نخستین دوره آموزشی تربیت مدرس حفظ قرآن آغاز شد
کد خبر: 3520387
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
طی مراسمی در تهران؛‌

نخستین دوره آموزشی تربیت مدرس حفظ قرآن آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن کریم ویژه بانوان امروز، 16 مردادماه در محل سازمان دارالقرآن الکریم کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم افتتاحیه اولین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن کریم ویژه بانوان امروز، 16 مردادماه با حضور مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم،‌ محمدعلی خواجه‌پیری، دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(ص)، ‌حجت‌الاسلم والمسلمین طباطبایی، مدرس این طرح قرآنی و دیگر مسئولان در محل سازمان دارالقرآن برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، مهدی قره‌شیخلو، طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در این مراسم با اشاره به برپایی اولین دوره طرح تربیت معلم حفظ قرآن ویژه بانوان، اظهار کرد: با تربیت مربیان حفظ قرآن، زمینه برای برگزاری بیشتر و مؤثرتر جلسات حفظ قرآن در کشور فراهم می‌شود.نخستین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن برگزار شد

وی در ادامه با بیان اینکه اگر نگاه طوری باشد که دولت و دستگاه‌ها و سازمان‌ها درصدد انجام کاری باشند، به نظر می‌رسد که این نوع تفکر و این نوع عملکرد، خیلی نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند، ادامه داد: مگر اینکه در این زمینه خود جامعه قرآنی، فارغ از همه عناوین به میدان آمده و کمک کنند و هرکس خود کاری را که از عهده آن برمی‌آید، انجام دهد.

قره‌شیخلو در ادامه افزود: تجربه این امر را داشته‌ام که کارهایی که معمولا صددرصد وصل به بودجه‌های دولتی هستند، یک دوره‌ و زمانی دارد، ولی پس از مدتی متأسفانه با مشکلات مواجه می‌شود و تعطیل و یا کمرنگ می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: باید در این زمینه، کاری کنیم که بستر فعالیت‌های قرآنی در کشور بیشتر در حوزه مردمی باشد و مردم احساس مسئولیت کرده و ورود پیدا کنند و برای توسعه کارهای فرهنگی کمک کنند که در این زمینه ظرفیت‌های خوبی نیز در کشور وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به مثالی در زمینه وجود ظرفیت فراوان مردمی برای انجام فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی تصریح کرد: مردم چه فقیر و چه غنی برای عزاداری امام حسین(ع) در ایام محرم هر کاری که از دستشان برآید انجام می‌دهند. همین روحیه و ظرفیت باید برای قرآن نیز در کشور اتفاق افتد چون ما امام حسین(ع) را از قرآن جدا نمی‌دانیم.

قره شیخلو در ادامه بیان کرد: حتی خود جمعیت‌های مذهبی که در کشور فعال هستند خود به تنهایی بستر بسیار مناسبی برای توسعه فعالیت‌های قرآنی هستند که متأسفانه ما با این نقطه خیلی فاصله داریم و باید تلاش کنیم که فرهنگ این کار در کشور نهادینه شود. در ماه رمضان نیز مشاهده کنیم که مراکز آموزش قرآن به صورت مردمی در کوچه کوچه کشور برگزار می‌شود و مردم خود، بانی برگزاری جلسات قرآنی شوند؛ چرا که این ظرفیت در مردم وجود دارد.

نخستین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن برگزار شد

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با بیان اینکه نمونه‌هایی از این ظرفیت را در مؤسسات قرآنی مشاهده می‌کنیم، اظهار کرد: البته با نقطه مطلوب در این زمینه خیلی فاصله داریم و شما باید به عنوان پرچم‌داران این کار کمک کنید و کسانی را که ظرفیت این قضیه را دارند که در میدان آماده باشند، ترغیب کنید.

وی افزود: امسال برای دومین سال در سازمان طرح همایش‌های حفاظ قرآنی را که در این سال‌ها مدرک گرفته‌اند، برگزار می‌کنیم که در حال حاضر حدود دو هزار نفر حافظ قرآن با مدارک درجه یک، دو و سه تربیت شده‌اند و نیروهایی هستند که هم خود حافظ هستند و هم مسلط به مفاهیم قرآنی هستند و تقریباً ابزار این کار دارند و شاید با انجام دوره‌های هماهنگی که با روش‌های آموزشی نیز آشنا شوند، بتوانیم چند هزار جلسه حفظ قرآن را به صورت مردمی در کشور راه‌اندازی کنیم.

