باقی مانده و نقایص
موجود را مجلس دهم به شکل مطلوبی ترمیم کند و شاهد تشکیل یک مجلس قوی باشیم.