اصلاح قانون بانکداری، بعد از تصویب برنامه ششم اولویت اصلی مجلس باشد
کد خبر: 3503826
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
قانون جدید بانکداری بدون ربا در بوته نقد/ میرمحمدی:

اصلاح قانون بانکداری، بعد از تصویب برنامه ششم اولویت اصلی مجلس باشد

گروه اقتصاد: عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم تأکید کرد: امیدوارم بعد از برنامه ششم، اولین طرح یا لایحه‌ای که در دستور کار مجلس قرار گیرد همین طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باشد؛ چراکه نکته کلیدی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام بانکداری است.

سید محمدحسین میرمحمدی، عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که آیا شائبه غیبت عمدی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در روزهای پایانی صحت دارد؟ عنوان کرد: به نظرم چنین چیزی صحت ندارد؛ چراکه روزهای پایانی عمر مجلس بود و معمولا چنین مواردی طبیعی به نظر می‌رسد. نه تنها کمیسیون اقتصادی بلکه در سایر کمیسیون‌ها هم چنین اتفاقی رخ داد و حتی بسیاری از نمایندگان در صحن علنی مجلس حضور پیدا نمی‌کردند.

سهل‌انگاری برخی اعضای کمیسیون اقتصادی

وی ادامه داد: با این اوصاف به نظرم چنین اقدامی عالمانه و عامدانه نبوده است فقط می‌توان گفت که سهل‌انگاری‌هایی در این زمینه صورت گرفت. البته باید دانست که دولت هم با تصویب طرح بانکداری بدون ربا در کمیسیون اقتصادی مخالفت‌هایی داشت و برخی از کارشناسان هم مخالف این طرح بودند؛ بنابراین در مجموع این انگیزه در همکاران ما در کمیسیون اقتصادی کم شد که در روزهای پایانی، این طرح را به تصویب برسانند.

میرمحمدی در پاسخ به این پرسش که آیا فشاری از جانب دولت و بانک مرکزی به اعضای کمیسیون اقتصادی وارد شد؟ اظهار کرد: نمی‌تون گفت فشاری وارد نمی‌شد بلکه رایزنی‌های از جانب بانک‌مرکزی صورت گرفت و حتی برخی تقاضاها نسبت به نماینگان مطرح شد که می‌توانست روی این امر تأثیرگذار باشد اما اینکه بگوئیم برنامه‌ریزی خاصی در این زمینه وجود داشت و همکاران ما تحت لابی قرار گرفته‌اند به نظرم صحت ندارد.

دلایل مخالفت دولت با طرح بانکداری بدون ربا

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه بخش مهمی از طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا برگرفته از لایحه دولت است، دلیل این هم مخالفت دولت چه بود؟ اظهار کرد: دولت معتقد است که برای اصلاح نظام بانکداری باید به مجموع شرایط توجه شود. همچنین دولت اعتقاد داشت که طرح بسیار خوبی تهیه شده اما برخی از نقاط آن اشکالات فراوانی دارد و باید با آوردن لایحه و تجمیع با این طرح، کار جامعی آماده شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه دولت در سه سال گذشته چنین اقدامی را انجام نداد لذا تردید میان نمایندگان مجلس زیاد بود که آیا دولت معتقد به این کار است یا خیر اما نکته مهم این است که مجلس دهم شروع شده و بنده از نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس جدید تقاضا می‌کنم که در یک فرصت سه ماهه به همکاری دولت نقاط ضعف را برطرف کنند.

طرح بانکداری بدون ربا فراموش نمی‌شود

عضو کارگروه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم تأکید کرد: انشاءالله بعد از برنامه ششم، اولین طرح یا لایحه‌ای که در دستور کار مجلس قرار گیرد همین طرح اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا باشد؛ چراکه نکته کلیدی در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اصلاح نظام بانکداری است و معتقدم اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی بعد از بررسی برنامه ششم توسعه، اصلاح نظام بانکداری خواهد بود.

میرمحمدی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تلاش‌های چندین ساله در این زمینه آیا امکان فراموشی این طرح در مجلس دهم وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داشت و با وجود افرادی همانند حجت‌الاسلام والمسلمین بحرینی که از طراحان اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا در مجلس نهم بودند این امر به سرانجام خواهد رسید و البته با دوستانی که در دور جدید مجلس برنده انتخابات نشده‌اند اعلام آمادگی کرده‌ایم که با همکاران کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، این کار را جمع‌بندی کنیم تا انشاء‌الله تا پایان سال جاری یا حداکثر اوایل سال آینده، این مسئله را به سرانجام برسانیم.

لایحه اصلاح نظام بانکی تحویل وزارت اقتصاد شده است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در پاسخ به این پرسش که آیا مانعی بر سر راه تصویب این امر در مجلس دهم وجود دارد؟ عنوان کرد: مانع خاصی وجود ندارد. بانک مرکزی لایحه اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا را به وزارت اقتصاد ارائه داده است و این وزارتخانه باید جمع‌بندی‌های لازم را انجام داده و در هیئت دولت مصوب شود تا به عنوان لایحه به مجلس برود و به نظرم انجام این کار در دو یا سه ماه آینده توسط دولت امکان‌پذیر است.

وی تأکید کرد: اگر دولت این اقدام را انجام ندهد قطعا این تفسیر صورت می‌گیرد که دولت اراده‌ای جدی برای اصلاح نظام بانکی ندارد و این امر قطعا در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نخواهد بود.
میرمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: بنده شخصا آمادگی دارم تا هم با دولت محترم به عنوان عضو اصلی کارگروه طرح تحول نظام بانکی و هم با مجلس دهم و کمیسیون اقتصادی همکاری‌های لازم را انجام دهم تا این طرح هرچه سریعتر به سرانجام برسد.
captcha