به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران، امروز سه شنبه نهم شهریورماه، با حضور حمید قبادی، دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، مهدی یکتا، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نساجی و پوشاک ایران و همچنین محمود نبوی، رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران برگزار شد.
قصد نداریم نابلدیهای خودمان را به مردم تحمیل کنیمدر این نشست شاهرخ جعفری، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و تولیدکننده پوشاک و پارچه با بیان اینکه افرادی که در این نمایشگاه شرکت کردهاند میخواهند توانمندی و اتحاد صنعت پوشاک را به نمایش بگذارند، گفت: کل صنعت پوشاک در کشور به این مسئله معتقد است که باید ورود پوشاک خارجی به کشور باز باشد و ما قصد نداریم نابلدیهای خودمان را به مردم تحمیل کنیم مانند همان اتفاقی که در صنعت خودرو رخ داده است.
جعفری با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان داخلی گفت: هزینه اجاره بهای مکانهای تجاری بسیار گران است و هیچ تخفیف و حمایتی برای استفاده از این محلها برای برند داخلی نمیشود در حالی که برند خارجی میتواند بدون پرداخت هزینهای از این مکانها استفاده کند. از طرف دیگر ارزش افزودهای که برای کالای ایرانی تعیین میشود بسیار بالاست و باعث میشود کالای ایرانی با قیمت گرانتری به فروش برسد در حالی که کالای وارداتی به صورت دامپینگ وارد بازار ایران میشود و این به صنعت کشور بسیار ضرر میزند. ما نمیگوییم ارزش افزوده نباشد اما به گونه دیگری اجرا شود.
وی با تاکید براینکه متاسفانه تولیدکننده ایرانی در کشور خودش غریب است، گفت: برای برگزاری این نمایشگاه تنها یک سالن به وسعت 600 متر به ما اختصاص دادند در حالی که اخیرا برای برگزاری نمایشگاه به ترکها 800 متر فضا اختصاص داده شد. از طرف دیگر امکانات برای تبلیغ این نمایشگاه در اختیار ما قرار ندادند و ما برای استفاده از یک فضای تبلیغاتی در سطح شهر در ده روز باید مبلغ 150 میلیون تومان پرداخت کنیم.
محمود نبوی در بخش دیگر از این نشست با اشاره به برگزاری این نمایشگاه، گفت: چهارمین نمایشگاه پوشاک ایران - مد حاصل تلاش های زیادی است که با همت بخش خصوصی و همکاری کارگروه ساماندهی مد و لباس شکل گرفت.
وی ادمه داد: درگذشته پوشاکهای عرضه شده در بازار با برند خارجی بود که 99 درصد این پوشاکها ایرانی فقط به نام پوشاک خارجی به فروش میرسید، با همت این گروهها کالاهای تولیدی با برند ایرانی عرضه میشود که این امر اشتغالزایی به همراه دارد.
نبوی ادامه داد: درست است که صادرات صنایع نساجی قطع شده اما توانمندی تولیدکنندگان همچنان ادامه دارد و ما میتوانیم با تولید کالاهای ایرانی و اشتغالزایی در این زمینه از ورود اجناس خارجی که اصلیت آن مشخص نیست، جلوگیری کنیم.
رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران افزود: برگزارکنندگان این نمایشگاه با ارسال نماینده به 45 شهر کشور و جمعآوری اطلاعات از واحدهای خردهفروشی معضلات این صنعت را بررسی کردند. یکی از مهمترین معضلات این واحدها عرضه پوشاک است.
واردات پوشاک به کشور بسیار سخت شده استوی با بیان اینکه باتوجه به نگرانیهای رهبر معظم انقلاب در خصوص پوشاک وارداتی در چند ماه اخیر شاهد بودیم واردات پوشاک به کشور بسیار سخت شود و این به دلیل بالا بردن این صنعت در کشور و اهمیت دادن به تولید داخل است.
