کد خبر: 3519963
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۴
قرنفلی خبر داد:

آموزش هفت میلیون فراگیر توسط جهاد دانشگاهی

گروه دانشگاه: معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با اشاره به آموزش‌های تخصصی كوتاه مدت جهاددانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی از ابتدا تاکنون با هدف کمک به ارتقاء سطح دانش، مهارت و فرهنگ جامعه، آموزش هفت میلیون نفر فراگیر را در سراسر کشور بر عهده داشته و زمینه‌های مناسب را برای اشتغال و کارآفرینی، توانمند‌سازی و ارتقاء مهارت‌ها فراهم نموده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی، محسن قرنفلی، معاون آموزشی این نهاد، در رابطه با جایگاه جهاد دانشگاهی در زیر ساخت های آموزشی کشور، گفت: جهاد دانشگاهی با پشتوانه 36 سال تجربه علمی، عملی و با برخورداری از ظرفیت‌های متنوع و به روز، قادر به ارایه خدمات آموزشی تخصصی و تخصصی پیشرفته به عموم جامعه و تأمین نیازهای آموزشی دستگاه‌ها، نهادها و مراکز صنعتی و اجرایی در سطح کشور است. آموزش‌های جهاددانشگاهی با هدف ارتقای منابع انسانی و متناسب‌سازی قابلیت‌های تخصصی افراد با نیازهای تخصصی کشور بنیان نهاده شده تا در سایه آن کارایی‌های لازم برای پذیرش و ایفای مؤثر وظایف اجتماعی و شغلی حاصل شود. عمده اهداف حوزه آموزش جهاددانشگاهی براساس اهداف برنامه پنجم توسعه این نهاد شامل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و کارآفرین، توانمند‌سازی دانش‌آموختگان از طریق آموزش‌های تکمیلی برای ورود به کسب و کار، توسعه قابلیت‌های دانشی و فن‌آوری جهت نیل به اقتصاد دانش‌بنیان، طراحی و اجرای آموزش‌های مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی و بازار کار مبتنی بر شایستگی‌ها و توانمند‌ی‌های شغلی، جهت‌دهی به تحصیلات تکمیلی به منظور گسترش تحقیقات کاربردی و توسعه فن‌آوری و ترویج یافته‌ها و مهارت‌های پژوهشی نوین در جامعه می شود.

وی در ادامه افزود: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله جهاددانشگاهی و اهداف كلان بخش آموزش این نهاد و با توجه به نیاز كشور و توانمندی‌های موجود در جهاددانشگاهی، آموزش این نهاد در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه‌ آموزش‌های كوتاه مدت تخصصی و تخصصی پیشرفته، آموزش كاركنان دولت، آموزش‌های رسمی مقطع‌دار در دانشگاه علم و فرهنگ ، علم و هنر، شعبات و مؤسسات وابسته و آموزش‌های علمی كاربردی در مراكز آموزش عالی علمی كاربردی در سراسر كشور انجام می‌شود.

قرنفلی با اشاره به رابطه آموزش و تحقق اقتصاد دانش بنیان و اقدامات جهاددانشگاهی، اظهار کرد: اقتصاد دانش بنیان بر پایه مولفۀ دانشی استوار است و هر قدر این نوع اقتصاد در جامعه گسترده‌تر و عمیق‌تر شود و یا به تعبیری دیگر درجه دانشی اقتصاد بالاتر رود، نقش مولفه دانشی کلیدی‌تر و اساسی‌تر خواهد بود. موضوع نیروی انسانی از جمله عوامل مهم در مولفه دانشی محسوب می‌شود، بنابراین تربیت نیروی انسانی متخصص و آشنا با دستاوردها و تحولات علم و فناوری عاملی پر اهمیت و کلیدی در بالندگی اقتصاد دانش بنیان محسوب می‌شود. امروزه تحولات علم و فناوری با شتاب بسیار زیادی در حال وقوع است و این شتاب به حدی است که نظام‌های کلاسیک آموزشی و از جمله آموزش عالی، استقرار نظام‌های آموزشی تخصصی و مهارتی به ویژه مهارت‌های پیشرفته را ضروری می‌دانند و در بسیاری از کشورها این رویداد وقوع پیدا کرده و موسسات مربوط به آموزش‌های تخصصی یاری‌گر نظام‌های آموزش رسمی شده‌اند. جهاددانشگاهی هم با اعتقاد به این مسئله، موضوع آموزش‌های تخصصی و مهارت پیشرفته را در دستور کار خود قرار داده و به عنوان یک مسئله راهبردی در آموزش دنبال می‌کند.

