حسین عالمبخش، قائم مقام دبیر نخستین جشنواره سراسری «نقالی و پردهخوانی غدیر» در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه جای خالی جشنوارهای با ماهیت هنر نقالی و پردهخوانی که به روایت سیره و رویدادهای زندگی امیرالمؤمنین(ع) بپردازد از بسیار زمان قبل احساس میشد، گفت: ما در مجتمع فرهنگی غدیر مشغول خدمترسانی هستیم و هر ساله ستاد بزرگداشت عید سعید غدیرخم به مرکزیت این مجتمع تشکیل میشود و اغلب برنامههایی که تا به این لحظه پیگیری میکرد، برنامههایی بود که به شکل سنتی در حوزه فرهنگ دینی و ملی ایرانی در حال برگزاری است.
وی گفت: به طور مثال دیدار با خانواده سادات و تبریک این روز بزرگ به آنها و احیاناً عیدی گرفتن از آنها و برپایی جشنهایی همچون نغمهخوانی غدیر و نورافشانی و البته گاه سخنرانی در مورد واقعه غدیر توسط جامعه روحانیت به انجام میرسید که در نوع خود قابل اعتنا و احترام است اما شاید منحصر شدن این برنامهها در چنین قالبهایی موجب کمرنگ شدن اثربخشی آنها شود.
عالمبخش تصریح کرد: به ویژه در مورد نسل کودک و نوجوان و جوان همواره این احساس نیاز وجود داشته و دارد که آنها باید در مواجهه مستقیم با روایات و وقایع زندگی پر برکت حضرت علی(ع) به معرفتی در این زمینه رسیده و کنجکاو به بررسی سلسله اتفاقاتی که منجر به واقعه غدیر شد بپردازند و لذا به این نتیجه رسیدیم که هنر نقالی و پردهخوانی با توجه به سابقه دیرینهای که در حوزه فرهنگ و هنر ایرانی دارد و مواجهه مستقیم و بدون واسطه آن با مردم از جمله ویژگیهای بارز آن است، ابزاری مناسب در زمینه معرفتشناسی علوی محسوب میشود.
مدیر مجتمع فرهنگی غدیر افزود: با بررسی اجمالی جایگاه هنر نقالی و پردهخوانی در مناسبات اجتماعی و فرهنگی مردم ایران این نتیجه حاصل میشود که غالب مردم دوستدار نقل قصه و روایت در قالبهایی شبیه به آن چیزی هستند که نقالی و پردهخوانی از دیرباز براساس آن در میان مردم جاری و ساری بوده است و نکته جالب توجه اینکه مردم حتی با وجود پیشرفتی که در زمینه تکنولوژی ارتباطی و رسانهای به وجود آمده است همچنان نسبت به این هنر و قالبهای مشابه آن از خود اشتیاق نشان میدهند و به محض آنکه معرکهای از سوی یکی از هنرمندان فعال در حوزه نقالی و پردهخوانی در گوشهای از اماکن عمومی شهر، معابر و محل آمد و شد مردم برپا شود، استقبال خوبی از آن به عمل میآید.
عالمبخش گفت: با اشراف و وثوق به چنین قابلیت و ظرفیتی که در هنر نقالی و پردهخوانی وجود دارد لذا آن را ابزاری مؤثر در پرداختن به موضوعاتی ارزشی همچون شرح زندگی، شجاعت و دلاوریها، زهد و تقوای امام علی(ع) تشخیص دادیم و تصمیم به برگزاری برنامهای با استفاده از قابلیتهای این هنر در راستای معرفی و نشر فرهنگ و سیره علوی گرفتیم کمااینکه هنر نقالی و پردهخوانی از دیرباز انس و الفتی با موضوعات مرتبط با فرهنگ و سیره علوی داشته است و مثلاً هرجا که نقال و پردهخوان حتی به داستانهای شاهنامه میپردازد اما شاهد هستیم که هر از گاهی گریزی به یکی از وقایع مرتبط و معاصر با دوران حیات پربرکت حضرت علی(ع) میزند.
قائم مقام دبیر نخستین جشنواره سراسری «نقالی و پردهخوانی غدیر» در پایان با اشاره به کمهزینه و سهلالوصول بودن هنر نقالی و پردهخوانی به نسبت آثار نمایشی که باید با صرف هزینه گزاف و فراهم آمدن مقدمات و بستر لازم تولید شوند تأکید کرد: اعتقاد داشته و داریم که تا حرکتی در حوزه فرهنگ و هنر شکل نگیرد و ضعفها و قوتها در زمینه برنامهریزی و تبیین اهداف آن مشخص و معین نشده تا در جهت رفع آنها اقدامی صورت گیرد، اتفاق شگرفی در حوزه فرهنگ و هنر متعهد و متعالی به ویژه در حوزه دین و قرآن رخ نخواهد داد؛ جشنواره «نقالی و پردهخوانی غدیر» در گام نخست است و مسلماً ضعفها و چالشهایی در همین گام نخست دارد اما به شرط تداوم و به مدد همفکری با کارشناسان و استفاده از رهنمود و راهنمایی پیشکسوتان، در ادوار آتی منشأ ثمرات و برکات فراوانی خواهد بود که مطمئناً در ترویج فرهنگ و سیره علوی نقش تعیینکنندهای داراست.
یادآور میشود، نخستین جشنواره سراسری «نقالی و
پردهخوانی غدیر» به دبیری کوروش زارعی، فردا دوشنبه 29 شهریور، با برگزاری مراسم
اختتامیه در تماشاخانه مهر حوزه هنری به کار خود پایان میدهد.