کد خبر: 3527950
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
قره‌شیخلو عنوان کرد:

نیازمند شبکه توزیع استاندارد قرآن هستیم

گروه ادب: رئیس سازمان دارالقرآن گفت: با توجه به اینکه نیازمند شبکه استاندارد توزیع قرآن در کشور هستیم، سازمان دارالقرآن می‌تواند برای توزیع بیش از نیم میلیون قرآن خود از ظرفیت‌های مجموعه کتابشهر استفاده کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی کتابشهر ایران، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم و قاری ممتاز بین‌المللی کشور در جلسه هم‌اندیشی «کتابشهر: یک دهه تجربه ماندگار کتابفروشی» که با حضور کارگزاران کتابشهر ایران در تالار اجتماعات سازمان دارالقرآن برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌های خوب فروشگاه‌های کتابشهر ایران برای عرضه محصولات فرهنگی گفت: سازمان دارالقرآن هزاران جلد قرآن در چاپ‌های مختلف منتشر کرده که برای توزیع این قرآن‌ها نیازمند شبکه توزیع استاندارد هستیم. 
وی افزود: وقتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم مثل آن ضرب‌المثل مشهور «از شیر مرغ تا جان آدمیزاد» عرضه می‌شود، اما از کالای فرهنگی، کتاب و قرآن در این مراکز تجاری خبری نیست، شاید استدلالشان هم این است که کالای فرهنگی سودآوری ندارد، این در حالی است که محصولات فرهنگی خوب و فاخری وجود دارد. 
قره‌شیخلو ادامه داد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتابشهر ایران امروز به مجموعه بزرگ فروشگاهی در کشور تبدیل شده‌اند که سازمان دارالقرآن می‌تواند برای توزیع بیش از نیم میلیون قرآن خود از ظرفیت‌های مجموعه کتابشهر استفاده کند.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سازمان دارالقرآن در تهران و سایر شهرستان‌ها، توزیع است، تصریح کرد: ما هم اکنون کتاب‌های معرفتی خوبی داریم، اما نظام توزیع محصولات فرهنگی کشور دچار مشکل است. ما هم اکنون در مجموعه دارالقرآن دو نگاه تولیدی و توزیعی را توأمان داریم. در بخش تولیدی شاهد تولید صدها محصول قرآنی هستیم، اما نظام توزیع ما هنوز کیفیت لازم را ندارد.
قره‌شیخلو در ادامه بیان کرد: در حال حاضر بخش انتشارات سازمان دارالقرآن با حضور یوسف افراش که سال‌هاست تجربه حضور در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد، فعال‌تر از همیشه است. همچنین محتوای تولیدی سازمان دارالقرآن در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی که به صورت مستمر و منظم با حضور استادان فن، مدیران و شهروندان علاقه‌مند در این سازمان برگزار می‌شود، در این کلاس‌ها تدریس می‌شود.
این قاری ممتاز بین‌المللی در پایان با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های کتابشهر برای توزیع محصولات قرآنی گفت: عزم ما کمک به کتابشهر و استفاده از فضا و امکانات این مجموعه برای عرضه محصولات قرآنی است. این تعامل کمک می‌کند تا مردم به سهولت به آثار قرآنی دسترسی داشته باشند. 
زائری: ادبیات کتاب‌های دینی نوسازی شود 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری، پژوهشگر حوزه دین نیز در ادامه جلسه هم‌اندیشی ضمن بررسی وضعیت نشر و توزیع کتاب گفت: با آنکه همه از وضعیت آشفته کتاب و اقتصاد نشر ناله سر می‌دهند، اما باز می‌بینیم در همین شرایط نویسندگان، ناشران و کتابفروشانی پیدا می‌شوند که جریان فرهنگی را در دست‌شان گرفته‌اند و تأثیرگذار هستند.
وی افزود: در سفری به اروپا با کتابفروش ایرانی آشنا شدم که همه می‌گفتند کارش را از یک مغازه زیرپله‌ای شروع کرده است. این کتابفروش هم اکنون صاحب یکی از بزرگترین فروشگاه‌های کتاب در اروپاست، وقتی از او علت این رونق را پرسیدم، گفت که فروشگاهم یک زیرپله‌ای بود که از قضا در موقعیتی نامناسب قرار داشت و کمتر عابری از آنجا می‌گذشت. یک روز بررسی کردم و دیدم اغلب اهالی شهری که من در آن زندگی می‌کنم، سگ دارند، برای همین هر روز غذای سگ می‌خریدم و بوی غذا سگ‌هایی را که از پیاده‌رو مقابل گذر می‌کردند، به پیاده‌رو مقابل کتابفروشی می‌کشاند. از این طریق صاحبان این سگ‌ها مجبور بودند که لحظاتی مقابل فروشگاه کتاب درنگ کنند و همین توقف موجب می‌شد که آنها نسبت به محصولات فروشگاه کنجکاو شوند و من از این فرصت استفاده می‌کردم و با همین رویه کم‌کم کتابفروشی را توسعه دادم.