اهتمام ویژه جهاددانشگاهی به ارایه آموزش های تخصصی نوین و مهارت های پیشرفته

وی افزود: خوشبختانه مأموریتی که از جانب نقشه جامع علمی کشور به جهاددانشگاهی محول شده نیز در همین راستا است و حاکی از این است که جهاددانشگاهی می‌بایست در ارائه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته مشارکت و اهتمام بیشتری داشته باشد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی تصریح کرد: با توجه به این مأموریت، ساز و کارهای لازم در جهاد فراهم و بحث آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در دستور کار مراکز آموزش تخصصی کوتاه مدت قرار گرفت و خوشبختانه با همکاری گسترده‌ای با سازمان‌ها و شرکت‌ها، جهاد توانست در بحث تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز و به هنگام‌سازی اطلاعات و مهارت‌های آن‌ها هم مشارکت داشته باشد. تصور این است که این حرکت بتواند در استحکام و تعمیق بنیادهای دانشی و علمی اقتصاد و بخش‌های صنعتی و اقتصادی ما تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به دوره‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته این نهاد، گفت: دوره‌های آموزشی سلول‌های بنیادی- مدرسه تابستانی رویان، دوره‌های تخصصی اپتیک در صنایع پیشرفته الکترونیکی، دوره‌های فوق تخصصی ایمپلنت و لیزر درمانی در حوزه سلامت و دوره مدیریت عالی حوزه نفت و گاز دوره‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته این نهاد از دوره‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته این نهاد است.

قرنفلی تصریح کرد: در حال حاضر بهترین استعدادهای کشور هم در دوره‌های آموزشی در سطح دکتری در دانشگاه‌ها و هم در قالب آموزش های دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی در حال آموزش و پژوهش به منظور کسب آمادگی برای فعالیت‌های موثر اقتصادی و صنعتی هستند.

وی در ادامه در رابطه با تمرکز حوزه آموزش جهاددانشگاهی به بخش آموزش در کشور، گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد پویا و منعطف همواره سعی دارد در بازه زمانی کوتاهی اهداف خود را با توجه به شرایط و نیازهای روز جامعه تغییر و متناسب نماید و همین خصیصه و شاخصه توانسته جهاددانشگاهی را نسبت به سایر رقبا که در این زمینه‌ها کند بوده و با توجه به نظام‌های اداری و بروکراسی کشور توان تغییرات چالاکانه را ندارند، برتر و پیشرو نماید.

