کد خبر: 3505616
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰

اعلام فراخوان دومین همایش «هنر و تبلیغ»

گروه هنر: فراخوان دومین همایش علمی، کاربردی و پژوهشی «هنر و تبلیغ» با محوریت هنرهای تجسمی و کتاب‌آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) دومین همایش علمی، کاربردی و پژوهشی «هنر و تبلیغ» با محوریت هنرهای تجسمی و کتاب‌آرایی دینی در فرهنگ و تمدن اسلامی و آثار پژوهشی و گرافیکی کتاب‌آرایی، در حوزۀ فرهنگ و تمدن اسلامی فراخوان داد.

در مقدمه این فراخوان آمده است: «تاریخ تمدن اسلامی، تاریخ هنر و اندیشه است و آن دو در جایی بهتر از کتاب، به یکدیگر نمی‌رسند. اگر معجزۀ آخرین دین خدا، کتاب است، معجزۀ کتاب نیز دانایی است و دانایی تا با زیبایی نیامیزد، دل‌ها را برنمی‌انگیزد. دانایی، روی سخن با اندیشه‌ها دارد؛ اما آدمیان افزون بر مغز و اندیشه، قلب و احساس و نگاه نیز هستند. پس کتاب باید به چندین هنر آراسته باشد تا همچنان‌ که مغزها را می‌آکند، قلب‌ها را نیز دگرگون کند و در نگاه‌ها بنشیند و در سرها شور افکند. اندیشه تا بر کشتی کتاب ننشیند، آفاق را چگونه درنوردد و هنر اگر سر بر آستان کتاب نگذارد، بر پای کدام معشوق سر نهد؟ کتاب به یاریگری هنر، معجزۀ دانایی و زیبایی است؛ وگرنه واژه‌های سرافکنده در اوراق پراکنده است.

آنان که هنر خویش را در پای کتاب می‌ریزند و برگ‌ برگ آن را به ذوق و قریحۀ خداداد خود می‌‌آرایند، تا آنگاه که چشمی برای دیدن و دلی برای لرزیدن باشد، دانش و فرزانگی را وامدار بلندای همت خود می‌کنند. جهان کتاب، چنان فراخ و آسمان‌گون است که هر هنری را پذیراست و هر گوهری را خریدار. خوشا آن چشم، خوشا آن دست، خوشا آن همت که شمع کتاب را پروانه است. درود و سلام بر آنان که سیمای دلربای کتاب را در میان گل‌بوته‌های تذهیب می‌نشانند؛ سلام و درود بر دستی که کتاب را می‌آراید و بر آن کس که پیغام کتاب را به تصویر می‌کشد یا به شیرازۀ هنر، ماندگارش می‌کند.

پس از برگزاری توفیق‌آمیز و راهگشای نخستین همایش علمی – پژوهشی «هنر و تبلیغ» با رویکرد نظری، اکنون با برگزاری نشست پژوهشی - کاربردی «هنر و تبلیغ» دوباره به محضر کتاب، شرفیاب می‌شویم. چنانکه از نام همایش پیداست، این بار رویکردی کاربردی را برگزیده‌ایم تا صورتی روشن‌تر و گویاتر، از تندیس کتاب و هنرهای کتاب‌محور نقش زنیم. فصل دوم، ویژۀ کتاب‌آرایی در حوزه دین و دامنه‌های آن، همچون طراحی، گرافیک، صفحه‌آرایی، تذهیب و تصویرسازی است. بدان امید که خدمتی شایسته، تقدیم آستان کتاب کنیم. به فضل بی‌پایان خدای مهربان و یاری دوستان و همراهان.»

