بهره‌گیری از هنر اساتید قرآنی در کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان
کد خبر: 3502209
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷

بهره‌گیری از هنر اساتید قرآنی در کتابت نفیس‌ترین قرآن جهان

گروه ادب: نفیس‌ترین قرآن جهان اسلام که به زودی در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود، به وصیت یک پدر و پس از 18 سال تهیه شده است که مجزا بودن تذهیب‌های هر صفحه و استفاده از برلیان در جلد این قرآن را می‌توان جزء ویژگی‌های این مصحف برشمرد.

اخیراً خبر از کتابت و چاپ قرآنی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته که به وصیت پدر یک خانواده انجام شده است. در این رابطه خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با مهدی جانفزا، سرمایه‌گذار و یکی از اعضای خانواده‌ای که به تهیه این مصحف اقدام کرده است گفت‌وگو کرده است.

وی درباره دلیل تهیه این مصحف یادآور شد: این کار بر اساس وصیتی بود که پدرم انجام داد. وی اهل شعر و ادب بود و تاکید داشت که قرآنی خطی تهیه کنیم که به یادگار بماند. این موضوع باعث شد که به دنبال این کار برویم. از این رو با برادرم اقدام به تهیه این مصحف کردیم.

مهدی جانفزا در این باره اظهار کرد: این قرآن در قطع 57 در 42 سانتی متر است که کاغذ آن دست‌ساز بوده و زرافشان شده است. خط این مصحف ثلث و به پهنای یک سانتی‌متر در سه میل است. استاد ماهرویی خوشنویسی این قرآن را که با خط ثلث انجام شده برعهده داشت.

وی درباره دیگر ویژگی‌های این قرآن اظهار کرد: تذهیب این قرآن ویژگی خاصی دارد به طوری که هیچ دو صفحه‌ای از این قرآن دارای تذهیب یکسان نیست و می‌توان گفت که 175 صفحه این مصحف شریف دربردارنده 175 تذهیب مختلف است.

جانفزا درباره جلد این مصحف شریف عنوان کرد: جلد این قرآن از نقره و پلاتین بوده و روی آن برلیان کار شده است که قلمزنی آن را استادان علی ساعی و رضا قادران انجام داده‌اند. همچنین تذهیب این مصحف را استاد صادق‌زاده انجام داده است.

وی با بیان اینکه ارزش این مصحف شریف هنوز مشخص نیست و ارزش‌گذاری نشده است، گفت: هزینه تهیه این مصحف شریف تاکنون نزدیک به 6 میلیارد تومان شده است و درصدد هستیم پس از رونمایی آن، بهای هدیه‌اش را صرف انجام کار خیر کنیم.

جانفزا با بیان اینکه در حال حاضر ساخت شیرخوارگاه را مد نظر دارند،‌ افزود: این مصحف که تهیه آن 18 سال زمان برده است، در نیمه ماه مبارک رمضان و ولادت امام حسن مجتبی(ع) در نمایشگاه قرآن رونمایی می‌شود.

captcha