«عروسک‌ها از بهشت می‌آیند»؛ روایت ادبیات نمایشی از قصص قرآنی
کد خبر: 3507273
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷

«عروسک‌ها از بهشت می‌آیند»؛ روایت ادبیات نمایشی از قصص قرآنی

گروه هنر: «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» نمونه‌ای موفق از ادبیات نمایشی قرآنی برای کودک و نوجوان است که در آن قصص قرآنی برای این گروه سنی در قالب نمایش عروسکی مناسب‌سازی شده است.

حوزه هنری استان تهران پیش از آنکه تبدیل به حوزه هنری کودک و نوجوان شود و تمامی امور مربوط به فرهنگ و هنر کودک و نوجوان با موضوع دینی و ارزشی به آن محول شود، رویدادهای مؤثری در زمینه هنر مرتبط با کودکان و نوجوانان را مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کرد.

از جمله برنامه‌هایی که تقریباً 4 سال پیش به همت واحد نمایشی حوزه هنری استان تهران مورد توجه قرار گرفت، مأمور کردن مجموعه‌ای از نویسندگان ادبیات نمایشی کودک و نوجوان به نگارش مجموعه‌ای از نمایشنامه‌های قرآنی بود که ویژه مخاطبان کودک و نوجوان در قالب آثار نمایشی عروسکی مناسب‌سازی شد.

این اتفاق به تدریج و به فراخور میزان حساسیت نمایشنامه‌نویسانی که مراحل پژوهش و تحقیق را پیش از نگارش سرلوحه کار خود قرار می‌دهند و یا به سبب اشراف به جنس ادبیات متناسب با کودک و نوجوان فوراً به سراغ نگارش نمایشنامه براساس قصص قرآنی رفتند به انجام رسید و تا به این لحظه تعدادی از این آثار نمایشی به نگارش درآمده، تصویرسازی شده و توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری در قالب مجموعه نمایشنامه‌های «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» به چاپ رسیده است.

در ادامه و از میان آثار انتشار یافته در قالب این مجموعه که همگی سال گذشته به زیور طبع آراسته شدند، به معرفی 5 نمایشنامه به نام‌های «آب بر آتش»، «شوراب و هشو»، «آواز داوود»، «میهمانی سلیمان» و «گرگ و یوسف» خواهیم پرداخت.

«آب بر آتش» نوشته سیروس همتی، بر مبنای داستان زندگی حضرت ابراهیم(ع)، روایتگر ماجرای قورباغه‌ای است که برای نجات حضرت ابراهیم(ع) از آتش نمرود، آبی را در غبغب خود جمع و پس از طی مسافتی و با پشت سر گذاشتن ماجراهایی که در راه برای او رخ می‌دهد آب را به آتش می‌رساند.

«شوراب و هشو» یکی از آثار این مجموعه است که آن را شهرام کرمی براساس یکی دیگر از قصص قرآنی به رشته تحریر درآورده و داستان زندگی ایوب پیامبر(ع) را مبنای خود قرار داده است.

این نمایشنامه روایتگر داستان پسرکی به نام شوراب است که در شهر شام زندگی می‌کند و با پرنده‌ای به نام هشو دوست شده و به این واسطه آشنایی با ایوب پیامبر(ع)، زندگی او را عوض می‌کند. 

سومین نمایشنامه از این مجموعه «آواز داوود(ع)» نام دارد که منوچهر اکبرلو آن را  به رشته تحریر درآورده است و داستان زندگی داوود نبی(ع) و خوش الحان بودن او را روایت می‌کند.

دیگر نمایشنامه از این مجموعه نوشته منصور خلج است با نام «میهمانی سلیمان» که به داستان زندگی حضرت سلیمان(ع) از منظری جدید و فانتزی می‌پردازد و البته بخش‌هایی از این نمایشنامه به شکل شعر و ریتمیک است که افسانه شعبان‌نژاد کار سرایش آنها را به عهده داشته است.

اما پنجمین نمایشنامه از این مجموعه «گرگ و یوسف» نام دارد به قلم مهدی پوررضائیان که داستان یوسف پیامبر(ع) با تکیه بر شایعه دریده شدن او توسط گرگ به وسیله برادرانش را از موضعی فانتزی و از زبان حیوانات مورد توجه قرار داده است.

در پشت جلد تمام نمایشنامه‌های انتشار یافته از این مجموعه جمله‌ای در معرفی آنها به این شرح درج شده است:

عناصر نمایشی و داستان، در آیین‌های فرهنگی و جوامع مختلف، ابزاری برای آموزش و انتقال اطلاعات است. تا آنجا که برخی فلاسفه آن را وسیله تزکیه نفس دانسته‌اند و امروزه نیز در تعلیم و تربیت مبتنی بر بازی، قصه‌گویی، حرکت و ... در مدارس، مهدکودک‌ها و ... رواج فراوان دارد.

به هر حال با توجه به تخصصی شدن مدیریت فرهنگی و هنری حوزه هنری کودک و نوجوان و اختصاص ساختمان حوزه هنری استان تهران به این مقوله و ریاست سیدصادق رضایی؛ رئیس پیشین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر آن، این توقع می‌رود که در قالب مجموعه «عروسک‌ها از بهشت می‌آیند» و موارد مشابه شاهد پویایی بیشتر آثار قرآنی مرتبط با حوزه فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان باشیم.

captcha