بهنام خادم، رئیس فرهنگسرای رازی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره فعالیتهای خود در این فرهنگسرا چنین اطلاعرسانی کرد: طی دو سال و نیمی که در فرهنگسرا رازی مشغول فعالیت هستم، سعی کردم از استعدادهای این منطقه برای بهتر شدن فضای فرهنگی فرهنگسرا بهره برم. در این میان توجه به موضوعات قرآنی یکی از اولویتهای ویژه است که سعی میکنیم در تمامی برنامههای فرهنگی و هنری از آن بهره کافی ببریم.
وی افزود: با توجه به تعدد نهادهای فرهنگی و سیاسی در منطقه 11، مسئولیت فرهنگسرای رازی اهمیت بیشتری پیدا میکند، البته سیاستهای کلی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تبیین میشود، اما در سال جاری تکریم زندگی، موضوعی است که به آن تاکید ویژه شده؛ زندگی که الگوهای آن بر پایه اسلام و قرآن شکل گرفته باشد. با این توضیح برپایی نمایشگاه تصویر ماندگار در ایام ارتحال حضرت امام (ره) تا حدودی به نوع زندگی اشاره دارد که ما در گذشته داشتهایم، همچنین به یاد ما میآورد با تکیه بر اندیشههای امام (ره) تا چه حد قادریم راه موفقیت را طی کنیم.
خادم به توضیح فوق اضافه کرد: در فرهنگسرای رازی توجه به هنر دینی و قرآنی تنها محدود به نمایشگاههای عکس و نقاشی نمیشود، بلکه ما با دایرکردن نزدیک به 43 غرفه هنری این امکان را فراهم آوردهایم تا هنرمندان معرق، مشبک، تذهیب، میناکار و... فعالیتهای هنری خود را انجام دهند. این اتفاق سبب شده تا هم بتوانیم به هنرمندان خود امکان کار کردن دهیم هم اینکه در مناسبتهای ویژه از هنر دست آنها بهره بریم.
مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۱ با بیان اینکه فرهنگسرای رازی در نمایشگاه قرآن نیز حضور دارد، تاکید کرد: یکی از کارهایی که سعی داریم در طول برگزاری نمایشگاه قرآن انجام دهیم این است که قرآن را به خط نستعلیق به نگارش درآوریم، همچنین در حوزه نقاشی نیز نمایشگاهی از کارهای قرآنی را اجرا کنیم. در ضمن کارهایی که در حوزه تجسمی توسط غرفهداران فرهنگسرا تولید شده هم در نمایشگاه قرآن عرضه خواهد شد.
خادم در تکمیل توضیح فوق گفت: درباره کتابت قرآن به خط نستعلیق هم باید بگویم تمام سعی ما این است که فرهنگسازی درستی داشته باشیم در جهت معرفی خط نستعلیق به عنوان خط اصلی در کتابت قرآن؛ زیرا معتقدیم این خط پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه دارد، همچنین میخواهیم بگوییم ادعای عدم شیوایی و خوانایی این خط (نستعلیق) نسبت به خط عثمان طه، یک تصور غلط است که به دلیل استفاده طولانی مدت از خط عثمان طه در کتابت قرآن به وجود آمده است.
وی در پاسخ به این سوال که سیاست فرهنگسرا حمایت از هنرمندان جوان است یا اینکه بیشتر از آثار اساتید در نمایشگاههای هنری بهره برده میشود؟ تاکید کرد: بیشتر تمرکز ما به روی حمایت از آثار هنرمندان جوان متمرکز شده است، البته تا حدودی نیز به آثار اساتید توجه داریم، اما معتقدیم که رسالت فرهنگسرا بیش از هر چیزی حمایت از هنرمندانی است که محلی برای معرفی آثارشان ندارند به ویژه هنرمندانی که محور و موضوع اصلی کارهایشان برگرفته از قرآن است.تاثیرگذاری هنر بر کسی پوشیده نیست
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره دلایل اهمیت به هنر قرآنی در فرهنگسرای رازی گفت: دیگر بر کسی پوشیده نیست که هنر، زبانی گویا برای بیان اندیشههای دینی و قرآنی است؛ برای مثال کاری که یک تابلوی نقاشی میتواند انجام دهد شاید کتابهای متعدد قادر به انجام آن نباشند. همین مسئله در قبال یک فیلم سینمایی نیز میتواند رخ دهد؛ برای نمونه به تصویری که همه ما از حمزه در ذهن داریم اشاره میکنم. ما وقتی میخواهیم حضرت حمزه (ع) را به یاد بیاوریم بلافاصله یاد هنرپیشه فیلم «الرساله» میافتیم. این مسئله نشان از تاثیرگذاری هنر هفتم در اشاعه آموزههای دینی و قرآنی دارد.
وی در انتها درباره برنامههای سینمایی فرهنگسرای رازی نیز چنین توضیح داد: پیش از مسئولیت بنده، باشگاه فیلمی در فرهنگسرا فعال بود که فعلا تعطیل شده، البته ما تلاشهایی برای راهاندازی آن انجام دادیم، اما چون دیگر پردیس رازی در اختیار فرهنگسرا نیست و زیر نظر موسسه تصویر شهر فعالیت میکند دست ما برای کار کردن تا حدودی بسته شده، اما با این وجود سعی میکنیم با استفاده از هنرمندان متعهد سینما و تلویزیون در مناسبتها و جشنها، همچنین راهاندازی سینما تک در پارک رازی به نوعی مروج فرهنگ قرآنی با زبان سینما باشیم.