کد خبر: 3506409
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
آیت‌الله هادوی تهرانی:

فلسفه قرائت قرآن، دانستن و عمل است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه قرائت قرآن مقدمه دانستن و عمل کردن است نسبت به گرایش جوانان کشور به فرهنگ غربی هشدار داد و گفت: ارباب ادیان از وضعیت جوانان دنیا نگران هستند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز 23 خرداد، در دومین جلسه تفسیر سوره حج در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی با تبریک ماه رمضان گفت: آنطور که در آیه اول سوره حج آمده انسان‌ها مشغول امور عادی خود هستند ولی ناگهان زلزله قیامت رخ می‌دهد و زن مرضعه هم فرزند خود را رها می‌کند آن هم در حالتی که مادر بیشترین توجه را به بچه خود دارد و هر زن حامله‌ای نیز سقط جنین می‌کند البته واژه حمل در اینجا می‌تواند مفهوم عامی هم داشته باشد و مردم مانند افراد مست هستند.
وی افزود: بعد از نفخ صور اول همه انسان‌ها می‌میرند و بعد از آن دمیدن دوم و بعد از آن همه مردم دنیا زنده می‌شوند و صحنه قیامت آغاز می‌شود.
هادوی تهرانی با اشاره به مجادله مردم درباره خدا ادامه داد: آیات نفرموده که مردم درباره قیامت با هم مجادله می‌کنند بلکه درباره خدا مجادله می‌کنند زیرا اینها در مورد خود خدا و قدرتش شک دارند و در تردید هستند که آیا ممکن است که خداوند با یک نفخه‌ای همه مردم دنیا را بمیراند و با یک نفخه همه را زنده کند و آیا چنین چیزی امکان‌پذیر هست.
وی افزود: این افرادی که در قدرت خدا شک دارند حرف حق را نمی‌پذیرند ولی باطل را به راحتی می‌پذیرند که الان هم در دور و بر خود می‌بینیم؛ به آنها می‌گوییم روزه این منافع را دارد می‌گویند گرسنگی و تشنگی که منفعتی ندارد؟ الان شبکه‌های مجازی یکسره برای هم مطالب پزشکی می‌فرستند ولی یکی نمی‌گوید استنادات آن چیست؟ دائما دنبال سلامت جسم هستند ولی به سلامت روحی کاری ندارند در حالی که جسم سالم نهایتا تا پایان دنیا به درد انسان خواهد خورد و مهمتر از سلامت جسم، سلامت روح است که تا ابد خواهد ماند.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه ما به جای اینکه دنبال سلامت قلب باشیم دنبال سلامت جسم هستیم تصریح کرد: اینهایی که دنبال این مسایل در فضای مجازی هستند نمی‌پرسند که این مسایل پزشکی از کجا آمده ولی به محض اینکه می‌گوییم باید حجاب را رعایت کنید فورا می‌گویند کدام آیه گفته و در کجا نوشته شده است یعنی وقتی مطلب حقی بیان می شود دنبال دلیل هستیم و از هر شیطان خبیثی تبعیت داریم.
تفسیر آیه 4 حج
وی با اشاره به آیه 4 حج اظهار کرد: اینگونه افراد هر شیطان را تبعیت می‌کنند در حالی که طبق قرآن، دستورات خداوند قانون الهی و تخلف‌ناپذیر است بنابراین همان طور که وقتی سم بخوریم مرگ به دنبال دارد باید بدانیم برخی عقاید و رفتارها و سخنان ما از سم بدتر است و قانون الهی این است که عواقب خودش را دارد.
هادوی تهرانی ادامه داد: برخی افراد می‌گویند دل انسان باید پاک باشد حالا اگر بدحجاب هم بود بود، این حرف درست مثل این است که کسی بگوید دلت پاک باشد و سم بخورد بنابراین وقتی خداوند می فرماید تبعیت از شیطان گمراهی و تباهی به دنبال دارد این قانون تخلف‌ناپذیر است. اینکه کسی توقع داشته باشد دنبال شیطان برود و به بهشت برسد درست مانند کسی است که آب را داخل جا یخی بگذارد تا جوش بیاید.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عالم دنیا، عالم اختیار است و همان طور که امکان گمراهی هست امکان هدایت هم وجود دارد تصریح کرد: خداوند فطرت و عقل و انبیاء را فرستاده تا راه را به ما نشان بدهند و در عوض هم برای شیطان نوشته شده که کارش گمراهی است و هر کسی دنبال او برود و ولایت او را بپذیرد به سمت بیراهه خواهد رفت.
هادوی تهرانی عنوان کرد: ما فکر می‌کنیم کسانی که در گمراهی هستند لذت می‌برند ولی متن لذت آنان در دنیا و آخرت، عذاب است؛ در کشورهای غربی این وضع مشاهده می‌شود و ما نگرانیم که مبادا جوانان تحت تاثیر رسانه ها و فیلم ها و شبکه‌های اجتماعی به جایی که آنان رسیدند برسند و بلکه زودتر هم برسند.
وی با اشاره به سفر اخیرش به واتیکان و ابراز نگرانی یکی از اسقف‌های مسیحی درباره وضع جوانان غربی افزود: ارباب ادیان نگران مسایلی هستند که برای جوانان در دنیا اتفاق می‌افتد زیرا در متن این ظاهر شیرین، تلخی و عذاب است، تنها و مضطرب هستند و مصرف مواد آرام‌کننده در اروپا وحشتناک است زیرا اضطراب آنان زیاد است.
این استاد حوزه بیان کرد: چیزی که هم حق و هم باطل باشد در دنیا وجود ندارد و یا حق است و یا باطل؛ برخی آدم‌ها حق را که می‌شنوند دلیل می‌خواهند و زیر بار نمی‌روند ولی به محض اینکه در یک شبکه اجتماعی یک مطلبی را می‌نویسند دربست می‌پذیریم.

فلسفه قرائت قرآن، دانستن و عمل است
وی عنوان کرد: حیف است اسلام و اهل‌بیت(ع) را داشته باشیم و به خصوص در قم زندگی کنیم که فرموده‌اند پناهگاه مردم در فتنه‌های آخرالزمان است و روزگار خود را به غفلت بگذرانیم و استفاده ای که باید از قرآن و معارف اهل بیت داشته باشیم نداشته باشیم در این صورت دچار خسران مبین هستیم.
هادوی تهرانی با بیان اینکه قرائت قرآن خوب است ولی نباید تنها به ظاهر اکتفا کنیم گفت: قرآن فقط برای خواندن نیست، اگر گفته‌اند بخوان برای اینکه بدانیم و دانستن برای عمل کردن است به همین دلیل فرموده ایمان و عمل صالح با هم است و قرائت قرآن و دانستن مقدمه عمل صالح است زیرا کسی که می‌داند و عمل نمی‌کند از کسی که نمی‌داند به مراتب عذابش بیشتر است.
captcha