شاهآبادی تصريح كرد: انسان مسلمان نباید به واسطه وابستگیها و تعلقات دینا از یاد خدا و آخرت غافل شود و از سوی ديگر نباید به واسطه دینمداری و آخرتنگری دنیا را رها کند؛ بلکه هر کدام از اینها به واسطه برنامهریزیهای الهی بخشی از زندگی ما را تشکیل میدهد؛ چنانکه در احادیث دنیا پیشدرآمد و زمینهساز سعادت آخرت ما است.
نسبت به دنيا چه رويكردی داشته باشيم؟
امام جمعه گتوند ادامه داد: بیان امام صادق(ع) همین نکته را میفرماید که ما به جای نگاه منفی به دنیا، وابستگیهای دنیا را نفی کنیم؛ به عبارتی آنچه منفی است، دلبستگیها و تعلقات انحرافی است که انسان را از یاد خدا غافل میکند، دنیا را محور و مقصد مینشاند، به جای اینکه خدا مقصد و مقصود ما باشد، دنیا را جایگزین آن میکند.
در جامعه امروزی، طمعورزیها، حیف و میلها،
خیانت به بیتالمال ... جلوهای از دنیاگرایی است
اين مدرس حوزه ادامه داد: در جامعه امروزی، طمعورزیها، حیف و میلها و
خیانت به بیتالمال و ... جلوهای از همین دنیاگرایی است. در نگاه آخرتی، انسان باید
به اندازه معاش خود تلاش کند و از دنیا بهره بگیرد، اما زیاده از آن؛ یعنی نگاه
اصالتی به دنیا و موقعیتهای دنیا داشتن، سبب انحرافاتی مثل مالاندوزی، حرص، طمعورزی
و ... میشود که نشانههای تعلقات غلط به دنیا است. در مقابل قناعت و صبر نشانههای
توکل بر خدا و خشنود بودن به رزق خدا و نگاه صحیح به دنیا است.
شاهآبادی با بيان اينكه زوالپذیری و ناپایداری دنیا در تمام شؤون آن مشهود است، توضيح داد: نه پست و مقام دنیا، نه اولاد، نه ثروت و اندوختههای دنیا و نه حتی نعمتهایی که خداوند در قالب سلامتی و موقعیتهای مختلف به ما ارزانی میدارد، پایدار نیست. اگر انسان بخواهد محل اتکال و تکیهگاه محکمی برای خود فرض کند، همه چیز به خدا برمیگردد و تنها ذات مقدس حق است که حی لایموت است.
وی تأكيد كرد: انسان در داشتههای خود نیز نباید فریفته شود و از جایگاه اتكال حقیقی غافل شود که میتواند انسان را در جایگاهها و موقعیتهای دشوار و حساس زندگی پشتیبانی کند و دستگیر او باشد.
امام جمعه گتوند گفت: دنیای امروز ما، دنیای تظاهرها و فریبندگیهای مظاهر مادی و دنیایی است؛ نه تنها در ابعاد مادی اقتصادی بلکه ترويج مسائل ظاهری شهوانی، با امکانات و توسعه تکنولوژی رسانهای، جلوهای از دنیا است که اگر انسان فریفته این ظاهر و فریبندگیها شود و از یاد خدا غافل شود، قطعاً دچار انحراف و خسران میشود.
شاهآبادی در پابان خاطرنشان كرد: حتی در داشتههای خود نیز باید زهد را چنین معنی کرد که در داشتههایمان از حقیقت الهی غفلت نكنيم. واقعیت زندگی ما، بايد نگاه اصالتی به خداوند و اتکال به این حقیقت مطلق باشد.