وی افزود: در همین راستا در حوزه آموزش‌های کوتاه مدت تخصصی، راه‌اندازی آموزش‌های مجازی، IT و مدیریت سلامت از جمله این فعالیت‌ها است. در ضمن با توجه به وضعیت کنونی کشور در زمینه کاهش استقبال از آموزش‌های عالی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، معاونت آموزشی سعی کرده با تمرکز بر تلفیق آموزش و پژوهش و ارتباط دانشگاه با پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها و در حوزه آموزش عالی علمی – کاربردی با تمرکز بر توسعه آموزش‌های ICT و صنعت، دوره‌های آموزشی خود را به سمت آموزش‌های مهارتی پیشرفته و تخصصی نوین سوق دهد تا از یک سو با شرایط و نیازهای روز منطبق باشد و از سویی دیگر به صنعت و اقتصاد مقاومتی که نیاز به پرورش افراد ماهر و خلاق دارد، کمک نماید.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی تصریح کرد: هم‌چنین از جمله رویکردهای معاونت آموزشی جهاددانشگاهی انجام پروژه‌های ملی خواهد بود. در این رویکرد جهاددانشگاهی با عقد قرارداد با دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی هم‌اکنون توانسته اقدام به آموزش‌های مهارتی هدف‌مند با توجه به نوع فعالیت دستگاه اجرایی نماید که در این زمینه برگزاری‌ دوره‌های آموزشی کمک پرستاری، مودیان مالیاتی، ایزایران(خانواده کارکنان نیروهای مسلح)، کارکنان پست و ...، تحولات شگرف در عرصه آموزش تخصصی هدف‌مند در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی انجام یافته است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت آموزش‌های کوتاه مدت، عالی و دکترای پژوهش محور در جهاددانشگاهی گفت: آموزش‌های جهاددانشگاهی در سه سطح آموزش عالی، آموزش عالی علمی ـ کاربردی و آموزش‌های تخصصی كوتاه مدت ارایه می‌شود.

ارائه آموزش‌های توأم با کارآفرینی و اشتغال‌زایی از اهداف مهم حوزه آموزش عالی جهاددانشگاهی

قرنفلی تصریح کرد: توسعه مشارکت بخش غیردولتی در حوزه آموزش عالی کشور و دست‌یابی به جایگاه قابل قبول مؤثر با رویکرد نظام«دانشکده – پژوهشکده» مبتنی بر استانداردهای نظام آموزش عالی کشور از برنامه‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش عالی به شمار می‌آید. در این ارتباط سرآمدی و الگوسازی در میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی و هم‌چنین دست‌یابی به ارائه آموزش‌های توأم با کارآفرینی و اشتغال‌زایی از جمله اهداف مهم حوزه آموزش عالی می‌باشد.

40 هزار و 400 دانش آموخته حاصل فعالیت دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی

وی در رابطه با اطلاعات آماری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی جهاددانشگاهی اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ در حال حاضر دارای 7100 دانشجو و دانشگاه علم و هنر 8000 دانشجو، مؤسسه آموزش عالی اصفهان3000 دانشجو، مؤسسه آموزش عالی خوزستان5000 دانشجو، مؤسسه آموزش عالی کرمانشاه 3700 دانشجو، مؤسسه آموزش عالی کاشمر900 دانشجو، مؤسسه آموزش عالی رشت2000 دانشجو و مؤسسه آموزش عالی همدان 1300 دانشجو است. همچنین این مراکز تا کنون 40 هزار و 400 نفر دانش آموخته داشته اند.

قرنفلی اظهار کرد: دوره‌های رسمی علمی كاربردی جهاددانشگاهی از سال 1377 با امضاء موافقتنامه با دانشگاه جامع علمی كاربردی با هدف تربیت نیروی انسانی ماهر، ارتقاء دانش کار، ایجاد مهارت‌های شغلی- حرفه‌ای، توسعه فعالیت‌های آموزشی فن‌آوری در کشور شروع شد. در این ارتباط مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی تأسیس و با مأموریت آموزش در حوزه‌‌های مهارتی، فنی و مهندسی، فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، معماری ساختمان – فرهنگ وهنر – مدیریت و خدمات اجتماعی – گیاهان دارویی و گل‌های زینتی نسبت به هدایت و هماهنگی مراکز علمی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی اقدام نمود. در حال حاضر این مؤسسه دارای 43 مرکز علمی – کاربردی در سراسر کشور است. تعداد کل دانش‌آموختگان این مؤسسه از ابتدای تأسیس تا کنون 99 هزار و 813 نفر و تعداد کل دانشجویان در مقاطع مختلف در سال 1395حدود 62 هزار نفر است.