از جمله تعاریفی که برای آثار این همایش بیان شده است به این شرح است:

الف) کتب دینی(آثار منتشر شده برای معرفی، تبیین و ترویج فرهنگ و تمدن اسلامی)

1. قرآن

2. نهج‌البلاغه، صحیفۀ سجادیه و کتب ادعیه

3. تراث اسلامی (همچون آثار تفسیری، روایی و کتاب‌هایی که برای احیای آثار فاخر دینی چاپ شده‌اند)

4. آثار چاپ‌ شدۀ علمای دین

5. آثار نوشته ‌شده در موضوعات دینی

6. آثار نگاشته ‌شده با دغدغۀ دینی

ب) کتاب‌آرایی حوزۀ دین(همۀ امور هنری، طراحی یونیفرم، جلد، تصویرسازی، کتابت، خوشنویسی، تذهیب، تشعیر و صفحه‌آرایی در آماده‌سازی کتاب‌های دینی)

این همایش با اهدافی چون ارزیابی زبان گسترده و کارآمد گرافیک در حوزۀ کتاب‌آرایی دینی،‌ تقویت بنیان‌های نظری و پژوهشی هنر کتاب‌آرایی در فرهنگ و تمدن اسلامی، الگوسازی و ارائۀ راهکار برای ارتقای هنر کتاب‌آرایی دینی، تشویق و حمایت از جامعۀ هنری فعال در حوزۀ کتاب‌آرایی دینی، ایجاد زمینۀ مناسب رقابت سازنده برای ارتقای سطح کیفی کتاب‌آرایی دینی، بررسی نقاط قوت و ضعف میدانی، در موضوع همایش و شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو، تقویت ارتباط، تعامل و تبادل تجربه میان هنرمندان در گسترۀ موضوع همایش و کشف استعدادهای هنری نوپا و خلاق و تلاش برای سامان‌دهی و ارتقای فعالیت آنان برگزار می‌شود.

این همایش در دو بخش اصلی آثار پژوهشی و آثار تجسمی برگزار می‌شود. در بخش آثار پژوهشی، محورهای موضوعی آثار عبارتند از: کتاب‌آرایی، فرهنگ و تمدن اسلامی، کتاب‌آرایی در تمدن شیعی و بررسی آثار قدما، سبک و سیاق کتاب‌آرایی کتب حوزوی‌، بررسی اقلام خوشنویسی به‌ کار رفته در کتابت قرآن در تمدن شیعی‌، بررسی آرایه‌های هنری در قرآن کریم، پیش‌نیازهای معرفتی در کتاب‌آرایی دینی، تصویرسازی در فقه شیعی، کتاب‌آرایی، مقایسه و تطبیق بین ادیان،‌ نقش کتاب‌آرایی میراث در گرافیک معاصر.

در بخش کتاب‌آرایی و ریخت‌شناسی نیز محورها عبارتند از : آسیب‌شناسی گرافیک کتب دینی، معرفی و نقد کتاب‌های تخصصی در حوزۀ کتاب‌آرایی،‌ کتاب‌آرایی حوزۀ دین و چالش‌های میدانی، بررسی عنصر رنگ در کتاب‌آرایی.

بخش کتاب‌آرایی، نظریه‌های جدید و نظریه‌پردازی بوم‌گرا نیز شامل محورهایی چون تأثیر فرهنگ بومی در کتاب‌آرایی دینی، استانداردهای کتاب‌آرایی دینی و نشانه‌شناسی طراحی کتب دینی است. در بخش کتاب‌آرایی، نقد و آسیب‌شناسی (تحلیل و نظریه‌پردازی) نیز محورهایی چون بایدها و نبایدها در کتاب‌آرایی دینی، کارکرد طرح جلد کتب دینی در بازنمایی محتوا، تأثیر مصورسازی متن در انتقال پیام برای گروه‌های سنی مختلف، اقتضائات مخاطب کودک و نوجوان در کتاب‌آرایی دینی، کتاب‌آرایی، مخاطب کودک و نوجوان، بررسی رابطۀ منطقی سفارش‌دهنده، طراح و مخاطبان کتاب‌آرایی دینی و جایگاه کتاب‌آرایی کتب دینی در حوزۀ نشر مورد نظر هستند.

همچنین محورهای کتاب‌آرایی و اقتضائات امروز شامل تلاش‌های معاصر در احیای میراث شیعه، طراحان اثرگذار و پیشرو در عرصۀ کتاب‌آرایی دینی، کارکرد عنصر نوشتار در طراحی کتب دینی، بررسی شیوه‌های جلدسازی معاصر در حوزۀ دین، مناسبات متقابل نشر و کتاب‌آرایی دینی، بررسی وضعیت کتاب‌آرایی کتب حوزۀ دین در بازار نشر کشور، جریان‌شناسی کتاب‌آرایی دینی پس از انقلاب، تجزیه و تحلیل تجربه‌های موفق در کتاب‌آرایی دینی، شیوه‌های رایج مصورسازی کتب دینی و کتاب‌آرایی و جریان‌شناسی تاریخی هستند.

