به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 24 خرداد در ادامه تفسیر سوره نور به ماجرایی تاریخی پرداخت و گفت: در این ماجرا که میان امام علی(ع) و فرد دیگری رخ داد، منافقان قضاوت و حکم پیامبر(ص) را زیر سؤال بردند و عملا دورویی خود را نشان دادند زیرا منافقان در ظاهر چهره اسلامی دارند ولی در باطن آن را قبول ندارند.
وی افزود: قرآن فرموده است قسم منافقان هم دروغ است لذا فرمود ای پیامبر به آنان بگو قسم نخورید چون شما دروغ میگویید و این دروغ از عملتان معلوم است زیرا اطاعت به حرف نیست بلکه به عمل است.
رفیعی با اشاره به لزوم استفاده اجتماعی از این آیات با اشاره به مذمت قسم به خدا خوردن تصریح کرد: قرآن فرموده است ای مردم خدا را اینقدر در معرض قسمهای خود قرار ندهید حتی برای کارهای خوب خودتان، که از امام باقر(ع) در اینباره سؤال شد ایشان فرمود، پدرم امام سجاد(ع) زنی داشت که از خوارج بود و بعد او را طلاق داد، مهریه این زن را داد ولی منافقان این زن را تحریک کردند و او به دادگاه شکایت کرد که علی بن حسین مهر مرا نداده است؛ قاضی به پدرم گفت شما قسم بخور که مهریه ندادهای ولی ایشان زیر بار نرفت و مهریه را دوباره داد ولی حاضر نشد قسم بخورد.
استاد حوزه گفت: امام سجاد(ع) فرمود خداوند را بزرگتر از این دیدم که برای یک مهریه هزینه کنم؛ این قسم راست است چه رسد به قسم دروغ زیرا آثار منفی زیادی دارد.
آثار دروغرفیعی با اشاره به آثار منفی قسم دروغ بیان کرد: کسانی که قسم دروغ میخورند فقر در نسل و بچههایشان رسوخ میکند، برکت زندگیشان از بین میرود هر چند ممکن است با فروش جنس دست دوم به جای نو و ... پولی هم در بیاورد؛ قسم دروغ مبارزه و جنگ با خداست از این رو کاسبان و همه باید عادت کنیم قسم نخوریم مگر اینکه اثبات یک مطلبی حیاتی باشد.
این استاد حوزه عنوان کرد: این آیه باید در مغازههای ما تابلو بشود که ای مردم خدا را دائما در معرض قسمهای خود قرار ندهید.
وی افزود: دروغ گناه ساده و پرکاربردی و کلیدی و تبرئهکننده و فراگیری است که اولین بار ابلیس به آدم و حوا گفت؛ یک دروغ پیامبر الهی را از بهشت هبوط داد و در ماجرای یوسف میان فرزند و پدر 30 سال فاصله انداخت.
دروغ نشانه پستی و ذلت نفس استرفیعی ادامه داد: در روایت است که دروغ ریشه همه فسادهاست و کسی که عادت به کذب کند فقیر میشود البته فقر فقط مالی نیست و ممکن است فقر معنوی باشد؛ در روایت است که صدق باعث آرامش است و دروغگویی هیجان کاذب و بهم ریختگی به همراه دارد. همچنین در روایت است که دروغ از ذلت نفس و پستی و بی مبنایی و کاهش شخصیت است.
وی با اشاره به مراتب دروغ بیان کرد: یک نوع دروغ، دروغ اعتقادی است که بسیار بد است و حتی اگر حدیث دروغ و روضه دروغ و نسبت دادن به دین باشد حرام است و بدترین نوع کذب است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه شک، بدگمانی و حسادت چیزهایی است که کسی از آن بری نیست، گفت: ممکن است در دل انسان این مسائل ایجاد شود ولی مادامی که به بیان نیامده گناه نیست و فرمودند پیگیری نکنید.
این استاد حوزه اظهار کرد: دروغ رسانهای نوع دیگر بدترین دروغ است که در اخبار و فضای مجازی و ...برای بهم ریختن افکار عمومی مطرح میشود، همچنین دروغ و گزارش نادرست و ادعای غیرواقعی از یک مسئولی از بدترین نوع گناهان است.
وی تاکید کرد: دروغ در جنگ و اصلاح روابط و یا حفظ اسرار اشکالی ندارد؛ الان چیزی باب شده به نام دروغ مصلحتآمیز که باعث نگرانی است و خوب است به صداقت روآوریم که امنیت و ارامش می آورد.
استاد حوزه با بیان اینکه یکی از مهمترین عوامل دروغ، ترس است، اظهار کرد: ریشه ایجاد صداقت، اعتماد کردن است بنابراین راست مطلب را به مردم بگویید زیرا اگر این اعتمادها کسب شود بسیاری از دروغ ها کم خواهد شد.