وی افزود: تدوین بیش از 25 دوره کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهارتی، چاپ 16 جلد کتاب و 20 مقاله در طی یک‌سال گذشته از دیگر فعالیت های این مؤسسه است.

از دستاوردهای شاخص این مؤسسه می توان به کسب عنوان مرکز نمونه کشوری در دو نوبت از میان 920 مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی کشور، انتخاب مدیر و مدرس نمونه مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی در دو نوبت از میان 20 هزار مدرس، درخشش دانشجویان مرکز آموزش عالی علمی – کاربردی جهاددانشگاهی در جشنواره‌های ملی و علمی – کاربردی با کسب 80 عنوان دانشجوی نمونه، برگزیده و برتر در سال گذشته، اشاره کرد.

آموزش هفت میلیون فراگیر در کشور توسط جهاددانشگاهی

معاون آموزشی جهاددانشگاهی با اشاره به آموزش‌های تخصصی كوتاه مدت جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی از ابتدا تاکنون با هدف کمک به ارتقاء سطح دانش، مهارت و فرهنگ جامعه، آموزش هفت میلیون نفر فراگیر را در سراسر کشور بر عهده داشته و زمینه‌های مناسب را برای اشتغال و کارآفرینی، توانمند‌سازی و ارتقاء مهارت‌ها فراهم نموده است.

وی در ادامه آموزش‌های تکمیلی دانش‌آموختگان با رویکرد گسترش اشتغال و کارآفرینی، آموزش‌های تخصصی نیروی انسانی با رویکرد ارتقاء شایستگی و توانمند‌سازی شغلی به منظور افزایش بهره‌وری و آموزش‌های مبتنی بر افزایش آگاهی‌های جامعه با رویکرد تحکیم نهاد خانواده و بهبود مهارت‌های شهروندی را اهداف عمده آموزش‌های کوتاه مدت جهاددانشگاهی بیان کرد.

قرنفلی بیان کرد: جهاددانشگاهی با رویکردی پژوهش محور اقدام به طراحی و تدوین بیش از 646 دوره آموزشی تخصصی و تخصصی پیشرفته نموده است. این دوره‌ها برای کارکنان دولت و فراگیران آزاد ارائه می‌شود. تعداد دور‌ه‌های مصوب تخصصی از سال 1392 تا پایان سال 1394 برابر 228 عنوان می‌باشد. تعداد فراگیران دوره‌ها نیز از سال 1392 تا پایان سال 1394 به طور متوسط برابر 500 هزار نفر فراگیر در سال بوده است.

وی افزود: در حدود 8 درصد دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی دوره‌های عمومی است. تعداد این دوره‌ها 57 دوره و مهم‌ترین آنها در حوزه علوم کامپیوتر و زبان‌های خارجی می‌باشد. بدیهی است ضرورت برگزاری دوره‌های آموزش عمومی توسط مراکز آموزش جهاددانشگاهی به خاطر حساسیت‌های اجتماعی و کاهش آسیب‌های فرهنگی در جامعه می‌باشد.

قرنفلی تصریح کرد: جهاددانشگاهی از سال 1390 با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، اقدام به اجرای دوره‌های دکتری پژوهش محور در پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های وابسته نموده و در حال حاضر 158 دانشجوی دکتری پژوهش محور در این نهاد مشغول به تحصیل می‌باشند. این دانشجویان در سه پژوهشگاه و 10 پژوهشکده در 35 رشته تخصصی دکتری پژوهش محور (40 رشته محل) مشغول به تحصیل می‌باشند. دستاوردهای دانشجویان از رساله‌های دکتری شامل 81 مقاله علمی، تولید 9 عنوان دانش فنی و انجام 81 طرح پژوهشی می‌باشد

وی با اشاره به همکاری های بین‌المللی این نهاد در حوزه بین المللی گفت: جهاددانشگاهی در سال‌های اخیر، زمینه‌سازی برای آموزش دوره‌های تخصصی پیشرفته در كشور و مخصوصاً دوره‌های ویژه‌ای كه در كشورهای پیشرفته برگزار می‌گردد، با اهدافی همچون آشنایی متخصصان و کارشناسان کشور با آخرین یافته‌های علمی و مهارتی جهان از طریق همکاری‌های علمی و فن‌آوری بین‌المللی و ارایه خدمات آموزش تخصصی به مدیران و کارشناسان منطقه و جهان اسلام را در دستور كار قرار داده است.

قرنفلی اظهار کرد: از جمله دوره‌های آموزش بین‌الملل می توان به دوره‌های آموزشی مشترك دندانپزشكی با موسسه AIID ، دوره‌های آموزشی نرم افزار با دانشگاه كلگری كشور كانادا، آموزش‌های مشترك با موسسه NIIT كشور هند در حوزه فناوری اطلاعات و ...، دوره‌های آموزشی فلوشیپ لیزری با كشور آلمان برای دندانپزشكان، لیزرپزشکی با انستیتو تحقیقات لیزر مسکو، طب سنتی با دانشگاه همدرد هندوستان، کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار با سازمان های بین‌المللی ILO، JICO، UNIDO، UNESCO و ...، ایمپلنت با انجمن ایمپلنت کانادا، مدرسه تابستانی سلول‌های بنیادی رویان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کارشناسان کشورهای منطقه، پروژه آموزش کارکنان وزارت برق عراق(در دست اقدام)، همکاری با کمیسیون مشترک ایران و عراق، مشارکت در کارگروه کمک های توسعه‌ای وزارت امور خارجه، طرح مشترک با جایکای ژاپن برای تولید محتوای آموزشی در صنعت کشاورزی و اجرای برنامه آموزشی برای کارشناسان و مشاوران هدایت شغلی کشور تاجیکستان اشاره کرد.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی در ادامه در رابطه با برنامه های آموزشی در نظر گرفته شده برای کارکنان جهاددانشگاهی گفت: آموزش و بهسازی، آموزش مداوم و برنامه‌ریزی شده جهت بهبود سطوح شایستگی عملکرد اعضا، از وظایف اساسی شورای آموزش ضمن خدمت می‌باشد. در این راستا تا به حال 5 کارگاه آموزشی با عناوین «آینده پژوهی در آموزشی»، «آشنایی با سازمان‌های یادگیرنده»، « اصول مذاکره»، «اصول طراحی آموزشی» و «مدیریت جهادی» بنا به نیازسنجی آموزشی برای همکاران حوزه ستادی و مراکز، واحدها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های جهاددانشگاهی در حوزه آموزش و 11 دوره برای جهادگران سراسر کشور در حوزه‌های مختلف اعم از پژوهشی، فرهنگی، پشتیبانی، هماهنگی و اشتغال برگزار شده است.

وی در ادامه به اجرای طرح تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی اشاره کرد و گفت: با عنایت به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 19/9/92 در دیدار با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ضرورت توجه و تحول در منابع آموزشی زبان انگلیسی این نهاد با انجام مطالعات تطبیقی و آسیب‌شناسی فرهنگی منابع موجود، تألیف منابع آموزشی زبان انگلیسی، را در دستور كار خود قرار داده است. مطالعات اولیه و بررسی اصلی‌ترین منابع آمریكایی و انگلیسی موجود در كشور و هم‌چنین مبانی نظری و فرهنگی طرح، مبتنی بر سبك زندگی اسلامی انجام گرفت و نمونه‌سازی اولیه براساس شیوه‌های نوین آموزشی و نیز سبك هنری و گرافیكی شاخص و قابل رقابت با نمونه‌های موجود در دستور كار قرار گرفت، این مجموعه 8 جلدی که یک جلد آن آماده گردیده، قرار است تا پایان سال 1396 به انجام رسد.