قره‌شیخلو با اشاره به برگزاری اولین همایش که روز پنجشنبه با حضور چهارصد حافظ در مشهد مقدس برگزار شد، گفت: این همایش‌ها به ترتیب در استان‌های دیگر نیز برگزار می‌شود و درخواست ما از شما این است که کمک کنید جلسات حفظ قرآن را در گوشه گوشه کشور راه‌اندازی کنیم و این جلسات برای مردم سهل‌الوصول باشد یعنی هرکسی اراده کرد که در یک جلسه حفظ حضور داشته باشد بتواند در نزدیکترین جلسه به خود حضور پیدا کند.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: حفظ قرآن خود به ذات، شاید به معنای هدف نباشد. بارها مقام معظم رهبری در بیانات خود اشاره کردند که حفظ قرآن، ‌بهترین وسیله برای انس با قرآن است یعنی اگر حفظ می‌کنیم، این وسیله‌ای است برای اینکه ان‌شاءالله تعالیم قرآنی در وجود، زندگی و رفتار ما نهادینه شود.

وی افزود: بعضاً با معضلاتی در جامعه قرآنی مواجه هستیم که باید خیلی در این زمینه مواظب باشیم که دچار گرفتاری در داخل خود نشویم؛ چراکه مردم از ما نسبت به رفتار و گفتار و زندگی انتظار ویژه دارند و ما باید این جایگاه را حفظ کنیم. از شما به عنوان خواهرانی که حافظ قرآن هستیم تقاضا داریم که کمک کنید تا فضا و برنامه‌های قرآنی که در کشور موجود است از ظاهر قرآن به سمت باطن قرآن برود و در جلسات خود مردم را با مفاهیم قرآنی آشنا کنیم.

رئیس سازمان دارالقرآن ادامه داد: تمام مشکلاتی که الان در جامعه داریم و هر از گاهی با عناوین مختلف مانند فساد اقتصادی و ... خود را نشان می‌دهد، دوری از قرآن است. کسانی که در کشور مسئولی دارند بیشتر باید توجه کنند. اگر یک مدیر ما یکی از ویژگی‌هایش این باشد که این فرد چقدر با قرآن مأنوس است، این مشکلات به حداقل برسد؛ چرا که بالاخره کسانی که با قرآن مأنوس هستند، مصونیت و صیانت اولیه را دارند ولی متأسفانه می‌بینیم که این ویژگی در سپردن مسئولیت‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه مشاهده می‌شود برخی از کسانی که در نهادهای مختلف دارای مسئولیت هستند، از ساده‌خوانی قرآن عاجز هستند که این بسیار بد است و شاید یکی از علت‌هایی که در جامعه دچار مشکلات می‌شویم، همین امر است که توجه به این موضوع نداریم که این‌ها چقدر رابطه با قرآن دارند و شاید مدارک تحصیلی و ... بیشتر برای مسئولیت‌ها مدنظر باشد.نخستین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن برگزار شد

قره‌شیخلو در ادامه با اشاره به آیه‌ای از سوره مبارکه یوسف(ع) بیان کرد: در قرآن کریم از قول حضرت یوسف(ع) آمده است که من را برای کارهای اقتصادی بگمارید چون هم نگهبان، امین و محافظ خوبی هستم و هم علم این کار دارم و نتیجه آن این امر می‌شود که در آن زمان حضرت یوسف(ع) تمام مشکلات اقتصادی را حل می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه ریشه حل همه مسائل و مشکلات در عمل به قرآن است، ادامه داد: اگر ما نگران آسیب‌های اجتماعی و مسائلی مانند طلاق و ... هستیم، هیچ راهی نیست جز اینکه قرآن را ملاک عمل خود قرار دهیم و تلاش کنیم که فضای کشور به مفاهیم قرآنی عطرآگین شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برای کار قرآنی در کشور باید سرمایه‌گذاری کرد، تصریح کرد: یکی از مشکلات موجود همین امر است که دستگاه‌هایی مانند مجلس که امر نظارت را نیز بر عهده دارد وظیفه دارد که مصوباتی که در حوزه قرآن داشته است، دنبال کند که چقدر این مصوبات انجام و عملی شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در حدود چند صد میلیارد تومان پول به حوزه قرآن اختصاص یافته است، گفت: برخی مواقع از بی‌پولی مشکل به وجود می‌آید و نمی‌توان کار زیادی انجام داد و برخی مواقع نیز پول موجود است ولی با سوءمدیریت مواجه شده و باز مشکل‌آفرین می‌شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه امیدواریم خداوند متعال توفیق دهد که بتوانیم ابتدا برای خودمان کار قرآنی انجام دهیم،‌گفت: ان‌شاءالله بتوانیم مدیریت کنیم تا این اتفاقاتی که در کشور در زمینه قرآنی رخ می‌دهد روز به روز توسعه پیدا کند و مدیریت آن نیز به دست مردم باشد که اگر در این زمینه عزیزان حاضر مدیریت یک جلسه حفظ قرآن را به صورت مستمر به عهده بگیرد، خداوند متعال حتما توفیق و برکت می‌دهد و ما به زودی سخنان مقام معظم رهبری در زمینه تربیت 10 میلیون حافظ قرآن را جامه عمل می‌پوشانیم.

همچنین، در ادامه برگزاری این مراسم، خواجه ‌، دبیر کارگروه قرآن بنیاد خاتم‌الاوصیا(عج) نیز در سخنانی به بررسی مسائل موجود در حوزه قرآنی کشور پرداخت و سپس، حضار در مراسم به محل تشکیل و اجرای این دوره قرآنی که زیر نظر حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی،‌ مدرس دوره برگزار می‌شود، رهسپار شدند.

یادآور می‌شود، اولین دوره طرح تربیت مدرس حفظ قرآن کریم ویژه بانوان به همت سازمان دارالقرآن الکریم کشور و با همکاری بنیاد خاتم‌الاوصیا(ص) به مدت یک هفته در محل سازمان دارالقرآن الکریم برگزار می‌‌شود.

همچنین، در این دوره که با حضور 41 نفر از حفاظ کل قرآن و فعال در عرصه‌های قرآنی برگزار می‌شود، آموزش‌هایی در زمینه حفظ قرآن ارائه می‌شود. در نخستین روز برگزاری این دوره، حجت‌الاسلام طباطبایی و محمدمهدی بحرالعلوم، به تدریس شیوه‌های کاربردی آیات و روش‌های حفظ قرآن کریم می‌پردازند. در دومین روز برگزاری دوره نیز روش‌های مشاوره حفظ قرآن زیر نظر داود قاسمی ارائه خواهد شد.

در سومین روز از برگزاری این دوره، کاربرد مهارت‌های تدریس،‌ جمعیت و خانواده در قرآن و واژگان‌شناسی و روش تدبر در قرآن توسط اساتید، داود تک‌فلاح، خانم خزعلی و کریم دولتی تدریس خواهد شد. همچنین، در چهارمین روز این دوره کلاس‌هایی همچون روش‌های مشاوره حفظ توسط داود قاسمی،‌ بصیرتی توسط حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری، نقش فعالان فرهنگی در پیشبرد اهداف انقلاب توسط خواجه‌‎پیری، خودسازی توسط خانم عبدالباقی و واژگان‌شناسی و روش تدبر در قرآن توسط کریم دولتی برگزار می‌شود.

در پنجمین روز از برگزاری دوره تربیت مدرس حفظ قرآن نیز اصول روان‌شناسی در قرآن توسط زارعان، نفوذ فرهنگی توسط خانم روح‌افزا و کاربرد مهارت‌های تدریس توسط داود تک‌فلاح و در روز ششم دوره نیز روش مرور و تثبیت توسط مهندسی، تدریس و ارائه خواهد شد. همچنین، در پایان برگزاری این دوره قرآنی، گواهینامه پایان دوره نیز به هریک از بانوان شرکت‌کننده اعطا خواهد شد.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

captcha