نقالی دینی و قرآنی؛ اصیل و منطبق با روایات موثق
کد خبر: 3525870
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰

نقالی دینی و قرآنی؛ اصیل و منطبق با روایات موثق

گروه هنر: از جمله ویژگی‌های هنر نقالی و پرده‌خوانی دینی و قرآنی، اشارات دقیق آن به منابع موثق تاریخی است که علاوه بر پرهیز از برخی خرافه‌ها و امور غیرواقع با پرداختن به اصل واقعه، احساسات مخاطبان را تهییج و معرفت‌افزایی می‌کند.

محسن میرزاعلی، هنرمند نقال و پرده‌خوان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: تهییج احساسات مخاطب یکی از شگردهای هنر نقالی، پرده‌خوانی و حتی شبیه‌خوانی(تعزیه) است و مثلاً ما در هنر تعزیه به گرداننده مجلس تعزیه معین‌البکاء می‌گوییم، یعنی کسی که کمک می‌کند تا با تداعی صحنه‌هایی از مصائب اهل بیت(ع) به ویژه واقعه عاشورا، به چشمان مخاطبان این هنر نمایشی که نوعی توسل نمایشی است اشک بیاورد.

وی گفت: این رویکرد مطابق با یکی از سفارشات بزرگان دینی در مصایب آل‌الله بوده که معروف است به اینکه «ابکی و ابکاء» یعنی بگری و بگریان که البته در مورد بسیاری از مقاطع تلخ تاریخ اسلام، حجم مصیبت تا به آن حد است که دل هر عاشق دلسوخته‌ای را به درد آورد.

محسن میرزاعلی، نقال و پرده خوان

میرزاعلی تصریح کرد: با این حال به ویژه در برخی از مجالس و محافل مذهبی و عزاداری‌ها و یا حتی در برخی از مولودی‌ها و مناسبت‌های بهجت اهل بیت(ع) موضوعی که متأسفانه باب شده، این است که بعضاً مادحین با استفاده از برخی نسبت‌های ناروا و تداعی صحنه‌هایی غیرواقع سعی در تهییج بیش از حد احساسات مخاطبان خود دارند.

این هنرمند نقال و پرده‌خوان با اشاره به اینکه به هیچ عنوان اجازه تحریف اصل وقایع دینی را نداریم، در ادامه گفت: به جرئت می‌توانم بگویم که یکی از عرصه‌های هنری که همچنان اعتبار و حیثیت مجالس خود را به واسطه روایت تاریخی منطبق با اصل روایات و براساس منابع موثق حفظ کرده، هنر نقالی و پرده‌خوانی است.

میرزاعلی افزود: هنرمند نقال و پرده‌خوان با رجوع به منابع تاریخی به شکل مستقیم و یا مراجعه به برخی پژوهش‌های تاریخی صورت گرفته و یا طومارهای معروف نقالی و نسخ مشهوری که قدمتی چند صد ساله دارند و مورد وثوق مردم هستند، سعی در آن دارند تا منطبق و یا نزدیک به واقع، روایت و داستانی قرآنی و دینی را نقل کنند که به خودی خود ظرفیت بالایی هم در جهت معرفت‌افزایی و هم تهییج عواطف و احساسات داراست.

وی در پایان تأکید کرد: در واقع نقالی و پرده‌خوانی و هنر تعزیه را باید تریبون مؤثر فرهنگی در ترویج سیره و معارف اهل بیت(ع) قلمداد کرد و با توجه به پیشینه دیرینه آنها در ایران و مردم باید شرایطی پیش آید که بیش از پیش به این هنر بها داده شود و با برگزاری برنامه‌های متعدد، سعی در احیاء و بازشناسی آن داشته باشیم.

یادآور می‌شود، نخستین جشنواره «نقالان و پرده‌خوانان غدیر» همزمان با اعیاد قربان و غدیر به دبیری کوروش زارعی برگزار خواهد شد.  

captcha