حمد نداشتن در عبادات علت اعتراض خداوند در قرآن نسبت به بندگانش
کد خبر: 3538845
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
غفرانی مطرح کرد؛

حمد نداشتن در عبادات علت اعتراض خداوند در قرآن نسبت به بندگانش

کانون خبرنگاران نبأ: استاد و پژوهشگر قرآنی نداشتن حمد را علت اعتراض خداوند در آیه 57 سوره واقعه دانست و گفت: با اینکه اهل عبادت و راز و نیایش هستیم خداوند عبادت ما را قبول ندارد و در این آیه می فرماید: «نَحْنُ خَلَقْناکُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ»، مرا تصدیق نمی کنید، که علت آن نداشتن حمد است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،محمد جعفر غفرانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی عصر روز گدشته 26 مهرماه در مدرسه دانشجویی قرآن و عترت به علت ثمره کلاس دعا، علم لا ینفع و علت اعتراض خدا به بندگان با اینکه عبادت هم می‌نمایند، پرداخت.

http://8pic.ir/images/b3l8rmw5gi7mhw25cj7l.jpg
ثمره کلاس دعا چیست؟
وی در پاسخ به اینکه ثمره کلاس دعا و شناختن دعا چیست؟ گفت: ما در رفتن به کلاس دعا 3 چیز را دنبال می کنیم و آن اینکه ثمره کلاس دعا رفع غفلت، بیداری و خودسازی است.

غفرانی ادامه داد: کلاس دعا باید از ما غفلت زدایی کند و عامل بیداری ما باشد، همچنین برای اصلاح خودمان ما را کمک کند که با کلاس دعا ما می خواهیم ویراستار و ویرایشگر خودمان باشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه «علم لا ینفع» چیست؟ اظهار کرد: ما در دعا می خوانیم: «الهی اعوذ بک من علم لا ینفع»،خدایا به تو پناه می برم از آن دانشی که برای من سودی نمی بخشد،باید از خود پرسید کدام علم لاینفع است؟

این پژوهشگرقرآنی برای روشن شدن بحث مثالی زد و گفت: شما یقین دارید در یخچال آب خنک است،می دانید در شیر آب هم که باز کنید آب هست، یا کنار رودخانه آب را می بینید و مثل کودکان در آب بازی می کنید؛ نتیجه اینکه هم آب را می بینید، به آن علم و یقین دارید و لمسش هم می کنید.

وی ادامه داد: اما این دیدن آب و یقین داشتن به آن هیچ فایده و جذابیتی برای شما ندارد، اما اگر تشنه باشید و عطش داشته باشید دیگر به علم، یقین، دیدن، حس کردن آب کار ندارید بلکه اینجا با احتمال اینکه آب آنجا هست کار دارید.

غفرانی افزود: حضرت هاجر برای یافتن آب 7 بار صفا و مروه رفتند و در جستجوی آب بودند و چون احتمال می دادند آب هست این مسیر را 7 بار رفتند.

انسان ها علم و یقین به وجود خدا دارند اما تشنه دیدار نیستند
این استاد دانشگاه با تشبیه خداباوری مردم به انسان تشنه گفت: انسان تشنه برای پیدا کردن آب خلاق و متفکر می شود و از خودش ابتکار به خرج می دهد تا به آب برسد اینجا خداباوری مردم هم همینطور است زیرا مردم در طول تاریخ به طور فطری علم و یقین دارند که خالق آسمان و زمین خداست اما تشنه و عطش ملاقات خدا را ندارند.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه 61 سوره عنکبوت که خداوند می فرماید: «وَ لَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ وَ سَخَّرَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّي يُؤْفَکُونَ »، گفت: در این آیه سوال شده که چه کسی خالق آسمان و زمین است؟ و همه می گویند خداست. اما چرا وقتی می دانند خالق خداست کسی عطش ملاقات و دیدار با خدا را ندارد.

علم لاینفع چیست؟

غفرانی با بیان اینکه سوره عنکبوت پر از این سوالات می باشد افزود: همچنین در آیه 63 این سوره باز سوال می شود که بپرسید چه کسی باران را از آسمان می باراند و زمین را زنده می کند، و همه جواب می دهند خدا اما چه فایده که کسی به عقلش رجوع نمی کند.

این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه مردم جواب این سوال ها را می دانند که خالق همه چیز خداست بیان کرد: مردم علم دارند و جواب را می دانند که خالق خداست اما این علم آنها علم لاینفع است و فایده ای برای آنها ندارد.

وی ادامه داد: هر چقدر اطلاعات و علم به وسایل الکترونیکی بدهید چون این وسایل تعقل و تفکر ندارند بدردشان هم نمی خورد که آن علم را به عقیده تبدیل کنند.

علم بهتر است یا ثروت؟
غفرانی اظهار داشت: عقل علم ما را به عقیده تبدیل می کند و ما را متبعد می کند،حال اگر بپرسیم که علم بهتر است یا ثروت؟ باید گفت اگر عقل نباشد هر دو بد است اما اگر عقل باشد هر دو خوب است.