قرنفلی در رابطه با برگزاری همایش آسیب‌شناسی فرهنگی و بومی‌سازی تولید منابع آموزشی زبان انگلیسی اظهار کرد: تقاضا برای یادگیری زبان‌های خارجی به ویژه زبان انگلیسی در كشورهای در حال توسعه از جمله ایران، در حال گسترش است و غربی‌ها كه تقریباً انحصار تولید و نشر منابع آموزشی زبان انگلیسی را در اختیار خود دارند، تلاش می‌كنند از این بستر برای پیشبرد اهداف فرهنگی و سیاسی خود بهره‌برداری نمایند. وجود چنین معضلی در حوزه فرهنگی و آموزشی كشور برای مسئولان طراز اول نظام، بالاخص مقام معظم رهبری دغدغه‌ای محسوب می‌شود كه معظم‌له موضوع انتقال سبك زندگی غربی به وسیله كتاب‌های آموزشی زبان‌های خارجی را به صراحت در تاریخ 19 آذر ماه 1392برای مسئولان فرهنگی و آموزشی كشور یادآور شده‌اند. در این راستا و همچنین نظر به سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص ایجاد تحول در منابع آموزشی زبانهای خارجی و رفع مشكلات فرهنگی و آموزشی در آنها معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در تاریخ 19 آذرماه سال 1393اقدام به برگزاری اولین همایش علمی "بومی‌سازی منابع آموزشی زبانهای خارجی" نمود. با توجه به نتایج این همایش، قرار است همایش ملی بومی‌سازی تولید منابع آموزشی توسط دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و جهاددانشگاهی در سال 1396 برگزار شود.

اجرای 100 عنوان دوره آموزشی مجازی توسط جهاددانشگاهی

وی تصریح کرد: آموزش‌های مجازی جهاددانشگاهی با شعار «آموزش در هر زمان، در هر مکان و برای همگان» و با هدف به کارگیری ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی به منظور گسترش فرصت‌های یادگیری و کمک به توسعه دانش و مهارت نیروی انسانی با استفاده از روش‌های پیشرفته و کارآمد آموزشی در سطح کشور، شکل گرفته است. مهم‌ترین دستاوردهای آموزش مجازی جهاددانشگاهی شامل ایجاد زیرساخت‌ ملی آموزش الکترونیکی، طراحی، تدوین و تولید بیش از 25 (دوره آموزشی) محتوای الکترونیکی، اجرای 100 عنوان دوره آموزشی مجازی و سالیانه آموزش مجازی بیش از 20 هزار فراگیر در گروه‌های فنی و مهندسی، علوم انسانی و کارکنان دولت می شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی افزود: با توجه به اجرای نقشه جامع علمی کشور و مأموریت جهاددانشگاهی در جهت توسعه آموزش‌های تخصصی نوین و مهارت‌های پیشرفته در سطح ملی با تأکید بر نیازهای کشور در حوزه‌های منتخب و با عنایت به حسن سابقه جهاددانشگاهی در اجرای موفق دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در حوزه‌های مختلف علوم اعم از زبان‌های خارجی، علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی،‌ فنی و مهندسی، کامپیوتر، فرهنگ و هنر، اشتغال و کارآفرینی و آموزش‌های مجازی – مجوز اجرای دوره‌های آموزشی عالی آزاد بر اساس آیین‌نامه‌های مربوط تحت نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد.

وی یادآور شد: برخی از دوره‌های آموزش عالی آزاد که در این معاونت آماده اجرا است عبارتند از؛ برنامه‌نویسیASP.Net با زبان C# ، CCNA ، نصب و راه اندازی ISP، برنامه نویسی به زبان VISUAL BASIC .NET، آشنایی با اصول عملكرد، محاسبات و نگهداری باطری‌های صنعتی، آشنایی با اصول عملکرد و انتخاب UPS و شارژرهای صنعتی، طراحی عمومی و سفارش باتری شارژر و ups های صنعتی، اصول و مبانی فشار قوی، ساخت مصنوعات چرمی و حکاکی روی چرم، تکنولوژی سرامیک و فرآیند، هنر معرق چوب، MBA، مدیریت جهادی و مدیریت دانش.

تدوین 26 منبع آموزشی در جهاددانشگاهی

قرنفلی اظهار کرد: در راستای استاندارد‌سازی امور آموزشی، معاونت آموزشی اقدام به تدوین منابع آموزشی نموده است. تعداد منابع آموزشی تولید شده از سال 1393 تا پایان 1394 برابر 26 عنوان می‌باشد که 8 عنوان در حوزه علوم کامپیوتر، 15 عنوان در حوزه علوم انسانی و 3 عنوان در حوزه هنر بوده است.

وی افزود: با توجه به اهمیت سرمایه‌های انسانی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و ضرورت تأمین نیروهای متخصص بدو استخدام در منطقه پارس جنوبی بعد از اعمال تحریم تحمیلی و عدم اجرای این دورها توسط شرکت‌های بین‌المللی مانند توتال فرانسه این نهاد اقدام به بومی‌سازی دوره‌های تخصصی مرتبط و اجرای آنها نمود. این آموزش‌ها در زیر مجموعه آموزش کارکنان دولت و آموزش‌های ملی قرارگرفت که با تدوین منابع و بمنظور ارتقاء سطح دانش‌، بینش و مهارت‌های تخصصی دانش‌آموختگان با هدف اشتغال در حوزه انرژی بر اساس مدل شایستگی شغلی انجام می‌شود.

معاون آموزشی جهاددانشگاهی گفت: آموزش کارکنان دولت با هدف توانمندسازی عمومی و تخصصی مدیران، كارشناسان و كاركنان دستگاه‌های اجرایی كشور و به منظور افزایش بهره‌وری آنها در حوزه‌های مختلف انجام می‌شود. با تحقق این آموزش‌ها بستری مناسب برای تحقق اصل شایسته سالاری در انتصاب مدیران و کارکنان فراهم می شود. در همین راستا با همكاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، مدل شایستگی عمومی مدیران و شناسنامه شغلی طراحی و تدوین شده و همچنین با تدوین بیش از 700 سرفصل در رشته‌های مختلف اقدام به برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و تخصصی وی‍ژه كاركنان دولت (بدو استخدام و ضمن خدمت) در سطح كشور(135 مرکز آموزشی) با اخذ مجوز از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور گردید که حاصل آن عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با بیش از 175 وزارتخانه، سازمان‌ها، نهادها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و آموزش بیش از دو میلیون نفر از كاركنان دولت تاكنون(به شکل آموزش‌های حضوری و مجازی)می‌باشد.

وی افزود: از جمله تفاهم‌نامه‌های شاخص این نهاد که به شکل نیمه متمرکز و در قالب عقد تفاهم‌نامه معاون آموزشی با دستگاه اجرایی و متعاقباً عقد قرارداد هر یک از واحدهای جهاددانشگاهی با شعبات دستگاه فوق در سراسر کشور می‌باشد، می‌توان به معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری، وزارت‌خانه‌ها (وزرات نفت، بهداشت ، آموزش عالی؛ دادگستری و.... ) سازمان‌ها( هلال احمر، ملی استاندارد، بورس و اوراق بهادار ، صدا و سیما، بسیج اساتید، فرهنگ و ارتباطات اسلامی و...) نهادها (شهرداری، خانه کارگر ، اتاق اصناف و....) شرکت‌ها( گاز، پتروشیمی و....) اشاره کرد.

قرنفلی اظهار کرد: در آموزش های ملی(متمرکز)، معاونت آموزشی بعنوان مجری اصلی طرف قرارداد با دستگاه اجرایی شناخته شده و هر یك از واحدها، بازوهای اجرایی این معاونت می‌باشند. هدف از طراحی و اجرای این‌گونه آموزش‌ها، هماهنگی و یکپارچه‌سازی روند اجرایی آموزش در سراسر کشور می‌باشد. در آموزش‌های ملی پس از طراحی سایت مربوط، کلیه روند اجرایی شامل ثبت نام فراگیران، پرداخت شهریه ، امور مالی ، تدوین و انتشار سر فصل و محتوای آموزشی مشترک، انتخاب و ارزیابی مدرسین، برگزاری آزمون و صدور گواهینامه در قالب یک نظام یکپارچه(با تدوین نظام‌نامه و دستورالعمل‌های مربوطه) انجام می‌گیرد. در این آموزش‌ها فراگیران در هر نقطه از کشور می‌توانند با عدالت و برخورداری از تسهیلات بیشتری از خدمات آموزش جهاددانشگاهی استفاده نمایند. همچنین کنترل و نظارت از سوی دفتر مرکزی و سازمان طرف قرارداد به آسانی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در این روش آموزشی ضمن کاهش اختلاف سلیقه‌ها و اعمال مدیریت‌های متفاوت با توجه به اینکه كنترل شهریه به شکل متمرکز انجام می‌شود زمینه‌ای مناسب جهت مدیریت مالی و هدایت آن فراهم می‌شود. در عین حال دستگاه‌های اجرایی با توجه به اینکه با طرف قراردادی مشخص و متمرکز مواجه هستند امکانات بیشتری برای ایشان جهت نظارت و هدایت آموزش‌ها به اهداف تعیین شده مهیا می‌شود.

قرنفلی افزود: از جمله موارد شاخصی که در قالب پروژه‌های ملی انجام گرفته می‌توان به طرح آموزش کمک پرستاری (در این طرح بیش از 11000 نفر فراگیر ثبت‌نام نموده و در حال آموزش هستند. قرار است افراد پس از طی دوره آموزش نظری و عملی جهت کار در بیمارستان‌ها جذب شوند)، طرح آموزش کارکنان شرکت پست (این طرح که به صورت فراگیر برگزار می‌شود که تاکنون بیش از 6000 نفر از کارکنان ادارات پست در سراسر کشور را آموزش داده و قرار است مابقی افراد در سال 1395 آموزش ببینند)، طرح آموزش مودیان مالیاتی(این طرح جهت ارتقاء آگاهی‌ها و ترویج فرهنگ مالیاتی به اجرا درآمده و تاکنون بیش از 30000 نفر در چارچوب این طرح آموزش دیده‌اند) و مشارکت در آموزش خانواده‌های نیروهای مسلح(این طرح به طور گسترده در سراسر کشور برگزار می‌شود و تاکنون بیش از 15 هزار نفر از طریق مراکز آموزشی جهاددانشگاهی تحت آموزش قرار گرفته‌اند)، اشاره کرد.

وی در پایان در رابطه با طرح مطالعه و تاسیس سازمان همکاری بین‌المللی (ایریکا) گفت: با عنایت به مجموعه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و با در نظر داشتن فعالیت سازمان‌ها و نهادهای داخلی در حوزه بین‌الملل و بهره‌مندی از تجربیات خارجی، پیشنهاد طرح تأسیس سازمان غیر دولتی همکاری‌های بین‌المللی ایران (ایریکا) ارائه گردید که مورد موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قرار گرفت و مقرر شد مطالعات ساختاری این سازمان در سال 95 آغاز شود. با تأسیس این سازمان تلاش می‌شود از طریق رشد و توسعه علمی و فن‌آوری به توانمند سازی نیروی انسانی در سطح کشورهای اسلامی و منطقه مبادرت شود. گسترش آموزش‌های تخصصی و مهارتی کوتاه مدت، توسعه مهارت‌های پژوهشی، تبادل فن‌آوری‌های نوین، تعاملات فرهنگی و گسترش همکاری‌های بین‌المللی در راستای توسعه پایدار به عنوان نقش‌های اصلی این سازمان پیش‌بینی شده است.

captcha