نخستین مرکز جامع اوتیسم در تبریز افتتاح شد
کد خبر: 3538349
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰

نخستین مرکز جامع اوتیسم در تبریز افتتاح شد

گروه اجتماعی: نخستین مرکز جامع اوتیسم با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تبریز به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، نخستین مرکز جامع اوتیسم کشور امروز 26 مهرماه با حضور سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مرکز آموزشی درمانی اسدآبادی تبریز به بهره‌برداری رسید.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این آیین گفت: ارائه خدمت به بیماران اوتیسمی باید به گونه‌ای باشد که خانواده کودک آن را لمس و احساس کند.

وی، افزود: باید به این سئوال پاسخگو باشیم که در صورت شناسایی بیمار اوتیسمی، چه خدماتی به این عزیزان ارائه خواهیم کرد؟

قاضی‌زاده هاشمی با تاکید بر اهمیت پوشش بیمه‌ای خدمات اوتیسمی گفت: طی روزهای گذشته خبری تحت عنوان ورود بیمه تامین اجتماعی به این عرصه منعکس شد، امیدوارم عرصه خدمت رسانی به بیماران اوتیسمی گسترده‌تر شود تا از مشکلات عدیده‌ی خانواده‌های بیماران اوتیسمی کاسته شود.

محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: بیماری اوتیسم به عنوان یک معضل ملی در سال‌های اخیر مورد توجه متولیان سلامت قرار گرفته است.

وی، افزود: در حالی که اداره کل بهزیستی و بخش خصوصی در استان خدمات قابل توجهی را ارائه می‌دهند ایجاد یک مرکز فوق تخصصی اوتیسم با حضور اساتید دانشگاه با امکانات مناسب زمینه را برای ارتقا خدمات و مسئولیت پذیری نظام سلامت در مقابل بیماران و خانواده عزیز این افراد را فراهم می کند.

حسین جباری، رئیس مرکز درمانی آموزشی اسدآبادی تبریز نیز گفت: اختلالات طیف اوتیسم دسته‌ای از بیماری‌های مهم روانپزشکی هستند که تاثیرات مخربی بر سلامت روانی و عمومی فرد و جامعه میگذارند.

وی، افزود: این مجموعه بیماری نوعی ناتوانی رشد است که خود را با تاخیر یا عدم پیشرفت در تکامل گفتاری و رفتارهای کلیشه‌ای و پدیدار شدن ارتباطات غیرکلامی و تصورات و رفتارهای اجتماعی ابتدایی و عقب افتاده نشان داده و مشکلات متعاقب این اختلالات، عوارض و هزینه های زیادی را برای خانواده ها و جامعه تحمیل میکند.

جباری ادامه داد: برآورد می‌شود حدود هفت هزار کودک زیر هشت سال مبتلا به اوتیسم در آذربایجانشرقی وجود داشته باشد که از این تعداد متاسفانه در حدود 500 نفر شناسایی شده است.

captcha