به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از کردستان، اولین گردهمایی بزرگ معلولین بههمت انجمن معلولین ضایعات نخاعی و سازمانها و ارگانهای مرتبط دیگر و با حضور جمع کثیری از مردم، شامگاه دوشنبه،5 مهرماه در مجتمع فجر سنندج برگزار شد.
در بدو ورود به این مراسم بر سردر سالن
بنری با عنوان«نمایشگاه دستاوردهای و فعالیتهای معلولان» نصب شده بود، که با ورود
به این سالن و بازدید از آثار و دستاوردهای آنان به این شک میکردی، واقعا های آنها دیده نمیشود.
و چه زیبا این آثار را در معرض نمایش
گذاشته بودند و چه گرم و صمیمی از میهمانانشان استقبال میکردند و وقتی به بازدید
از غرفهای میرفتند و از کارهای آن ها بازدید میکردند با لبخند دلنشینی از حضورشان تشکر میکردند.
بعد از بازدید از غرفههای این
نمایشگاه وارد سالن گردهمایی شدیم که آنچه در این سالن بر زیبایی و شاد بودن این
برنامه میافزود لباسهای کُردی میزبانان بود که نشان میدادند که امروز نه
گردهمایی بلکه جشنی برای شادی این فرشتگان زمینی در این مجتمع برپا شده است.

بعد از قرائت قرآن و سرود ملی، آنچه
برای همگان جالب بود مجری این برنامه اسعد ورمزیار از مجریان توانمند استان بود که
برای همدردی با ویلچرنشینان جلسه، برنامه خود را تا پایان روی ویلچر اجرا کرد. خود
او نیز بیان کرد، واقعا چه سخت است که تمام عمرت را مجبور باشی بر روی ویلچر
بشینی و دم نزنی، چراکه نشستن بر روی ویلچر برای چند ساعت حتی کار اجرا را برای او
سخت کرده بود.
البته در این برنامه برای ایجاد محیطی
صمیمی با این کم توانان جسمی بدون سخنرانی مسئولان ولی با حضور گرم جمعی از آنان
که برای همدردی با این فرشتگان زمینی آمده بودند، برگزار شد. ناگفته نماند در این
برنامه بسیار مهم و زیبا جای خالی مسئولان بهزیستی بسیار خالی بود که گویا این عدم
حضور را به شرکت در جلسه استانداری توجیه کرده بودند.

یکی از برنامههای جنبی این مراسم
اجرای زیبای دکلمه اسکه سرحدی، از
معلولان بسیار توانای این جلسه بود که از سروده های خود او، به زبان شیرین کُردی بود.
که به راستی هر آنچه از دل برآید بر دل نشیند اجرای این دکلمه زیبا برای دقایقی
اشک را بر گونه حضار جاری کرد.
در کلیپی که در حاشیه برنامه برگزار
شد، رامیار روحی از خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان مشکلات و نامناسب بودن فضای
شهری را برای معلولان مورد بررسی قرار داده بود. او نیز گزارش خود را برروی
ویلچر گرفته بود، در این گزارش بیان شد که 30 هزار معلول در استان کردستان داریم
و این میزان چهار درصد جمعیت استان را در بر میگیرد ولی فضای شهر برای این
30 هزار نفر تا چه حد مناسبسازی شده است؟
در جای که من نشسته بودم خانم مسنی نشسته
بود که اجرای برنامه های جنبی شاد این گردهمایی هیچگاه باعث نشد، اشک از روی
گونه این مادر دلسوز خشک شود و با اجرای تمام گروهها اشک بر گونه هایش جاری بود.
از او علت را پرسیدم که گفتن دخترشان
40 سال سن دارد و از ناحیه پا معلول است علت معلولیتش را هم اینگونه بیان کردند
که به دلیل اشتباه در زدن آمپول رگ عصب پای فرزندش که 9 ماهه بوده دچار آسیب میشود
و از آن زمان معلول هستند و تا کنون هفت بار در بیمارستان طالقانی تهران مورد
عمل جراحی قرار گرفتهاند و نتیجه آن این بوده که بتواند پایش را برروی زمین
بگذارد ولی بهبودی کامل نیافته است.
وی بیان کرد: من تنها یک خواسته را
از مردم دارم که با نگاه ترحم آمیز با دخترم برخورد نکنند چراکه دخترم یک هنرمند
بسیار توانا بوده و در حال حاضر در یک مغازه کوچک کارگاه گلدوزی و خیاطی را راهاندازی کرده است.
این مادر از مسئولان ذیربط خواست: تا این قشر از افراد جامعه را نیز دریابند و با در اختیار گذاردن تسهیلات اشتغالزایی برای کسانی همچون دخترم ، این زمینه را فراهم کنند تا آنان با راه اندازی کارگاههای بزرگ زمینه اشتغال برای سایر معلولان را نیز فراهم کنند.