مهدی یکتا دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، نیز با بیان اینکه سالها بود که میخواستیم قدرت صنعت پوشاک داخلی کشور را به نمایش بگذاریم، گفت: برای برگزاری سال اول این نمایشگاه در سال 91 هیچ دستگاهی به ما مجوز نمیداد اما با استقبال مردم امروز میتوانیم این نمایشگاه را برگزار کرده و باتوجه به اینکه نقاط ضعف اصلی صنعت پوشاک عدم اتصال تولید به سیستم توزیع است، قصد داریم این مشکل را در این نمایشگاه برطرف کرده و در کنار آن نیز به صادرات هم توجه داریم.
وی ادامه داد: 45 نقطه جغرافیایی به عنوان بازارهای اصلی پوشاک شناسایی شدند و با ارسال نمایندگانی به آنها 6500 واحد صنفی مستعد توزیع برند پوشاک ایرانی شناسایی شد و در همین زمینه بانک اطلاعاتی تهیه کردیم و از آنها برای شرکت در این نمایشگاه دعوت شد.
رقابت بین برند ایرانی و خارجیدبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه برای استفاده بهتر از این نمایشگاه مدت زمان اجرای آن طولانیتر شده، اظهار کرد: هدف اصلی ما این است که این نمایشگاه زمینهای شود برای نمایش توانمندیهای برند ایرانی و قصد داریم رقابت بین برند ایرانی و خارجی را در این نمایشگاه به نمایش بگذاریم.
در ادامه مجید نامی، عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، با اشاره به کمبود فضا در این نمایشگاه گفت: در حالی که تقاضای ما فضایی بیش از یک سالن بود متاسفانه این اتفاق صورت نگرفت و ما با این فضا میتوانیم تنها بخش کوچکی از توانمندیهای تولید داخل را به نمایش بگذاریم. و تنها شرکتهایی در این نمایشگاه شرکت کردهاند که به صورت صنعتی کار میکنند و تولیدکنندگان صنفی نتوانستند به دلیل کمبود فضا حضور داشته باشند.
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به مشکلات پیش رو توضیح داد: از دیگر مشکلات ما که امیدواریم در سالهای آینده برطرف شود آگهی و تبلیغات نمایشگاه است. در همه جای دنیا یکی از راههای پیش روی اتحادیهها برای معرفی برندها؛ شرکت در نمایشگاهها است و امیدواریم در سالهای آینده با توجه بیشتر به برگزاری این نمایشگاهها برندهای بیشتری شناسایی شوند.
حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در بخش دیگری از این نشست با اشاره برگزاری این نمایشگاه، و اهمیت آن گفت: این نمایشگاه به همت بخش خصوصی و بدون حمایت دولت و با حضور دو اتحادیه تولیدکنندگان و نساجان پوشاک کشور از ۱۳ تا ۱۶ شهریورماه جاری در محل نمایشگاههای بینالمللی برگزار میشود.
وی با اشاره به یک خبر مهم و تأثیرگذار در عرصه مد و لباس گفت: به زودی یک برنامه اطلاعرسانی و افشاگری راجع به برندهای غیرقانونی با قید اسامی در رسانه ملی خواهیم داشت تا مردم مطلع شوند که چه برندهایی در کشور به صورت غیر قانونی و قاچاق فعالیت میکنند.
قبادی با ذکر این موضوع که تعداد بسیار قابل توجهی از برندهای فعال در کشور چیزی جز یک سایه و نما از برند اصلی نیستند، ادامه داد: این محصولات متأسفانه مصرف کننده ایرانی را اغوا میکند و حتی میتوان گفت به نوعی در این عرصه کلاهبرداری میکنند.
باید برندهای غیرقانونی را از کشور بیرون کنیموی با بیان اینکه انتظار داریم دستگاه قضایی در این زمینه وارد میدان شود، افزود: این موضوع باعث شده است که نامهای پر سر و صدا و دهان پر کن هر روز جای فعالیت تولیدات داخلی را تنگتر کنند. البته توان ملی ما و مقررات این اجازه را به ما میدهد که برندهای غیرقانونی را از کشور بیرون کنیم و فعالیت این افراد را متوقف کنیم.