حجت‌الاسلام زائری اظهار کرد: کتابفروشان ایرانی باید از شیوه‌های مختلف و نوین برای کشاندن مردم به کتابفروشی استفاده کرده و مثلا کودکان را به فروشگاه‌ها جذب کنند. وقتی یک کتابفروش خرده‌پا در اروپا مردم را به هوای سگ‌ها به کتابفروشی می‌کشاند و سود کلانی به جیب می‌زند، چرا  کتابفروشان ایرانی نتوانند پدر و مادرها را به هوای بچه‌ها به فروشگاه‌ها بکشانند. 
وی افزود: گاهی یک کتابفروش می‌تواند تاثیری در ذهن و حال مردم بگذارد که هیچ گاه از ذهن آنها فراموش نشود، در دوران آغاز طلبگی یک روز به کتابفروشی در خیابان انقلاب رفتم که صاحب آن مرد سالخورده‌ای به نام حیدریان بود، آن روز من از او یکی از فیلم‌نامه‌های بهرام بیضایی با عنوان «یزدگرد سوم» را مطالبه کردم، در این میان یک دختربچه بانمکی وارد فروشگاه شده و کتاب «شرح سیوطی» را جویا شد. کتابفروش سالخورده با تعجب پرسید، مطمئن هستید که اشتباه نمی‌کنید و برعکس نمی‌گویید. بعد از این جریان ما با هم دوست شدیم و او هنوز هم در ذهنم مانده است و من هر وقت یاد او می‌افتم فاتحه‌ای برایش می‌خوانم.
این پژوهشگر علوم دینی، افزود: گاهی اوقات وارد کتابفروشی می‌شوم که فروشنده با روی ترش‌کرده برخورد می‌کند و به سختی جواب سوال‌های مشتری را می‌دهد، ظاهر قضیه این است که یک فردی آمده کتاب بگیرد، اما گاهی اوقات این آمدن، بهانه‌ای برای ارتباط‌های بعدی می‌شود. بنابراین هر آدمی که به یک کتابفروشی آمده است، می‌تواند مشتری بالفعل کتاب شما باشد، من در اینجا از شب اول قبر سخن نمی‌گویم، از سودآوری در کتابفروشی می‌گویم. امروز همچنان که در این جلسه حضور دو تن از عزیزان روحانی کتابفروش را می‌بینید، (کارگزاران روحانی فروشگاه‌های کتابشهر)، ما در صنف روحانیت نیز کتابفروش داریم، نظر من فقط در قم نیست، بلکه در خارج از این شهر هم روحانی کتابفروش، البته نه به معنای مدیر کتابفروشی، بلکه به معنای واقعی کلمه کتابفروش موفق داریم. 
وی در ادامه با بیان اینکه امروز «کتاب‌درمانی» یکی از بحث‌های کلیدی در جهان است، اظهار کرد: کار یک کتابفروش که بدون ادعا و هیاهو کتاب می‌فروشد، کتاب‌درمانی است که این قبیل کارها بر اساس آیات قرآن و روایات یک سنت حسنه محسوب می‌شود.
این پژوهشگر دینی با تأکید بر همت کتابفروشان ایرانی برای ایجاد انس با کتاب در مردم گفت: مردم حتی در این شرایط اقتصادی، برای خرید کتاب پول دارند، ولی مسئله اینجاست که ما بلد نبودیم که انس با کتاب ایجاد کنیم. آنها هم کتاب را نمی‌شناسند و هم به آن دسترسی ندارند، اگر اطلاع‌رسانی و دسترسی ایجاد شود، پول مردم هم وارد چرخه نشر خواهد شد، من هم اکنون عضو هیئت مدیره خانه کتاب هستم، آمارهایی که از فروش کتاب ارائه می‌شود، آنقدرها که ناله می‌کنیم بد نیست.
وی با بیان اینکه مشکل اصلی کتاب‌نخوانی مردم ما، نبود انگیزه است، تصریح کرد: اغلب ناشران بزرگ دنیا، نبض بازار را به خوبی در کنترل دارند و ذائقه مردم را می‌شناسند، بنابراین به نویسندگان و صاحب‌نظران سفارش کتاب می‌دهند، مثلا در فاصله‌ای که معدن‌کاران برزیل در زیر زمین گیر افتاده بودند، یکی از ناشران معروف جهان، کتابی درباره این اتفاق سفارش داد، که به سرعت تدوین و منتشر شد، که این کتاب در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌ها قرار گرفت. 
زائری تصریح کرد: اگر کتاب به دغدغه مخاطب و نیاز او مربوط باشد، مشتری هم خواهد داشت، مثلا حالا که دعوا بر سر کنسرت بالا گرفته، اگر ناشری کتاب درباره کنسرت سفارش بدهد، آیا بیشتر مورد استقبال قرار نخواهد گرفت؟
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت کتاب‌های منتشر شده در عرصه دین، گفت: کتاب‌های دینی در کشور کم نیست، اما ادبیات برخی از این متون دینی ما هنوز نوسازی نشده و گاهی مناسب صد سال پیش است، با این ادبیات کهنه نمی‌توانیم در حوزه دین با نسلی که با شبکه‌های اجتماعی ارتباط می‌گیرد، ارتباط و تعامل ایجاد کنیم.
گفتنی است، موسسه کتابشهر ایران به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیره‌ای کتاب و محصولات فرهنگی در ایران از سال 83 تاکنون 42 فروشگاه کتاب و محصولات در 21 استان کشور با شعار «کتابشهر، کتابفروشی خانواده ایرانی» راه‌‌اندازی کرده است.
captcha