شرایط و مقررات در بخش اول شامل آثار علمی ـ پژوهشی نیز به این شرح هستند:

هدف همایش، انتشار نتیجۀ پژوهش‌ها و تجربه‌های علمی در زمینه‌های ذکر شده است. نوشتارهای علمی ـ پژوهشی در زمینه‌های ذکر شده، برای ارائه در همایش و چاپ پذیرفته شده و پس از داوری و تصویب کمیتۀ علمی همایش چاپ خواهد شد. مقاله باید دارای بخش‌های چکیده، مقدمه، روش و بدنۀ تحقیق (شامل موضوعات مختلف، نتیجه، پی‌نوشت‌ها و فهرست منابع) باشد. پی‌نوشت‌های مقاله(اصطلاحات، معادل‌های واژه‌ها، توضیحات و...) باید در متن به ترتیب شماره‌گذاری شده و در پایان مقاله، قبل از فهرست منابع گنجانده شوند. ارجاعات مربوط به منابع، باید در متن و داخل پرانتز (شامل نام و نام خانوادگی نویسنده، سال انتشار و شمارۀ صفحه)، پس از نقل مطلب بیاید. فهرست منابع به ترتیب الفبایی نام خانوادگی یا نام مشهور نویسندگان باید در انتهای مقاله بیاید. واژه‌های کلیدی مربوط به متن و عنوان مقاله، بلافاصله بعد از چکیده و بین چهار تا شش کلمه نوشته شود. تعداد عکس‌ها، نگاره‌ها، جداول و...، حداکثر پانزده عدد و با کیفیت مناسب تهیه شوند. شماره و مأخذ عکس‌ها، نگاره‌ها و...، به ترتیبی که در متن به آن اشاره می‌شود، در ذیل آن‌ها قید شود. همچنین باید فایل تصویری تمام عکس‌ها، نگاره‌ها و جداول، خارج از Word با فرمت JPG یا Tif ارائه شود. نوشتارها باید دارای چکیدۀ فارسی و انگلیسی باشند. چکیدۀ مقاله باید شامل بیان مسئله، هدف، چگونگی پژوهش، موضوعات مقاله و یافته‌های مهم و نتیجه باشد. این بخش باید به‌ تنهایی بیان‌کنندۀ تمام مقاله، به‌ ویژه نتایج به دست آمده باشد. اندازۀ چکیدۀ فارسی دقیقاً دویست کلمه و چکیدۀ انگلیسی، دقیقاً پانصد کلمه باشد. صحت نوشتارهای علمی، با نویسنده یا نویسندگان است. چنانچه مقاله دارای چند نویسنده باشد، مکاتبه برای ارائۀ آن باید از سوی تمام نویسندگان انجام شود و یک نفر نمایندۀ انجام مکاتبات بعدی باشد. در این بخش محدودیتی برای ارسال آثار وجود ندارد. مقاله‌ها باید در پنج نسخۀ کاغذی با نرم‌افزارWord2007 تایپ شده و همراه فرم ثبت‌نام تکمیل ‌شده، روی CD یا به‌ صورت الکترونیکی، به نشانی دبیرخانۀ همایش، ارسال شود.

همچنین شرایط و مقررات بخش دوم شامل ارائۀ یافته‌ها و تحقیقات تجربی، کاربردی و ترجمه نیز عبارتند از: این بخش شامل یافته‌های علمی، تجربی، کاربردی و ترجمۀ مقالات مرتبط با محورهای همایش بوده و نویسندگان و مترجمان در این بخش می‌توانند در قالب مقالات مروری، توصیفی، گزارش و یادداشت به ارائۀ نظریات و دستاوردهای پژوهشی، تجارب شخصی و خاطرات خود، مطابق با محورهای همایش پرداخته و افق‌های جدید پیش‌رو را ارائه کنند.

captcha