نخستین مصحف عثمانی در دانشگاه شارجه
کد خبر: 3524369
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

نخستین مصحف عثمانی در دانشگاه شارجه

گروه بین‌الملل: دانشگاه «القاسمیه» شارجه در نظر دارد، با راه‌اندازی مرکز نسخه‌های خطی، مجموعه‌ای از گنجینه‌های علمی و تاریخی از جمله نخستین مصحف عثمانی را نگهداری کند.


نگه‌داری نخستین مصحف عثمانی در دانشگاه شارجه

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الامارات الیوم»، «رشاد سالم»، مدیر دانشگاه شارجه در این باره گفت: این مرکز نسخه‌های خطی قرار است، آبان‌ماه سال جاری افتتاح شود و دربردارنده بیش از 1500 نسخه دست‌نویس و سند تاریخی، نقشه‌ها و کتاب‌های تاریخی نادر، نخستین مصحف عثمانی و گنجینه‌ای از آثار علمی و تاریخی خواهد بود.
وی افزود: همچنین، گروه تاریخ و تمدن اسلامی نیز همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه «القاسمیه» شارجه، در دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه راه‌اندازی می‌شود.

رشاد سالم در ادامه گفت: تعداد دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه که در سال 2015 میلادی تأسیس شده، هم‌اکنون به 500 دانشجو می‌رسد که از 65 کشور جهان هستند.

وی در پایان با اشاره به این که میانه‌روی و اعتدال مبنای شیوه‌های آموزشی این دانشگاه است، اظهار داشت: این دانشگاه تلاش می‌کند تا دانشجویان آن پس از بازگشت به کشورهای خود، سفیرانی برای اسلام باشند و با بهره‌گیری از آموزه‌های اعتدال و میانه‌روی که از این دانشگاه آموخته‌اند، با پیروان ادیان و فرهنگ‌های مختلف تعامل و ارتباط برقرار کنند.

مصحف عثمان نام قرآنی است که بنا بر تاریخ‌نگاری اولیه مسلمانان به دستور خلیفه سوم، ۱۹ سال پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص)، توسط کمیته‌ای جمع‌آوری یک شد. عثمان بن عفان، پنج نسخه از این قرآن رسمی را به شهرهای بزرگ مسلمان در آن دوران فرستاد و یکی را برای استفاده خودش در مدینه منوره نگه داشت.

البته این اصطلاح غیر از اصطلاح «مصحف عثمانی» است که به مصاحف متعددی اطلاق می‌شود که به دستور وی نوشته شده است.

captcha