به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،
حجتالاسلام والمسلمین کمال دشتی، امام جمعه نصرآباد جرقویه اصفهان در
نماز جمعه هفته گذشته این شهر بعد از توصیه نمازگزاران به پیشه کردن تقوای
الهی گفت: سلام، مقدمه هر
ارتباطی است و در زیارت آل یاسین غرض این است که با سلام کردن با امام
زمان(عج) ارتباط برقرار کنیم، که این رابطه زمینهساز تقواست و تأثیر به
سزایی بر دوری از گناه و ورود به سرزمین پاکی و نورانیت دارد.
وی در
ادامه با استناد به آیه 149 سوره انعام و کلامی گهربار از بنیانگذار مذهب
تشیع و حدیثی شریف از امام عصر(عج) تصریح کرد: پیامبر اعظم(ص) و امامان
معصوم(ع) به طور کلی و حضرت بقیةالله الاعظم ارواحنا فداه در عصر حاضر، به
اذن و تفویض قادر متعال حجت و دلیل خدا بر تمام هستی و همه خلایق برای
رسیدن به مقاصد الهی هستند و خداوند قلوب آنها را محل ورود اراده خویش قرار
داده و هرچه را می خواهد اراده کند، از طریق وجود منور معصومین(ع) اراده
میکند و در این زمان قلب نازنین حضرت ولیعصر(عج) محل تجلی اراده الهی است.
حجتالاسلام
دشتی درباره اهمیت و ضرورت آشنایی با این مباحث گفت: وقتی نقش امام در
عالم هستی برای من و شما مشخص، روش و شفاف شد و دانستیم امام(ع) چه اثری
در عالم دارد، سلام ما با معرفت خواهد بود و این سلام با معرفت اثر خود
را میگذارد و ما را نسبت به گناه حساس و از آن دور میکند، و فاصله گرفتن
از گناه زمینهساز ظهور خواهد شد.
امام جمعه نصرآباد مطلع خطبه دوم را
نیز به تقوا، شعار همیشگی و اساسی نماز جمعه، مزین کرد و افزود: یکی از
آثار تقوا در زندگی آرامش است، امام صادق(ع) درباره امام سجاد(ع)
میفرمایند، «چنان با آرامش راه میرفت که گویا بالای سرش پرندهای قرار
دارد که نمیخواهد متوجه شود و پرواز کند، دست راست او جلوتر از دست چپش
نمیرفت» منظور وفور آرامش در وجود وحرکت آن حضرت است.
وی در ادامه ضمن
عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام سجاد(ع) در 12 محرم سال 95
هجری قمری و همچنین اشاره به سالروز ورود کاروان اسرا به کوفه به تبیین دو
دیدگاه درباره واقعه عاشورا پرداخت و گفت: یک دیدگاه این است که ما قیام
عاشورا را به دهه محرم و صفر و گریه کردن و عزاداری بدون بصیرت و عدم
آگاهی از مقصود و هدف قیام امام حسین(ع) خلاصه کنیم و دید گاه دیگر این است
که به نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک دانشگاه و کانون حرکت و قیام و
ترویج تفکر انقلابی بنگریم. با این دیدگاه بود که اسرای ما در جنگ تحمیلی
با الگو گرفتن از کاروان اسرای کربلا، در دام رژیم بعث، نه تنها آزادانه
مقاومت کردند و زیر بار ظلم نرفتند بلکه به روشنگری پرداختند.
خطیب
مذکور با اشاره به تهاجم فرهنگی و تلاشها و اقدامات دشمن در جنگ نرم افزود: در این زمان هم ما باید حضرت امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) را که از
تریبون دشمن برای رساندن پیام عاشورا بهره بردند، و در دل دشمن از موقعیت و
فرصت به وجود آمده، برای تبیین و معرفی اندیشه و انگیزه قیام امام
حسین(ع) استفاده کردند، الگوی خود قرار داده و در این موقعیت پیش آمده، با
استفاده از ابزار روز و متعلق به دشمن مانند فضای مجازی و اینترنت بهترین
بهره را برای مقابله با دشمن ببریم نه این که خودمان در زمین دشمن قرار
گرفته و اسیر جاذبههای آن شده و گوشیهای ما ابزار جاسوسی برای دشمن شود.
