شناسایی نخبگان قرآنی شهرداری تهران؛ مهمترین هدف جشنواره تربیت و تعالی
کد خبر: 3507442
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
داریانی عنوان کرد:

شناسایی نخبگان قرآنی شهرداری تهران؛ مهمترین هدف جشنواره تربیت و تعالی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران طی نشست خبری جشنواره قرآنی تربیت و تعالی و تشریح جزئیات آن عنوان کرد: ایجاد فضای قرآنی در محیط کار و خانواده و شناسایی استعدادها و نخبگان قرآنی شهرداری تهران از مهمترین اهداف این جشنواره است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری جشنواره قرآنی تربیت و تعالی ویژه شاغلین و خانواده‌های کارکنان شهرداری تهران به همت معاونت توسعه منابع انسانی، اداره کل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعی شهرداری تهران عصر امروز، 26 خردادماه، در سالن کنفرانس این معاونت برگزار شد.

در ابتدا غلامرضا احمدی به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت و سپس محمد علی داریانی، معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادت و تشکر حضور رسانه‌ها در این نشست گفت: امسال شاهد برپایی دومین دوره این جشنواره قرآنی در شهرداری تهران هستیم.

وی عنوان کرد: شهرداری در زمینه قرآنی کارهای خوبی را در حوزه اجتماعی و فرهنگی انجام داده است که عموما این برنامه‌ها ویژه شهروندان انجام می‌شود، ویژگی این جشنواره برپایی برای خانواده‌ها و کارکنان شهرداری مناطق 22 گانه و شرکت‌های وابسته به شهرداری است.

داریانی با اشاره به اینکه تجربه سال گذشته برپایی این جشنواره موفق بوده است، عنوان کرد: در سال گذشته بیش از 8 هزار نفر در این جشنواره قرآنی شرکت کرده‌اند که تعدادی از آنها نخبگان و قاریان طراز اول شهرداری بوده‌اند.

وی اضافه کرد: افرادی که طی برپایی این جشنواره در سال گذشته افرادی که در زمینه قرآنی فعالیت داشته‌اند در خانواده شهرداری شناسای شدند.

معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران افزود: توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی، ایجاد فضای قرآنی در محیط کار و خانواده و شناسایی استعدادها و نخبگان قرآنی شهرداری تهران از مهمترین اهداف جشنواره قرآنی تربیت و تعالی است.

وی با اشاره به رشته‌های این جشنواره تصریح کرد: جشنواره قرآنی تربیت و تعالی در بخش‌های چون تلاوت، تحقیق و ترتیل،حفظ، قرائت اذان ویژه کارکنان، همسران و فرزندان زیر 16 سال و بالای 16 سال انجام می‌شود. همچنین حفظ و سوره‌های کوتاه برای فرزندان و آشنای با مفاهیم قرآن در این جشنواره در نظر گرفته شده است.

داریانی عنوان کرد: کار ویژه که در این جشنواره برای اولین بار در کشور انجام شده است تهیه کتابچه «100 موضوع قرآنی در قالب صد پیام کوتاه» توسط عبدالملکیان یکی از شعرای کشورمان است که به صورت شیوا تهیه شده و به شکل پیامکی و کتبی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به طول برپایی این جشنواره عنوان کرد: این جشنواره به مدت دو ماه از امروز تا دهه امامت و ولایت، عید غدیر و قربان به طول می‌انجامد.

وی اضافه کرد: این مسابقه پیامکی صد موضوع قرآنی در طول هفته طی دو روز در هفته روزهای یکشنبه و سه‌شنبه به صورت مسابقه پیامکی برای همکاران انجام می‌شود. همچنین بخش خوشنویسی و خطاطی آیات قرآنی و سروده اشعار قرآنی در مدح اهل بیت(ع) از دیگر بخش‌های این جشنواره است.

داریانی عنوان کرد: آنچه که دنبال آن هستیم این است که بتوانیم خانواده‌های قرآنی را در شهرداری توسعه دهیم سال گذشته علیرغم تبلیغات کم این جشنواره بیش از 8 هزار نفر از کارکنان و خانواده‌ها در آن شرکت کرده‌اند که طی آن بیش از 22 خانواده قرآنی شناسایی شد که پدر، مادر و فرزندان آنان در یکی از رشته‌های این جشنواره حضور داشتند.

