نگرش به مسائل قرآنی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری نیست/ ایده‌پرداز نیستیم
کد خبر: 3518276
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸

نگرش به مسائل قرآنی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری نیست/ ایده‌پرداز نیستیم

گروه جامعه: معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی با انتقاد از اینکه کارآفرینی قرآنی اصلاً در جامعه ما مورد توجه قرار نداشته است، گفت: مشکل این است که مردم ایده‌پرداز نیستند، دولت هم بسترساز نیست.

محمدصادق برادران، معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به مناسبت فرا رسیدن روز «کارآفرینی و آموزش فنی و حرفه‌ای» به تشریح جایگاه کارآفرینی قرآنی و میزان توجه به این بخش مهم از کارآفرینی در کشور پرداخت و اظهار کرد: ما در کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و مردم از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به محصولات دینی و قرآنی نیاز دارند اما توجه به ابداعات، اختراعات و تولید محصولات در حوزه مسائل دینی بسیار کم است.

وی به صراحت اعلام کرد: مسئله کارآفرینی قرآنی اصلاً در جامعه ما مورد توجه قرار نداشته است و اصلاً نگرش به مسائل دینی و قرآنی نگرشی مبتنی بر کارآفرینی و نوآوری نیست؛ یعنی برداشت ما از یک کار قرآنی از سمت مردم انجام یک کار موقت است و از آنجایی که دولت مسئولیت انجام برخی امور را برعهده گرفته همه فکر می‌کنند کارآفرینی قرآنی نیز باید توسط دولت صورت گیرد.

برادران ادامه داد: در ادبیات کسب و کار و کارآفرینی، دولت باید بسترساز و زمینه‌ساز تحقق و اجرایی شدن نوآوری‌های مردمی باشد؛ یعنی مردم باید به دنبال این باشند که نیازهای فرهنگی و مذهبی خود را مشخص و ایده‌هایی برای رفع این نیازها ارائه کنند و دولت نیز امکاناتی را برای آنها فراهم کند.

وی با انتقاد از اینکه فعالیت‌های دولت در حوزه تولید محصولات و کارآفرینی قرآنی بدون توجه به نیازهای مردم، بازار و بدون توجه به ایده‌پردازی تولید شده و عموماً مشتری ندارد، گفت: نرم‌افزارهای قرآنی تولید شده توسط دولت به دلیل اینکه بدون نیازسنجی از مردم تولید شده مشتری ندارد.


کارگاه آموزشی ایده‌پردازی و کارآفرینی قرآنی

معاون مرکز رشد و شکوفایی فناوری‌ها و هنر قرآنی با انتقاد از فعالیت کم جامعه قرآنی در حوزه کارآفرینی قرآنی گفت: در جامعه قرآنی تصور و الگویی برای تولید محصولات قرآنی وجود ندارد در حالی که با مردم در ارتباط هستند و نیازهای مردم را به خوبی می‌بینند.

وی با اشاره به ورود مستقیم دولت برای تولید محصولات قرآنی گفت: همین مسئله موجب شده مردم هم به فکر تولید محصولات قرآنی نباشند به عنوان مثال مردم اگر احساس می‌کردند نیاز است قرآن بهتری منتشر شود، دولت را متولی این مسئله می‌دانستند و خود اقدامی انجام نمی‌دادند.

معنی اصلی کارآفرینی؛ ارزش‌آفرینی و ایجاد کسب و کار جدید است

برادران بخش دوم سخنان خود را به تشریح معنای «کارآفرینی قرآنی» اختصاص داد و گفت: کارآفرینی در دنیا رابطه قوی با اشتغال‌زایی ندارد؛ معنی اصلی کارآفرینی ارزش‌آفرینی و ایجاد کسب و کار جدید است ولی در کشور ما عده‌ای فکر می‌کنند معنی کارآفرینی اشتغال‌زایی است. بر همین اساس در حوزه قرآنی هم نمی‌خواهیم به کمک قرآن عده‌ای را شاغل کنیم بلکه می‌خواهیم در حوزه قرآن محصولات جدید و کسب‌وکارهای جدید ایجاد شود و این کار سرعت بگیرد و کیفیت آن افزایش پیداکند.

وی تشریح کرد: کارآفرینی قرآنی دو مفهوم دارد؛ اول کارآفرینی بر اساس متن قرآن است که مثلاً تاکنون قرآن را از روی کاغذ می‌خواندیم اکنون می‌توانیم از روی یک نرم‌افزار بخوانیم و در مفهوم دوم کارآفرینی بر اساس مفاهیم قرآنی است؛ به عنوان مثال یک پزشک بر اساس آیه 259 سوره بقره که می‌فرماید: «فَانْظُرْ إِلَى طَعَامِكَ وَشَرَابِكَ؛ به خوراك و نوشيدنى خود بنگر» یک مؤسسه تأسیس کرده و بر روی تغذیه و توجه به محتوای غذا کار می‌کند.

برادران افزود: در حوزه‌های مختلف از جمله نرم‌افزار، پوشش، خوراک و... می‌توانیم با استفاده از مفاهیم قرآنی کارآفرینی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین مشکل در حوزه کارآفرینی قرآنی چیست؟ گفت: نگرش مناسب برای ایده‌پردازی محصولات جدید قرآنی وجود ندارد، مردم چندان به این حوزه باور ندارند و ایده‌های قابل توجهی در این حوزه ارائه نمی‌شود و از سوی دیگر سبک حمایت‌ها از فعالیت‌های قرآنی در کشور به نحوی نیست که بستر نوآوری و توجه به نیازها و بازار را فراهم کند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۰ - ۰۹:۱۳
0
0
باید به ابداعات، اختراعات و تولید محصولات در حوزه مسائل دینی توجه بیشتری صورت گیرد
captcha