گلایه‌های آیت‌الله دین‌پرور درباره عهدنامه مالک اشتر و پذیرش دانشجوی دکتری
کد خبر: 3528113
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۱
آيت‌الله دين‌پرور عنوان کرد:

گلایه‌های آیت‌الله دین‌پرور درباره عهدنامه مالک اشتر و پذیرش دانشجوی دکتری

گروه انديشه: رئيس بنياد نهج‌البلاغه گفت: برای ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر در يونسکو لازم است که این موضوع ابتدا در کشور ثبت ملی شود، اما کتابخانه ملی به‌ عنوان مسئول اين کار بسيار بی‌توجه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، آیین نکوداشت آیت‌الله سید‌جمال‌الدین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با حضور مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران، آیت‌الله هادی عباسی، استاد حوزه علمیه قم، سیدعلی موسوی گرمارودی، استاد دانشگاه و مترجم نهج‌البلاغه و بیژن پورمند، مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 و رئیس فرهنگسرای فردوس برگزار شد.

پورمند، مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: از سال 91 در فرهنگسرای فردوس در هر فصل به نکوداشت یک عالم و فرهیخته فرهنگی و هنری پرداخته می‌شود و اکنون در ادامه این برنامه‌ها نکوداشت آیت‌الله دین‌پرور است تا بتوانیم از خدمات و تلاش‌های ایشان در حد بضاعت تقدیر شود.

چمران، رئیس شورای شهر تهران سخنران بعدی بود. وی اظهار کرد: نهج‌البلاغه بعد از قرآن کریم بزرگ‌ترین و ارزشمندترین کتابی است که در دنیا می‌توان به آن اشاره کرد و از آن در کارهای اداری، سیاست، شجاعت و جنگ‌آوری بهره گرفت.

چمران درباره تکریم آیت‌الله دین‌پرور گفت: این تجلیل در واقع یک نوع یادآوری است که دیگران و مردم به نهج‌البلاغه روی آورند.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به بخشی از مناجات برادر شهیدش، مصطفی چمران درباره امام علی‌(ع) اشاره کرد: یا علی یا علی یا علی به تو ظلم کردند، تو را نشناختند، تو تنها ماندی. در کودکی از کارهای تو در نبرد خیبر به وجد می‌آمدم، بزرگتر شدم از ادب تو لذت می‌بردم و بزرگتر شدم سیاست و حکومت و رهبری تو را دیدم و لذت می‌بردم و بزرگتر شدم. و امروز تنهایی تو را می‌بینم که این تنهایی مرا مسحور خودش کرده است و این تنهایی بین من و تو پیوند ناگسستنی ایجاد می‌کند.

چمران در پایان ابراز امیدواری کرد: با تأسی به نهج‌البلاغه امام علی (ع) را از مظلومیت درآوریم.

بعد از سخنرانی رئیس شورای شهر تهران بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه با پخش کلیپی معرفی شد.

آیت‌الله هادی عباسی از اساتید حوزه علمیه قم در این نکوداشت اظهار کرد: حدیث بسیار عجیبی وجود دارد و آن اینکه امام حسین‌(ع) از امام علی (ع) درباره سیره عملی رسول خدا‌(ص) سؤال می‌کند و امام فرمودند: رسول خدا‌(ص) اجزای عمرش را به سه قسمت تقسیم کرد: یک جزء برای خداوند، یک جزء برای خودش و جزء دیگر برای خانواده‌اش. اگر آیت‌الله دین‌پرور به این مقام رسیده‌اند به این دلیل است که زندگی‌شان را مانند این سیره به سه جزء پیش‌گفته تقسیم‌بندی کرده‌اند.

عباسی ادامه داد: امام حسین‌(ع) ادامه می‌دهد که اگر پیامبر‌(ص) یک روز به وقت اضافی نیاز داشت از کدام وقت استفاده می‌کرد؟ امام فرمود: از وقت خودش استفاده می‌کرد.

پیمان با امام علی‌(ع)؛ رمز ماندگاری آیت‌الله دین‌پرور

این استاد حوزه علمیه درباره نکوداشت آیت‌الله دین‌پرور اظهار کرد: این تکریم در واقع تکریم از آثار علمی و عملی مرتبط با نهج‌البلاغه امیر المؤمنین‌(ع) است. سیره علمی و عملی امام علی‌(ع) را در زندگی اجتماعی پیاده کنیم. رمز ماندگاری آیت‌الله دین‌پرور آن است که با امیرالمؤمنین‌(ع) پیمان بسته و چنین تکریم‌هایی تکریم شخص و شخصیت تلقی می‌شود.

