به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از لرستان، آیتالله هاشم نیازی، نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری، دوشنبه، 14
تیرماه، در همایش حجاب و عفاف که در حسینیه حبیب بن مظاهر خرمآباد برگزار
شد، گفت: در روایات ما آمده است که فرشتگان الهی نگاه میکنند، خانهای که
در آن خانه قرآن خوانده میشود برای اهل آن خانه طلب آمرزش و دعا میکنند،
اما خانهای که در آن قرآن تلاوت نمیشود تاریک است.
وی با اشاره به
اینکه فرشتگان خانهای که در آن قرآن خوانده شود را مانند یک ستاره روشن
میبینند و برای اهل آن خانه و برای برکت آنها دعا میکنند، عنوان کرد: علاوهبر ماه مبارک رمضان که ثواب قرائت یک آیه برابر با ختم قرآن است،
در طول سال نیز باید به امر قرائت قرآن توجه کنیم.
نیازی بیان کرد:
آیتالله شهید مدنی در جلسات اخلاقی تأکید میکرد که یک عهدی بین مسلمان و
قرآن وجود دارد و آن این است که حداقل در شبانهروز 50 آیه از قرآن را
قرائت کند.
نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به
اینکه نزول قرآن؛ منشاء تمام برکات خداوند در ماه مبارک رمضان است، اظهار
کرد: نکته مهمی که از نظر اخلاقی برای ما نتیجهبخش است، این است که ما از
این ختم قرآن چه نتیجهای گرفتیم، طبق برخی از روایات نزول کتابهای آسمانی
دیگر نیز در ماه رمضان بوده است.
وی ادامه داد: بهرهای که ما از این
سفره پهن شده توسط خداوند میبریم، این است که ما دعوت شدیم سر سفره که
عبارت از قرآن است، با شکمهای گرسنه که موجب نورانی شدن دل میشود، با
دلهای نورانی این آیات قرآن را بخوانیم و در ما تأثیر کند.
نیازی
افزود: ما در این ختم قرآن ببینیم جزء چه دسته از قاریان قرآن هستیم، روایت
داریم که قاریان قرآن بر سه قسم هستند، بعضی از آیات قرآن است که همه آنرا میفهمند چه عالم و چه جاهل، منظور از جاهل و عالم در اینجا، عالم و
جاهل کتابی نیست.
نماینده مردم لرستان در مجلس شورای نگهبان تصریح کرد:
امام صادق(ع) فرمودند، علم نوری است که خداوند باید در دل انسان قرار بدهد،
و شرط این علم این است که به حقیقت عبودیت و بندگی برسی، اگر به این حد
رسیدی که بنده خدا شدی، آن زمان به علم و معرفت رسیدهای.
وی با اشاره
به اینکه امام صادق شرط رسیدن به نور را رسیدن به حقیقت عبودیت و بندگی
میداند، عنوان کرد: برای رسیدن به این علم دستوراتی وجود دارد که باید
آنها را انجام دهیم.
نیازی با اشاره به اینکه این نور علم را میتوان
به نور ولایت، امامت و عبودیت تفسیر کرد، تصریح کرد: ممکن است کسانی باشند
که کتاب تفسیر قرآن کریم را در چندین جلد نوشته باشد، ولی از این نور
بینصیب است، خود این مفسرکه کتاب تفسیر قرآن را نوشته جاهل حساب میشود.
نماینده
مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر بخواهیم به علم قرآن
برسیم باید از طریق ماه مبارک رمضان حقیقت بندگی را بهدست بیاوریم.
نیازی
افزود: نوع دوم آیاتی است که فقط عالم آنها را متوجه میشود، در اینجا
نیز منظور عالم کتابی نیست، به کسی که یک دور تفسیر نمونه را خوانده باشد
عالم به تفسیر گفته نمیشود، علم مانند نور و روشنایی است که ممکن است نصیب
یک انسان بیسواد نیز بشود که این موضوع براثر بندگی و عبودیت است.
وی
با اشاره به اینکه در صورتی ما میتوانیم از علم قرآن بهره ببریم که از
بندگی و عبودیت بهره برده باشیم، تصریح کرد: قس مسوم آیات قرآن، آیاتی هستند
که فقط خداوند و راسخون در علم که ائمه اطهار(ع) هستند، آنها را
میفهمند، که ائمه(ع) نیز گاهی به وسیله حدیث و تفسیرهای روایی برخی از این
آیات را برای ما معنا کردهاند.