کد خبر: 3505133
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
ویژگی‌های بازار اسلامی/ عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

تعیین قیمت توسط دولت، کمکی به تنظیم بازار ماه رمضان نمی‌کند

گروه اقتصاد: رجایی اظهار کرد:‌ با برچسب قیمت ‌زدن بر روی کالاها، بازار ماه رمضان تنظیم نخواهد شد و حتی چنین رویه‌ای مورد تأیید اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی نیست اما دولت می‌تواند فراوانی و کمیبابی کالاها را بررسی کرده و به تنظیم بازار کمک کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت‌علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره لوازم تنظیم بازار ماه مبارک رمضان اظهار کرد: البته در سال‌جاری در بسیاری از کالاهای ضروری از جمله میوه به دلیل مصرف پائین روزانه و کوتاه بودن شب‌ها، افزایش قیمت اساسی را شاهد نیستیم و این افزایش قیمت را صرفا در مورد برخی کالاهای ضروری ماه رمضان همانند خرما یا برحسب موقیعیت زمانی در برخی از  کالای دیگر شاهد هستیم.

نقش دولت و مردم در تنظیم بازار ماه رمضان

وی ادامه داد:‌ به طور طبیعی وقتی تقاضا برای کالایی افزایش پیدا کند قیمت آن هم افزایش خواهد یافت. وقتی کالایی در ماه رمضان تقاضای ویژه داشته باشد به طور طبیعی قیمت آن با افزایش مواجه خواهد شد. مردم باید هم امکانات مورد نیاز خود را از قبل فراهم کنند و هم اینکه در مصرف خود به شیوه معقولانه‌تر برخورد کرده و اتلاف و اسراف‌ها را به حداقل برسانند.

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به بیان نقش دولت پرداخت و اظهار کرد: طبیعی است که دولت می‌تواند به تنظیم بازار ماه مبارک رمضان کمک کند. وقتی دولت و مخصوصا وزارت صنعت که تنظیم بازار را بر عهده دارد و یکی از مسئولیت‌های آن رصد عرضه و تقاضای کالا است، پیش‌بینی می‌کند که در ماه مبارک رمضان این افزایش قیمت رخ می‌دهد باید دقت عمل به خرج دهد که در این ماه چه نوع کالایی با افزایش قیمت مواجه می‌شود و براین اساس، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد.

دیدگاه پیامبر اسلام و حضرت علی(ع) درباره دخالت دولت در تعیین قیمت

رجایی ادامه داد: دولت می‌تواند بعد از این اقدامات، موجودی کالاها و همچنین نیازها را ارزیابی و تنظیم کند؛ چراکه با برچسب قیمت‌زدن بر روی کالاها، بازار ماه رمضان تنظیم نخواهد شد و حتی چنین رویه‌ای مورد تأیید اقتصاد متعارف و اقتصاد اسلامی نیست اما دولت می‌تواند فراوانی و کمیبابی را بررسی کرده و به تنظیم بازارکمک کند اما باید دانست که تنظیم بازار به طور کلی و بازار ماه رمضان به طور خاص، وظیفه وزارت صنعت است.

وی تأکید کرد: در دین مبین اسلام هم قیمت‌گذاری وجود ندارد و حتی به نبی مکرم اسلام(ص) پیشنهاد شده که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است، شما در تعیین آن دخالت کنید اما ایشان با این امر مخالفت کرده و معتقد بودند که قیمت باید در بازار تعیین شود. البته امیرالمؤمنین(ع) هم به مالک اشتر می‌فرمایند: قیمت‌ها باید به گونه‌ای شکل بگیرد که اجحافی به فروشنده و مشتری نشود بنابراین باید قیمت عادلانه باشد.

لزوم افزایش عرضه کالا از سوی دولت در ماه مبارک رمضان

عضو هیئت‌علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: قیمت عادلانه، در بازار درست و سالم شکل می‌گیرد. اگر پیش‌بینی شود تقاضا برای فلان کالا در ماه مبارک رمضان با حجم ‌قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند طبیعی است که قیمت آن افزایش پیدا کند اما دولت هم باید کمک کند که عرضه آن کالا در ماه رمضان افزایش یابد.

رجایی در پایان گفت: البته مکانیزم بازار هم به طور اتوماتیک‌وار این کار را انجام می‌دهد و کالایی همانند خرما را برای ماه رمضان ذخیره می‌کند. در چنین ماهی، عرضه بیشتری را شاهد هستیم اما دولت هم باید قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده و  اگر مشاهده کند که با چنین قیمت‌هایی به مصرف‌کنندگان اجحاف می‌شود یا نیازهای اساسی جامعه روزه‌دار تأمین نمی‌شود، باید کمک کند که حجم عرضه کالا به گونه‌ای باشد که تقاضاهای موجود در ماه مبارک رمضان را پاسخ دهد.

captcha