بعد از پایان سخنرانی آیت‌الله عباسی اعضای گروه ضحی به اجرای تواشیح پرداختند.

آیت‌الله دین‌پرور سرمایه دانشی کشور است

در ادامه این نکوداشت مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران درباره شخصیت آیت‌الله دین‌پرور تصریح کرد: ایشان جزء سرمایه‌های دانشی کشور به‌شمار می‌آید. مراد از سرمایه دانشی آن نیست که وی دانشمند است و این وجه قطعاً وجود دارد، بلکه، مقصود آن است که ساختارهای دانشی هم در کشور ایجاد کرده است. به معنای دیگر، علاوه بر سرمایه انسانی، سرمایه‌های ساختاری هم ایجاد کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: آیت‌الله دین‌پرور از شاگردان آیت‌الله بروجردی بوده است. در حوزه علمیه قم شاگردان ایشان از وجاهت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار بورده‌اند و این وجه علمی آیت‌الله دین‌پرور است.

مسجدجامعی در پایان اظهار کرد: برای افزایش سرمایه دانشی صرف شخصیت علمی داشتن کفایت نمی‌کند، بلکه توانمندی برای ایجاد ساختار علمی، پژوهشی یکی از لوازم آن است که در وجود آیت‌الله دین‌پرور می‌بینیم.

بعد از سخنرانی مسجدجامعی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌عبدالله حسینی به شعرسرایی پرداخت و محتوای شعر ایشان موضوع بیمار شدن پسر وزیر اوقاف در دوران علامه امینی بعد از انتشار کتاب الغدیر بود که علامه در پاسخ به نامه وزیر اوقاف چنین می‌گوید که «مولایم پسرت را شفایی عاجل است» و بعد از این پاسخ علامه فرزند وزیر اوقاف که پدر ایشان از درمان بیماری سرطان به کلی نومید شده بود شفا می‌یابد.

سه گلایه؛ سه انتظار از وزارت‌خانه‌های مسئول

سخنان آیت‌الله دین‌پرور در بخش پایانی این نکوداشت مشتمل بر سه گلایه بود. ایشان در ابتدا گفت: کلمات امام علی‌(ع) است که دل‌ها را به سوی خودش جلب می‌کند و ما وظیفه داریم این صدا را به همدیگر برسانیم. بنیاد نهج‌البلاغه تلاش می‌کند که این صدا را در این دنیای پر هیاهو در جان مردم وارد کند.

دین‌پرور درباره بنیاد نهج‌البلاغه تصریح کرد: این بنیاد از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند و وابستگی به دولت ندارد و به دنبال بودجه هم نیستیم و در فکر کارهای فرهنگی هستیم. 

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه درباره روند پذیرش دانشجو در بنیاد گفت: در سه سال دانشجویان دکتری پذیرش شدند، ولی در سال جاری به ما مجوز ندادند؛ چرا که بنیاد نهج‌البلاغه یک مؤسسه خصوصی به‌شمار می‌آید. مسئولین وزارت علوم در این باره تجدید‌نظر کنند و این صدای ما به آنها برسد.

گلایه دیگر آیت‌الله دین‌پرور درباره ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر بود. وی تصریح کرد: ما به دنبال ثبت جهانی عهدنامه مالک اشتر در یونسکو  بودیم و دو مرتبه به پاریس سفر کردم و پاسخ دادند که اول باید ثبت ملی شود و ما بعد از چهار، پنج سال هنوز نتوانسته‌ایم، عهدنامه مالک اشتر را ثبت ملی کنیم. کتابخانه ملی مسئول این کار است، ولی بسیار بی‌توجه است و هر چه پیگیری کردیم ترتیب اثر ندادند.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه ادامه داد: مسئله سوم که مهم است و باید به گوش مسئولان برسد مسابقات حفظ نهج‌البلاغه است. در دوره‌های هفتم و هشتم با همکاری آموزش و پرورش در سطح کشور کلمات کوتاه نهج‌البلاغه را در 8 جزوه تهیه کردیم؛ در سطح راهنمایی و دبیرستان و حدود سه، چهار میلیون در سطح کشور درگیر بودند. ولی وقتی معاونت پرورشی برداشته شد، این حرکت تعطیل شد و هرچه تلاش کردیم که مجدداً این مسابقه را به صورت سراسری بگذاریم موفق نشدیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که وزارت‌خانه‌های مربوطه همکاری کنند تا نهج‌البلاغه گسترش یابد.

captcha