وی با اشاره به اینکه بیش از این خانواده قرآنی در شهرداری تهران وجود دارد عنوان کرد: امیدواریم امسال طی برپایی این جشنواره تعداد بیشتری از این خانواده‌ها را شناسایی کنیم. همچنین پیش‌بینی می‌کنیم تعداد شرکت‌کنندگان دو برابر سال گذشته باشد چون برخی از همکاران پس از اتمام جشنواره در سال گذشته منتقد بودند که اطلاع رسانی زیادی در این باره انجام نشده و ما مطلع نبودیم. لذا براین اساس پیش‌بینی می‌کنیم تعداد شرکت‌کنندگان امسال دو برابر سال گذشته باشد.

معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران با اشاره به هیئت داوری این جشنواره تصریح کرد: در بخش داوری از قضاوت افراد بیرونی استفاده نمی‌کنیم بلکه از همکاران برگزیده دوره قبل که بالاترین رتبه در هر کدام رشته‌ها را داشته‌اند و تبحر لازم را نیز دارا بودند استفاده خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جوایز این دوره از مسابقات عنوان کرد: جوایز در نظر گرفته شده بیشتر معنوی چون سفرهای زیارتی به عتبات و عالیات و مشهد مقدس و سایر امکان زیارتی که در نظر گرفته شده است که در اختتامیه که مکان و زمان آن متعاقبا اعلام می‌شود از آنها تجلیل به عمل می‌آید.

داریانی با اشاره به مسابقه پیامکی صد موضوع قرآن کریم بیان کرد: این مسابقه در طول دو ماه انجام می‌شود که مجموعه‌ای از پیام‌های کوتاه در قالب کتابچه الکترونیکی از طریق سایت شهرداری و یا معاونت توسعه منابع انسانی در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد همچنین ما تجربه برگزاری این بخش از جشنواره را طی ایام مناسبتی چون ولادت حضرت علی(ع)، مبعث و غیره دارا هستیم.

وی در خصوص جزئیات رشته حفظ قرآن گفت: رشته حفظ در اجزاء گوناگون بیست، ده، پنج و یک و همچنین حفظ کل و حفظ سورهای کوتاه قرآن ویژه فرزندان زیر 16 سال انجام می‌گیرد.

داریانی تاکید کرد: معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری مسئولیت مباحث دینی و ارزشی را در ارتباط با شهر و شهروندان عهده‌دار است و لذا چند سالی است در ابعاد فرهنگی و اجتماعی برنامه توسعه فرهنگ قرآنی را ویژه کارکنان و خانواده‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات تکمیلی در خصوص این جشنواره از طریق پورتال شهرداری تهران و یا این معاونت در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد، تصریح کرد: مدیریت این جشنواره به صورت متمرکز انجام می‌شود اما ممکن است هر منطقه میزبان یکی از رشته‌ها و بخشها باشد.

داریانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیات تسهیلات و مزایایی برای کارکنان شهرداری که برگزیدگان این جشنواره شوند، در نظر گرفته می‌شود یا خیر؟ عنوان کرد: براساس آئین‌نامه‌ای که داریم افرادی که در زمینه قرآنی و علمی دارای رتبه هستند امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. همچنین طی ابلاغیه جدید ما در تمامی برنامه‌های شهرداری مقرر شده است تا از قاریان خودمان استفاده شود.

در ادامه غلامرضا احمدی، یکی از اعضای هیئت اجرای دومین جشنواره قرآنی تربیت و تعالی درباره کتابچه صد موزه کوتاه قرآنی عنوان کرد: این کتابچه می‌تواند به عنوان کلمات محاوره‌ای در زبان مردم مورد استفاده قرار گیرد که انتخاب آیات این کتابچه توسط جمعی از کارشناسان قرآنی انجام شده و عبدالملکیان از شاعران کشورمان با بیش از هفت ماه کار بر روی عناوین سعی کرده است عناوینی انتخاب شود در زندگی مردم کاربرد داشته باشد.

وی تصریح کرد: داوران در بخش قرائت برگزیدگان سال گذشته در این رشته و همچنین در رشته حفظ نیز منتخبان سال گذشته در این رشته و در سایر رشته‌ها نیز به همین گونه خواهد بود.

احمدی با اشاره به توجه ویژه این جشنواره به بخش کودکان و خانواده‌ها عنوان کرد: هر فرزندی که در این جشنواره شرکت کند جایزه دریافت می‌کند و جوایز آنها نوعا قرآنی است. همچنین افرادی که بتوانند کتابچه صد آیه صد پیام را به صورت کامل حفظ کنند و در آزمون‌ها رتبه کسب کنند هدیه ویژه‌ای دریافت خواهند کرد.

captcha