سینا کردستانی یکی از این فرشتگان زمینی و مسئول کارگروه
انجمن ضایعات نخاعی در این برنامه عنوان کرد: من 12 سال است که در سختی، رنج،
تنهایی، بی کسی خود و خانوادهام براثر تصادف ویلچرنشین شدهام و بعد از آن 17 بار
زیر تیغ جراحی رفته و دو بار اقدام به خودکشی کرده ام. ولی از سال 87 با کمک سیروس
رشیدی و فعالیت در انجمن ضایعات نخاعی سعی دارم تا بتوانم کاری هرچند اندک را برای
این قشر از جامعه انجام دهم که برگزاری این گردهمایی یکی از کارهای این کارگروه
بوده است.

وی راهاندازی یک اتوبوس ویژه معلولان
و تجهیز این اتوبوس به کمک شهرداری، اعضای شورای شهر و یک خیر کردستانی را یکی
دیگر از اقدامات انجام شده در این انجمن دانست که با افتتاح این اتوبوس در اولین
گردهمایی بزرگ معلولان توانستیم لبخند را بر لبان آنان جاری کنیم.
راهاندازی یک سوله برای اشتغالزایی و
برگزاری کارگاههای اشتغالزایی معلولان با کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر یکی دیگر
از کارهای موفق این انجمن بوده که افتتاح این اتوبوس کار حضور معلولان در این
کارگاهها را برای ما تسهیل کرده است.
در ادامه مراسم هر کدام از حاضرین در
جلسه به منظور رفاه بیشتر این فرشتگان زمینی هرکدام کمکهای را به آنان کردند، شهردار
سنندج 5 اتوبوس را برای تجهیز امکانات ویژه معلولان اهدا کرد، مسئول دانشکده سما
به معلولانی که در این دانشکده ثبتنام کنند، 60 درصد تخفیف در شهریه را داد، یک
پیش دبستانی و آمادگی کار ثبت نام از کودکان معلول را به صورت رایگان بر عهده
گرفت، یک خیر دیگر نصب بالابر در خانه های معلولانی که پله دارند را به صورت
رایگان برعهده گرفت، یک خیر دیگر برای اجرای گروه سرود ناشنوایی 100 میلیون ریال
هدیه کرد.
پایان بخش برنامه های این گردهمایی
اجرای گروه طنز و رونمایی از تمبر یادبود معلولان با امضای مسئولان حاضر در جلسه و
تجلیل از معلولان و کسانی که این انجمن را یاری داده بودند، بود.
به راستی خیرین کردستانی امشب با حضور
در این مراسم خواستند تا با کمکهای هرچند اندک راه را برای این فرشتگان زمینی هموار کنند که بار دیگر لبخند بر لبان آنها و خانوادههایشان جاری شود.
براستی باید همگی ما هم نوعان خود را آنگونه که هستند، دریابیم چراکه همواره نگاههای هستند که چشم به راه دستهای مهربانند...
گزارش از ملیحه سیفی