وی
با انتقاد از این که برخی والدین به هنگام یاد دادن اسامی مبارک ائمه(ع)
به فرزندان خود از صفت بیمار برای امام سجاد(ع) استفاده میکنند، گفت: امام
سجاد(ع) کل عمر خود را بیمار نبودند؛ بلکه بنا به مصلحت الهی در موقعیت
حساس عاشورا بیمار شدند، تا زنده بمانند و بعد از شهادت امام حسین(ع) امام
امت و حجت خدا در زمین باشند، چرا که بدون حجت الهی زمین اهل خود را فرو
میبرد.
حجتالاسلام دشتی در ادامه با بزرگداشت سالروز شهادت پنجمین
شهید محراب؛ با اشاره به 24 مهر ماه روز پیوند اولیاء و مربیان و آغاز
هفتهای با همین نام، خطاب به والدین گفت: کار شما صرف ثبتنام و فرستادن
فرزندتان به مدرسه نباشد بلکه در این هفته و طول سال تحصیلی با مدرسه
ارتباط داشته باشید و از مدارس سرکشی کنید و وضعیت درسی و آموزشی و هم
پرورشی و اخلاقی و تربیتی فرزند خود را جویا شوید چرا که این امر هم موجب
دلگرمی مدیران و مربیان و معلمان می شود و هم وقتی این عزیزان ببینند
خانوادهها توجه بیشتری به مباحث درسی و پرورشی فرزندانشان دارند و بر کار
مدیران و معلمان نظارت میکنند، توجه بیشتری به مسائل آموزشی و پرورشی
خواهند داشت.
امام جمعه نصرآباد با برشمردن و تشریح برخی مناسبتهای پیش
رو از جمله هفته بهداشت روانی، روز جهانی نابینایان و هفته غذا بر ضرورت
توجه به بهداشت و سلامت روح و روان خود و فرزندان و تغذیه مفید و مناسب و
پرهیز از مصرف محصولات فراریخته که منشا بسیاری از بیماری هاست و توجه به
معلولان بهویژه نابینایان تاکید کرد.
حجتالاسلام دشتی سپس با تشریح
اهداف تصویب قانون جاستا (قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم) در امریکا
افزود: پروژه جاستا بهانهای برای غارت صدها میلیارد دلاری اموال آل سعود
در امریکا به بهانه دست داشتن این کشور در حادثه 11 سپتامبر است. بازتاب
این اقدام بیاعتمادی آلسعود، که ان شاءالله به زودی سقوط میکند، به
امریکاست؛ در حالی که این دو کشور حامی و هم پیمان یکدیگر بودند، و در
قضایای مختلف از جمله جنگ یمن امریکا از عربستان حمایت میکند، اما قضیه
اموال عربستان که پیش میآید، این گونه برخورد میکند.
وی با بیان بخشی
از فرمایشات حضرت امام(ره) در باره امریکا که فرمودهاند: امریکا دشمن
شماره یک است، محور عملکرد امریکا فقط منافع دولت امریکاست؛ گفت: عربستان
هم پیمان امریکاست، اما شیطان بزرگ حتی به دوستانش هم رحم نمیکند، حتی
منافع ملت امریکا را هم نمیخواهد، وقتی امریکا به ملت خودش هم رحم
نمیکند، شایسته لعن است و همواره باید گفت: مرگ بر امریکا. ضمن این که
رژیم آل سعود را هم نباید بی نصیب گذاشت و باید گفت: مرگ بر آل سعود خائن.
امام
جمعه نصرآباد در پایان با ضروری خواندن لزوم اصلاح قوانین کشور در رابطه
با افراد دارای تابعیت دوگانه و خطر حضور این افراد در مناصب کلیدی نظام
با یاد آوری سالروز ارتحال عالم ربانی آیتالله مهدوی کنی گفت: یکی از
شاخصههای این بزرگوار این بود که اگر جایی در نظام خالی بود و نیاز به
حضور داشت، شانه خالی نمیکرد و مسئولیت را میپذیرفت، ما هم باید با الگو
گرفتن از این عالم گرانقدر جایی که نیاز هست کوتاهی نکنیم و وقت گذاشته و
حضور پیدا کنیم از جمله همکاری با دفتر و ستاد نماز جمعه شهر.
ولیاله عرب مختاری نصرآبادی