مؤسسات قرآنی در مواجهه با خانه‌ای جدید/ رقابت قرآنی دانشجویان در قم و مشهد
کد خبر: 3533754
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۷
اهم رویدادهای قرآنی هفته؛

مؤسسات قرآنی در مواجهه با خانه‌ای جدید/ رقابت قرآنی دانشجویان در قم و مشهد

گروه فعالیت‌های قرآنی: در هفته‌ای که گذشت قرآنیان شاهد اتفاقات مختلفی از جمله برگزاری گردهمایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی از سوی دارالقرآن خانه کارگر آن هم با مخالفت نهادهای قرآنی بودند.

مؤسسات قرآنی در مواجهه با خانه‌ای جدید/ رقابت قرآنی دانشجویان در قم و مشهد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، برپایی گردهمایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی از سوی دارالقرآن خانه کارگر، برگزاری ظهر دلنشین به یاد استاد «محمد غفاری»، دیدار نخبگان «امیرالقراء» با خانواده شهید منا حاجی حسنی کارگر از اتفافات مهم قرآنی هفته‌ای بود که پشت سر گذاشتیم. 
دیدار نخبگان «امیرالقراء» با خانواده شهید محسن حاجی حسنی‌کارگر

اولین خبر این هفته دیدار قاریان نوجوان طرح «امیر‌القراء» عراق با خانواده شهید محسن حاجی‌حسنی کارگز همزمان با سالروز فاجعه منا بود.
نخبگان طرح امیرالقراء عراق که از روز ۲۸ شهریورماه برای آشنایی با طرح ملی تلاوت و نوجوانان نخبه این طرح وارد ایران شدند، در برنامه‌های مختلف حضور پیدا کردند.
بنابراین گزارش، قاریان نوجوان با حضور در منزل شهید منا حاج محسن حاجی‌حسنی کارگر با خانواده وی دیدار و به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداختند.
برگزاری اردوی آمادگی مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن کریم
از دیگر اخباری که این هفته در حوزه قرآن رخ داد، برگزاری اردوی آمادگی مرحله کشوری مسابقات قرآن کریم در شهر ساری بود.
اردوی آمادگی راه یافتگان به مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف از اواخر هفته جاری در شهر ساری آغاز شده و تا روز نهم مهرماه ادامه دارد.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی، ضمن اشاره به اهداف برگزاری این دوره اظهار کرد: ارتقاء سطح دانش شرکت کنندگان نسبت به آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به مسابقات قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه و ارتقاء دانش تخصصی شرکت کنندگان در کسب مهارت‌های لازم جهت ارائه یک قرائت فنی و ممتاز و ارتقاء کیفی مسابقات سراسری قرآن کریم از اهداف برگزاری این دوره آموزشی تربیتی است.
دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کریم کشور تصریح کرد: این دوره به مدت سه روز از چهارشنبه ۷ تا ۹ مهرماه در مجتمع فرهنگی رفاهی نیروی انتظامی واقع در منطقه خزر آباد شهرستان ساری برگزار می‌شود.
گفتنی است؛ در این دوره آموزشی تربیتی علاوه بر متسابقین رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و ۲۰ جزء، گروه‌های همسرایی و همخوانی راه یافته به مرحله کشوری نیز حضور دارند که از محضر اساتید ممتاز کشور بهره‌مند خواهند شد.
تشریح جزئیات فراخوان آوای نور
تشریح جزئیات فراخوان آوای نور که قرار است از سوی شبکه قرآن و معارف سیما برگزار شود از دیگر اخباری بود که این هفته بر روی خروجی خبرگزاری ایکنا رفت.
سیدمحمد موجانی، دبیر طرح آوای نور با توجه به استقبال خوب قرآن‌آموزان از این طرح اظهار کرد: با توجه به رویکرد مثبت مدیر شبکه قرآن و معارف سیما این طرح از روز عید غدیر خم، اطلاع‌رسانی شد و در مدت کمتر از یک هفته که از فراخوان گذشت، بیش از ۱۰ گروه با ارسال بیش از ۵۰ اثر از این طرح استقبال خوبی کردند.
برای مشاهده فراخوان اینجا کلیک شود.
رقابت ۶۰۵ نفره قرآنی‌های وزارت بهداشت
در هفته‌ای که گذشت قرآنیان وزارت بهداشت از قافله عقب نماند و با برگزاری رقابت قرآنی در جریان برنامه‌های قرآنی قرار گرفتند.
بیست و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت از بعدازظهر روز سه‌شنبه، ششم مهرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه و با حضور وزیر بهداشت آغاز شد
این جشنواره که به میزبانی دانشگاه‌ علوم پزشکی بود با حضور و سخنرانی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار و در ادامه نیز شاهد آغاز رقابت‌ها در بخش شفاهی که شامل رشته‌های حفظ، قرائت و نغمات آئینی است، بودیم.
