واکنش مقامات آمریکایی به موضع خصمانه «ترامپ» علیه مسلمانان
کد خبر: 3507154
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

واکنش مقامات آمریکایی به موضع خصمانه «ترامپ» علیه مسلمانان

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در سخنرانی‌های روز گذشته خود به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» واکنش نشان داده و او را محکوم کردند.

واکنش مقامات آمریکایی به موضع خصمانه ترامپ علیه مسلمانان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری دویچه وله، به دنبال انتشار اخبار مختلف درباره ارتباط عامل حمله در حادثه اورلاندو با داعش، خود این گروه تروریستی در بیانیه‌ای مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. همین موضوع کافی بود تا بار دیگر اظهارنظرهای مختلفی علیه مسلمانان و دین اسلام در آمریکا به راه بیافتد و جو سنگین ضد اسلامی در این کشور، بار دیگر تشدید شود.
دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سخنان روز دوشنبه خود طرح منع ورود مسلمانان را به شهروندان همه کشورهایی با کارنامه تروریستی علیه آمریکا تعمیم داده و گفت: کشتار تازه چنین اقدامی را توجیه می‌کند.
وی بار دیگر خواستار منع مهاجرت مسلمانان به آمریکا شد و اوباما را به ضعف در رو در رو شدن با گروه‌های افراط‌گرا متهم کرد.
باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا اظهارات ترامپ پس از حمله مرگبار شنبه شب به کلوب همجنسگرایان در اورلاندو را به شدت محکوم کرده و گفته که این سخنان یادآور لحظات شرم‌آور تاریخ آمریکاست.
اوباما در انتقاد خود از دونالد ترامپ او را تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی، آزادی مذهبی و تنوع دینی در آمریکا خواند.
او از جمهوری‌خواهان خواست دونالد ترامپ را محکوم کنند و افزود: این حرف‌ها تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟ آیا قرار است با همه مسلمانان طور دیگری رفتار کنیم؟ آیا قرار است آنها را تحت تجسس ویژه قرار دهیم؟‌ آیا باید شروع به تبعیض علیه آنها به خاطر مذهبشان کنیم؟‌ ... آیا مقام‌های جمهوری‌خواه با این حرف (ترامپ) موافقند؟
اوباما که سه‌شنبه، 25 خرداد این سخنان را ایراد کرده است، گفت که زبان «لغزنده و شلخته» ترامپ می‌تواند به تبعیض و هدف گرفتن اقلیت‌های قومی و مذهبی منجر شود.
وی افزود:‌ مقاطعی در تاریخ ما بوده که از روی ترس عمل کرده‌ایم و بعد از آن پشیمان شده‌ایم. شاهد بوده‌ایم که دولت ما با شهروندان کشور بدرفتاری کرده و این بخشی از تاریخ شرم‌آور کشور ماست.
 اوباما همچنین گفت: اگر با مسلمانان آمریکا برخورد متفاوتی شود فقط باعث شکاف بیشتر میان غرب و جهان اسلام و کاهش امنیت خواهد شد.
او گفت که آمریکا بر آزادی مذهب بنیان گذاشته شده و ارزیابی افراد با «تست مذهب» با قانون اساسی آمریکا در تضاد خواهد بود.
بر اساس این گزارش، همزمان شماری از جمهوری‌خواهان هم از اظهارات و پیشنهادهای دونالد ترامپ انتقاد کرده‌اند.
به نقل از بی بی سی عربی، پل رایان، رئيس مجلس نمایندگان که بلندپایه‌ترین جمهوری‌خواه در یک مقام انتخابی است، در کنفرانسی خبری دیروز سه‌شنبه گفت که پیشنهاد منع ورود مسلمانان به نفع آمریکا نیست و اصول حزب جمهوری‌خواه را منعکس نمی‌کند.
او گفت:‌ اکثریت بزرگ و گسترده مسلمانان در این کشور و در اطراف جهان میانه‌رو هستند، صلح‌طلب هستند، بردبار هستند، آنها بهترین یاور ما در نبرد علیه تروریسم اسلام‌گرای رادیکال هستند.
جف فلیک، سناتور جمهوری‌خواه نیز که از تایید نامزدی ترامپ خودداری کرده گفت که از اظهارات رایان در مورد دونالد ترامپ سپاس‌گزاری می‌کند.
سندرز: نباید اسلام را مقصر حمله اورلاندو دانست
برنی سندرز، نامزد و رقیب دموکرات هیلاری کلینتون نیز طی سخنانی از مواضع و اظهارنظرهای انجام شده علیه مسلمانان در آمریکا پس از حمله اخیر در اورلاندو به شدت انتقاد کرد.
واکنش مقامات آمریکایی به موضع خصمانه ترامپ علیه مسلمانان

او گفت: افراد مسلمان این جنایت(حمله به اورلاندو) را انجام ندادند؛ مردی به نام عمر متین این کار را کرد. متهم کردن و مقصر دانستن کل یک دین به خاطر اقدامات یک شخص چیزی کمتر از تعصب و تحجر نیست.
گفتنی است، روز یکشنبه، 23 خرداد، فردی به نام «عمر متین» آمریکایی افغانستانی‌تبار به باشگاه شبانه همجنسگرایان در اورلاندو، در مجموع 50 کشته و 53 زخمی برجای گذاشت.
captcha