مسجدی با آیات قرآنی اشتباه روی دیوار
کد خبر: 3519268
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳

مسجدی با آیات قرآنی اشتباه روی دیوار

گروه بین‌الملل: یک خوشنویس مصری از وجود اشتباه در آیات قرآنی حک‌شده بر دیوارهای مسجد مشهور و باستانی «سلطان حسن» قاهره خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «الاهرام»، «صلاح عبدالخالق»، هنرمند و خوشنویس مصری و دبیر انجمن خوشنویسی مصر در این باره گفت: آیات قرآنی حک‌شده بر دیوارهای مسجد مشهور و باستانی «سلطان حسن» قاهره به خط کوفی است که اشتباهات به‌وجود آمده را می‌توان نتیجه اهمال در مرمت مسجد و فرسایش دانست.
مسجد تاریخی و باستانی «سلطان حسن» قاهره، یکی از شاهکارهای معماری اسلامی در مصر است که در زمان حکومت «سلطان حسن به محمد بن قلاوون» در سال 1361 میلادی ساخته شده است.

اشتباه در آیات قرآنی حک‌شده بر دیوار مسجد «سلطان حسین» قاهره

صلاح عبدالخالق، که متخصص در زمینه کتابت و آموزش خط کوفی است، درباره کشف اشتباهات موجود در آیات قرآنی حک‌شده بر دیوارهای این مسجد گفت: «با توجه به علاقه‌مندی و اهتمام من به این خط، می‌خواستم آیات حک‌شده بر روی دیوارهای مسجد سلطان حسن را عکس‌برداری و به دوستداران خط کوفی آموزش دهم».
وی افزود: بنابراین برای تصویربرداری از نوشته‌های نادر خط کوفی به این مسجد رفتم و هنگام عکسبرداری وجود اشتباهات در آیات نوشته‌شده مرا شگفت‌زده کرد.
آیات حک‌شده بر روی دیوارهای مسجد «سلطان حسین» قاهره شامل 5 آیه اول سوره «فتح»، «إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا ﴿۱﴾ ما تو را پيروزى بخشيديم [چه] پيروزى درخشانى (۱) ـ لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا ﴿۲﴾ تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد و نعمت‏ خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدايت كند (۲) ـ وَيَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزًا ﴿۳﴾ و تو را به نصرتى ارجمند يارى نمايد (۳) ـ هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿۴﴾ اوست آن كس كه در دل‌هاى مؤمنان آرامش را فرو فرستاد تا ايمانى بر ايمان خود بيفزايند و سپاهيان آسمان‌ها و زمين از آن خداست و خدا همواره داناى سنجيده‏ كار است (۴) ـ لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَيُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَكَانَ ذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ فَوْزًا عَظِيمًا ﴿۵﴾ تا مردان و زنانى را كه ايمان آورده‌‌اند در باغ‌هايى كه از زير [درختان] آن جويبارها روان است درآورد و در آن جاويدان بدارد و بدي‌هايشان را از آنان بزدايد و اين [فرجام نيك] در پيشگاه خدا كاميابى بزرگى است (۵)» است.

اشتباه در آیات قرآنی حک‌شده بر دیوار مسجد «سلطان حسین» قاهره

وی در ادامه به اشکالات و اشتباهات موجود در این این آیات اشاره کرد و گفت: نخستین اشتباه در واژه «صراطاً» است که «ط» به صورت «ک» نوشته شده و واژه «صراطاً» به واژه «مستقیماً» چسبیده و فاصله‌ای ندارد. دومین اشتباه، در آیه چهارم «ولله جنود السموات و الارض» است که لفظ جلاله «الله» به صورت «اله» کتابت شده است.
اشتباه سوم نیز در پایان آیه چهارم «وکان الله علیماً حکیماً» رخ داده که حرف «م» به صورت حرف «ه» نوشته شده، اما اشتباه چهارم، در آیه پنجم در بخش «لیدخل المؤمنین والمؤمنات» حرف «ل» در واژه «المؤمنین» است که اصلا وجود ندارد، اما اشتباه پنجم در عبارت «صدق الله العظیم ورسوله الکریم» است که حرف «ر» در کلمه «رسوله» به علت فرسایش، شکسته شده و اشتباه ششم نیز در واژه «الکریم» است که «م» به صورت حرف «و» نوشته شده است.
وی افزود: اشتباهات موجود در این آیات مسئله بزرگی است که به قداست قرآن کریم و میرات اسلامی با توجه به اهمیت این مسجد در جهان لطمه می‌زند.
صلاح عبدالخالق تصریح کرد: من این مسئله را به امام و مدیر مسجد ابلاغ کردم و برای ترمیم و تصحیح این اشتباهات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای دوطلب شدم، اما تا به حال پاسخی دریافت نکرده‌ام.
در همین راستا، وزارت آثار باستانی مصر از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی آیات قرآنی حک‌شده بر روی دیوارهای مسجد سلطان حسن خبر داد.
جمال الهواری، از مسئولان وزارت آثار باستانی مصر اعلام کرد: هزینه مرمت مساجد بر عهده وزارت اوقاف است، اما با توجه به اهمیت تاریخی، باستانی، هنری و وضعیت معماری این مسجد، ترمیم این اثر با همکاری میان وزارت اوقاف و وزارت آثار باستانی مصر انجام می‌شود.
شیخ جابر طایع، رئیس بخش دینی وزارت اوقاف مصر نیز در این باره گفت: این اشتباهات در نتیجه فرسایش یا عوامل طبیعی به‌وجود آمده و دستورات لازم به کمیته مهندسی وزارت اوقاف برای بررسی و انجام اقدامات لازم داده شده است.
وی افزود: وزارت اوقاف در بازسازی و مرمت این مساجد با وزارت آثار باستانی مصر همکاری می‌کند، اما این امر پس از بررسی و تعیین بودجه صورت می‌گیرد.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۱:۱۷
0
2
با دقتی بسیار کمتر از این , نگاهی به کتیبه های مساجد و زیارتگاه های کشور خود بیاندازیم . چه خوب است حال که از عمل به قرآن فارغ شده ایم سرگرم این کار شویم و ایکنا پیشگام در این حرکت شود تا دیوار نوشته های دارای خطای کتابتی را منعکس کند
captcha