این جشنواره با رقابت 650 شرکت‌کنند در در سه بخش کارکنان، اساتید و کارکنان رقابت‌ها به مدت سه روز برگزار شد. همچنین در بخش‌های غیر شفاهی که شامل کتبی، هنری، ادبی و ... بود، نیز ۱۷۵ برگزیده حضور داشتند که در زمان برگزاری جشنواره مورد تجلیل قرار گرفتند.
اعلام استان‌های پیشتاز در آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت ارشاد
معرفی استان‌های پیشتاز در آزمون سراسری قرآن و عترت ارشاد نیز از دیگر اخبار قرآنی این هفته بود.
ثبت نام برای حضور در پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در حالی از دو هفته قبل آغاز شده است که استقبال از این آزمون در برخی استان‌ها بیشتر و در برخی دیگر کمتر بوده است.
استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران به ترتیب بیشترین میزان ثبت نامی را در آزمون ویژه کارکنان دولت و همچنین استان‌های اصفهان، اردبیل و یزد به ترتیب رده‌های اول تا سوم را در پانزدهمین دوره آزمون‌های قرآن و عترت برای موسسات قرآنی و عموم علاقمندان به خود اختصاص داده‌اند.
همچنین، بیشترین شرکت‌کننده در چهاردهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت سال گذشته به استان‌های اصفهان با ۸۶۰۰ نفر، البرز با ۴۶۰۰ و خراسان رضوی با ۴۱۰۰ نفر اختصاص داشت. در دوره قبل نیز ٨٥ درصد شرکت‌کنندگان را بانوان و ١٥ درصد آقایان به خود اختصاص داده بودند. یادآور می‌شود، نام‌نویسی در پانزدهمین دوره آزمون‌های قرآن و عترت برای موسسات قرآنی و عموم علاقمندان تا ٢٠مهرماه و برای کارکنان دولت تا ١٥ آبان‌ماه ادامه دارد.
انتشار تقویم سی‌ونهمین دوره مسابقات سراسری قرآن
خبر مهم دیگر که خبرگزاری ایکنا در هفته‌ای که گذشت از آن غافل نشد انتشار تقویم سیو نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بود.
جدول ورود و خروج شرکت‌کنندگان در سی و نهمین دوره مسابقات سراسری حفظ، قرائت، ترتیل، معارف، هم‌سرایی و همخوانی قرآن کریم، ابتهال، اذان و دعاخوانی در دو بخش آقایان و بانوان که اواخر مهرماه در گیلان برگزار می‌شود، منتشر شد.
براساس این جدول، این مسابقات با حضور گروه‌ها و نفرات منتخب از ۲۵ مهر تا ۶ آبان در استان گیلان، مجتمع زیباکنار برگزار می‌شود که در ادامه، جداول مربوط به ورود و خروج متسابقان منتشر شده است.
35 سال تلاش بی‌وقفه استاد «غفاری» بدون تعطیلی یک جلسه آموزش قرآن
برپایی ظهر دلنشین استاد مرحوم محمد‌ غفاری از دیگر اخباری بود که علاوه بر اینکه موجب شد تا بار دیگر جمعی از اساتید و بزرگان قرآنی در خبرگزاری ایکنا گردهم جمع شوند و از خاطرات دوران باهم بودنشان بگویند، موجب شد تا یادی از استاد فقید مرحوم محمد غفاری در دل‌ها تازه گردد و در یه دور همنشینی از خصوصیات اخلاقی و دوره‌‌های آموزش قرآنی که برای قرآن‌دوستان برگزار می‌کرد، بگوییم.
یادآور می شود، این جلسه با حضور جمعی از قرآنیان از جمله، سید محسن موسوی‌بلده، حبیب مهکام، مجید زکی‌لو، احمد ابوالقاسمی و دیگر اساتید قرآنی برگزار شد.
«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود
بازگشت مهدی ساعد دارنده رتبه چهارم مسابقات روسیه از دیگر اخبار مهمی است که ایکنا گزارشی مفصل تهیه و بروی خروجی فرستاد.
مهدی ساعد، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه ساعت ۱:۳۰ بامداد سه‌شنبه، ۶ مهرماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تیم خبری ایکنا و نیز علی صالحی، از شورای عالی قرآن و سیدعلی حمیدی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.
بازدید معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری از اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور
همچنین می‌توان از بازدید معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری از اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور را از دیگر اخباری قرآنی اسن هفته دانست که در قسمت مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد خبرگزاری ایکنا پوشش داده شد.
مجتبی عبداللهی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری تهران از اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و استان تهران بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند فعالیت‌های بخش‌های مختلف روابط عمومی، حسابداری و بخش اجرایی قرار گرفت.
در این بازدید که با حضور حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه و میثم طاهرآبادی، قائم مقام اتحادیه همراه بود، کوششی به تشریح فعالیت‌های این اتحادیه پرداخت و گفت: هشت هزار تشکل قرآنی در کشور است که غیر از خانه‌های قرآن و مؤسسات بدون مجوز هستند.
گردهمایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی برگزار شد
برگزاری گردهمایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی آن هم از سوی دارالقرآن خانه کارگر از جمله اخبار داغ و جنجال برانگیز این هفته بود که با انتشار این خبر نظرات مختلفی از مرکز و مؤسسات مختلفی که برای این مراسم دعوت شده بودند دریافت کردیم.
از جمله مؤسساتی که در مقابل این اقدام دارالقرآن خانه کارگر و اعطای کارت هدیه 50 میلیونی به مؤسسات در این مراسم واکنش نشان دادند می‌توان به اتحادیه مؤسسات قرآنی استان لرستان، اتحادیه تشکل‌های قرآنی استان البرز، اتحادیه مؤسسات قرآنی خراسان شمالی، اتحادیه مؤسسات قرآنی استان اصفهان یاد کرد.
همچنین ناگفته نماند که سازمان دارالقرآن‌الکریم  و  اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور  نیز مخالف صددرصدی خود را نسبت به این اقدام اعلام  و عنوان کردند که هیچ کدام از مراکز و نهادهای ذی‌ربط از این اقدام خبر ندارند و مجوزی برای برگزاری آن صادر نکرده‌اند. این گردهمایی صبح 8 مهرماه با حضور جمعی از مدیران موسسات قرآنی در سالن سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد و در این گردهمایی از تاسیس خانه قرآنیان خبر داده شد.
فراخوان ثبت‌ نام در تیم کوهنوردی «شهید حاجی‌حسنی کارگر»
فراخوان ثبت نام در تیم کوهنوری «شهید حاجی‌حسنی کارگر» ویژه فعالان قرآنی از دیگر اخبار قرآنی مهم این هفته بود که در جای خود قابل توجه است.
بر اساس این فراخوان و با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده، متقاضیان، از تاریخ ۶ مهرماه، می‌توانند با ارسال کد «شهید حاجی‌حسنی» به سامانه پیامکی اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور به شماره تلفن ۳۰۰۰۸۹۶۱، حضور در این تیم ویژه فعالان قرآنی و صعود به قله‌های مرتفع ایران اسلامی شرکت کنند.
علاقه‌مندان، لازم است جهت ثبت نهایی در این تیم، نام و نام خانوادگی و نام مؤسسه خود را به همراه کد «شهید حاجی حسنی» پیامک کنند.
انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی
از دیگر اخبار قرآنی این هفته می‌توان به انعقاد تفاهم‌نامه بین اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد.
نشست مشترک علیرضا احمدی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدطه هاشمی، معاونت فرهنگی ـ دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، بابک فرزانه، رئیس پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و حجت‌الاسلام مرتضی قدیمی، قائم مقام مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان تهران به منظور هم‌افزایی فعالیت‌های قرآنی بین دو مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی و اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی استان تهران برگزار شد.
جشنواره قرآن دانشگاه علمی ـ کاربردی
مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علمی کاربردی کشور 8 مهرماه با حضور مسئولان قرآنی و دانشگاهی و اجرایی و فرهنگی کشور در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) برگزار شد و با حضور حجت‌الاسلام قرائتی از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد.
اختتامیه دوره آمورشی مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع)
مراسم اختتامیه کلاس‌های مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) شامگاه هفتم مهرماه بعد از نماز مغرب و عشا در محل مصلای شهر ری (واقع در آستان مقدس) برگزار شد. برنامه اعطای لوح تقدیر به ۵۱ نفر از قرآن‌آموزان مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم(ع) که موفق به کسب رتبه دوم در رشته‌های حفظ (از حفظ چند سوره تا حفظ کل قرآن) و قرائت (در هفت سطح از روخوانی تا تجوید تخصصی) طی فصل تابستان سال جاری شدند، با حضور عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع)، هدایت‌الله جمالی‌پور، معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری، حجت‌الاسلام والمسلمین عظیما، امام جماعت مصلای شهر ری و خانم‌ها مشفق و ذاکری مربیان قرآن مرکز قرآنی آستان مقدس برگزار شد.

captcha