کد خبر: 3519743
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
حجت‌الاسلام رستم‌نژاد:

ادعیه ماثوره تفسیر و تحلیل آیات قرآن کریم است/ پاسخ به دو سؤال قرآنی

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ضمن پاسخ به دو سؤال قرآنی درباره چرایی انتخاب برخی به نبوت و امامت و چرایی مودت به اهل‌بیت(ع) گفت: ادعیه ماثوره تفسیر و تحلیل آیات قرآن کریم است و فرازهایی از دعای ندبه پاسخ به این دو سؤال است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) دیشب 12 مردادماه در ادامه جلسات شرح دعای ندبه در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به ارایه بحثی قرآنی دعایی در دو مقوله مودت اهل‌بیت(ع) و چرایی انتخاب برخی افراد به پیامبری و امامت پرداخت.
ادعیه ماثوره تفسیر و تحلیل آیات قرآن کریم است/ پاسخ به دو سؤال قرآنی
وی افزود: این شبهه گاهی مطرح می‌شود که چرا پیامبر مزد رسالت خود را مودت به خویشاوندان و فامیل‌های خود قرار داده است؟ چه کاری است که پیامبر(ص) این همه زحمت بکشند و رنج و سختی ببرند تنها برای اینکه مردم به خاندان وی احترام بگذارند و مودت داشته باشند.
وی ادامه داد: قرآن کریم خودش در جای دیگر جواب داده است و در دعای ندبه نیز این مسئله مورد توجه قرار گرفته است که مودت نسبت به اهل‌بیت(ع) به نفع خود مردم است یعنی پیامبر در محبت و مودت و اطاعت از اهل‌بیت(ع) نیز نفع خود و خویشاوندان را در نظر نگرفته بلکه این مسئله هم به نفع خود مردم است.
مودت اهل‌بیت(ع) به نفع مردم است
رستم‌نژاد اظهار کرد: پیامبری نیازی به اظهار محبت مردم به خود و خاندانش ندارد مگر اینکه همین موضوع هم برای رفع یک نیاز مردم خواسته شود.
وی با اشاره به آیه 57 سوره مبارکه فرقان «قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِلَّا مَنْ شَاءَ أَنْ يَتَّخِذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا» گفت: آیا پیامبر(ص) در این آیه چیزی جدا از مودت اهل‌بیت(ع) خواسته است؟ یعنی یکجا مودت اهل بیت(ع) و در جای دیگر اتخاذ سبیل به سوی خداوند را درخواست کرده است؟ در اینجا با مراجعه به دعای ندبه این نتیجه از روایت امام معصوم(ع) می رسیم که فرمودند«فکانوا هم السبیل الیک» یعنی اهل بیت(ع) خودشان سبیل الی الله هستند.
وی تاکید کرد: مودت اهل‌بیت(ع) دقیقا اتخاذ سبیل الی‌الله و دو چیز متفاوت نیست یعنی اگر کسی می‌خواهد راهی برای سعادت به سوی خدا باز کند تنها راه آن مودت به اهل‌بیت(ع) است و با این مفهوم، مودت اهل‌بیت(ع) تنها نفعش برای خود مردم است.
رستم‌نژاد تصریح کرد: دعای ندبه ظاهرا دعاست ولی تفسیر آیات قرآن است و ادعیه ماثوره از معصومین(ع) تفسیر و تحلیل و حل مشکل آیات را در بردارد و مفسرانی که خود را از نعمت اهل‌بیت(ع) محروم کرده‌اند نتوانسته‌اند تعارض میان آیات در بحث مودت را حل کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به بحث چرایی انتخاب برخی افراد به نبوت و امامت اشاره و به این شبهه پاسخ داد که برخی مطرح می‌کنند اگر خداوند نیز علم و عصمت انبیاء و ائمه را به ما می‌داد ما هم می‌توانستیم همانند آنان باشیم.
وی اظهار کرد: این حرف، سخن نادرستی است زیرا در دعای ندبه که 5 فصل دارد و در فصل اول آن جریان نبوت از آدم(ع) تا خاتم بیان شده و به عصاره انبیاء و اولیاء یعنی حضرت مهدی(عج) ختم شده است.
این قرآن‌پژوه عنوان کرد: در این دعا می‌خوانیم که «و اذ اخترت لهم جزیل ما عندک ...» یعنی امامت و نبوت جریانی انتخابی از سوی خداوند هست اما در همین دعا با واژه«فشرطوا» مشروط شده است یعنی درست است که انتخاب الهی است ولی زمانی این نعمت به ائمه و انبیاء داده شده که از آنان عهد و پیمان و شرط گرفته شد و در میان این همه خلائق همین تعداد به عهد و پیمان خود به طور کامل وفادار ماندند.
چرایی انتخاب برخی به مقام نبوت و امامت
رستم‌نژاد بیان کرد: این شرط را برخی گفته‌اند در عالم ذر گرفته شده که از این مسئله هم که بگذریم یک عهد و پیمان و میثاقی به تعبیر قرآن«اخذنا من النبیین» در کار بوده و خداوند با علم ازلی خود می‌دانسته است که در میان تمامی انسان‌ها از صدر تا انتهای این عالم فقط همین افراد صادق هستند و به عهد خود به طور کامل وفا می‌کنند.
وی با بیان اینکه در میان ائمه و انبیاء تفاضل وجود دارد گفت: البته هر کدام در هر مرتبه‌ای که عهد الهی را پذیرفته‌اند نمره20  دارند ولی در میان آنان نیز افضلیت مطرح است.
captcha