خواندن خدا در سختی و فراموش کردن خدا در گشایش
این پژوهشگر قرآنی به آیه 65 سوره عنکبوت اشاره کرد و گفت: وقتی در بحران و سختی قرار داریم یا اینکه در کشتی ای هستیم که در معرض خطر واقع شده در آن لحظه خطر با اخلاص کامل خدا را می خوانیم و با تمام وجود خدا را دعوت می کنیم و به خدا پناه می بریم اما وقتی که پایمان به خشکی رسید و نجات یافتیم دوباره مشرک شده و خدا را فراموش میکنیم و می گوییم ناخدایش خیلی خوب بود یا اینکه صدقه ای که خودم دادم نجاتم داد دیگر اصلا خدا را نمی بینیم که موثر در نجاتمان بوده است.

غفرانی با بیان اینکه هیچ یک از مردم جهان منکر خدا نیستند اظهار داشت: این علم و شناخت فطری ما نسبت به خدا آنقدر قوی است که هیچ یک از مردم جهان تا امروز ادعای خالقیت نکرده و فرعون هم فقط ادعای ربوبیت کرد.

وی ادامه داد: تقریبا هیچ یک از مردم جهان منکر خدا نیستند فقط سر اسم و صفت اختلاف دارند اما سر اصل آن اختلافی ندارند اما چرا اغلب مردم با این علم شناخت فطری خود را محتاج و تشنه ملاقات و لقاء با خدا نمی بینند؟

چرا در کربلا 30 هزارنفر آمدند تا 72 نفر را بکشند؟
غفرانی به حادثه عاشورا و علم اینکه می دانستند امام حسین(ع) حق است، گفت: 30 هزار نفر آمدند در کربلا تا 72 نفر را بکشند علتش این بود چون دیدند امام حسین(ع) اگر سر کار بیاید می خواهد راه پدر بزرگوارش حضرت علی(ع) را ادامه دهد و عدالت را رعایت نماید این به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

چرا خدا در آیه 57 واقعه با اینکه عبادت می کنیم نسبت به عبادتمان اعتراض دارد؟
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به آیه 57 سوره واقعه که خدا می فرماید چرا مرا تصدیق نمی کنید؟ گفت: ما این همه عبادت می کنیم،یک دهه از محرم را عزاداری کردیم اما خداوند در قرآن خطاب می کند و می فرماید:« نَحْنُ خَلَقْناکُمْ فَلَوْ لا تُصَدِّقُونَ» ، من خدای شما هستم و شما را آفریده ام چرا مرا تصدیق نمی کنید؟

وی ادامه داد: این سوال خدا مخصوص زمان خاصی نیست و همیشه این اعتراض را خدا از بندگانش دارد که چرا خالقیت و مخلوقیت مرا نمی کنید؟

غفرانی افزود: ما که این همه علم و شناخت فطری نسبت به خدا داریم حالا چرا این همه مشکل داریم؟ غفلت، جهالت، شرک، کفر، نفاق، فسق، فجور، فساد، ربا، ظلم، دروغ، گناه، جنایت، رذائل باعث آزار افراد بشر شده است علت آن چیست؟ علم داریم و می دانیم اما سودی برایمان ندارد.

جای خدا حکم صادر نکنید
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اکثر دختر و پسرهایی که دوست دختر یا پسر دارند والدین آنها می فهمند اما چیزی نمی گویند اما اگر بفهمند که آنها برای این رابطه خود عقد و صیغه محرمیتی خوانده اند فریاد بر می آورند ای وای آبروی ما را بردید.
وی ادامه داد: خداوند در آیه 116 سوره نحل از این قبیل افراد شکایت می کند و می گوید از خود حکم صادر نکنید، نگویید اگر گناه داشت به گردن من! روی عادت زبانی خود این حلال و آن حرام نگویید، حلال خدا و حرام خدا برای همیشه حلال و حرام است.

حمد نداشتن علت اعتراض خداوند
این پژوهشگر قرآنی در پاسخ به اینکه چرا با اینکه عبادت می کنیم خداوند از ما گله مند است، گفت: پاسخ این پرسش را امام سجاد(ع) در اولین دعای صحیفه سجادیه فرمودند که مشکل این است که حمد نداریم.

وی ادامه داد: کسی که حمد دارد دیگر هیچ کدام از آن مشکلات را ندارد و با حمد گفتن «الحمدالله» تمام سپاس ها و ستایش ها را از خدا ابراز داشتید.

غفرانی به روایتی از امام باقر(ع) اشاره و بیان کرد: در کتاب برهان حدیثی از امام باقر(ع) نقل شده که امام حالی برایشان دست یافت و فرمودند: الحمدالله،سپس فرمودند چیزی را در ستایش خداوند باقی نگذاشتم و تمام ستایش ها و سپاس ها را ویژه خدای عزیز و بزرگ در کلمه الحمدالله به جا آوردم که همه حمدها در آن هست و چیزی باقی نماند وترک نشد.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha