این نشریه علمی ـ پژوهشی به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دانشگاه معارف اسلامی و مدیر مسئولی حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری منتشر میشود.
در این شماره مقالاتی نظیر فضای مجازی، بازیهای رایانهای و امکان انتخاب گزینههای اخلاقی، بخشایش و پدیدارهای مشابه؛ تعریف بخشایش بر اساس وجه سلبی و ایجابی، بررسی دلایل موافق و مخالف ایثارگری مالی بر اساس آموزههای اخلاقی کتاب و سنت، بررسی اخلاقی روایات تقسیم اوقات روزانه و نقش تربیتی صراط مستقیم در قرآن و حدیث به چشم میخورند.
از دیگر مقالاتی که در این شماره نشریه درج شدهاند میتوان به مقالات بازخوانی وجدان اخلاقی از نگاه علامه جعفری، درآمدی بر اخلاق در نظام نوآوری؛ افقها و رویکردها و نقش وفاداری همسران در اعتمادآفرینی و راهبردهای توسعه آن در نهاد خانواده اشاره کرد.
در چکیده مقاله «نقش تربیتی صراط مستقیم در قرآن و حدیث» تألیف حمیدرضا حاجی بابایی، دانشیار دانشگاه تهران آمده است: قرآن تربیت را به معنای تهذیب و فزونی مقام معنوی به کار برده که پیگیری تربیت و نقش صراط مستقیم در آن، میدان وسیع تحقیقی نخواهد داشت؛ ولی کاربردهای این اصطلاح از ریشه «ر ب ب»، که در معنای مصدری آن، معادل پرورش گرفته شده و مالکیت و تدبیر در آن نهفته است، با مفهوم «ربیت» و «ربانیت» و تبیین ربوبی شدن و ربوبی کردن انسان از طریق صراط مستقیم، بهزیبایی به تصویر کشیده شده است.
صراط مستقیم، راهِ دارای وحدت و منطبق با حقیقت است و هدایت به آن، هدایت به مراتب یا تثبیت در مراتب آن خواهد بود. قرآن با نشان دادن صراط مستقیم به منزله دین کامل، تربیت را شناخت خدای جهان و رب یگانه دانستن او و نیز پذیرش اوامر و نواهی وی و عمل به آنها معرفی میکند. از این منظر، به هر میزان که انسان ربوبی شود، در مسیر تربیت قرار میگیرد.
بر همین اساس، اعمال عبادی، علمی، اجتماعی، جسمی و عاطفی متربی، براساس نقش تربیتی صراط مستقیم که منطبق با ربوبیت توحیدی است. از یافتههای این پژوهش آن است که نقش صراط مستقیم، ربوبی شدن و ربوبی ساختن انسان است که هدف خلقت بهشمار میرود.
یادآور میشود، شماره 29 فصلنامه به عنوان تازهترین شماره فصلنامه «پژوهشنامه اخلاق» به صاحب امتیازی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، دانشگاه معارف اسلامی و مدیر مسئولی حجتالاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری منتشر شد.