کد خبر: 3540089
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

نشر خبر دروغ عامل ناامنی جامعه و حرام است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: خبر و گزارش دروغ باعث ناامنی جامعه و اضطراب مردم می‌شود؛ در سوره احزاب فرمود کسانی که «مرجف» یعنی کارشان اراجیف درست کردن و نشر دادن است، اگر از کارشان دست برندارند به عذاب الهی دچار می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز دوم آبان ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حجرات در پاسخ به برخی سؤالات مطرح شده در جلسات گذشته گفت: در زمینه عقل و حجت باطنی بودن آن باید گفت که حجت، یا ظاهری و یا باطنی است که از حجت باطنی به عقل تعبیر کرده‌اند ولی عقل اگر در درون باشد و حرفی برای گفتن نداشته باشد حجت نیست از این رو عقل یک امر باطنی است و محسوس نیست و تا برهانی ارایه نکرده حجت نیست.
وی افزود: عقلی که اسیر است مشکلش با علم حل نمی‌شود یعنی اگر کسی ویلچری باشد با اینکه مار و عقرب را می‌بیند دست و پایی برای فرار ندارد و انسان عالمی هم که عقل عملی ندارد به این مشکل دچار است و باید به چنین فردی از طرق انذار و تحبیب و تبشیر و ... کمک کنیم تا عقل عملی او بیدار شود.
آیت‌الله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه حق قابل کتمان نیست، تصریح کرد: در سوره بقره فرمود کتمان حق مانند اظهار کذب حرام است.
این مفسر قرآن با اشاره به خبر فاسق اظهار کرد: خبر و گزارش دروغ باعث ناامنی جامعه و اضطراب مردم می‌شود؛ در سوره احزاب فرمود کسانی که «مرجف» یعنی کارشان اراجیف درست کردن و نشر دادن است اگر از کارشان دست برندارند به عذاب الهی دچار می‌شوند.
وی در ادامه افزود: خداوند فرمود ما انسان را در احسن تقویم آفریدیم و هر چه برای کمال او لازم بود دادیم از جمله عقل و فهم و گرایش به خوبی و ... و در کنار آن نیز برای او پیامبر و امام فرستادیم؛ این طور نبود که تنها بگوییم این راه حق و این باطل است بلکه طرزی او را آفریدم که طبعا به طرف خیر و خوبی تمایل دارد؛ اگر خدا فقط این دو راه را نشان داده بود هم حجت را بر ما تمام کرده بود ولی این کار را نکرد بلکه انسان را طوری آفرید که از دین خوشش بیاید و فرمود حبب الیکم الایمان.
این مفسر قرآن بیان کرد: چرا همه از عدل خوششان می‌آید همان طور که از بو کردن گل زیبا و دیدن منظره قشنگ، غذای لذیذ و صدای خوب؛ آیا در هفت میلیارد انسان دنیا آیا کسی هست که به او احسان شود و خوشش نیاید؟ فرمود دین را محبوب شما قرار دارم و برای حق و باطل تاییدات فراوانی آوردم و طبع شما را حق‌پذیر قرار دادم و شما اگر حرف بیگانه را گوش ندهید می‌دانید زینتتان چیست و از آن خوشتان می‌آید.
این مرجع تقلید تصریح کرد: در دعای روز یازدهم ماه رمضان می‌خوانیم که خدایا ایمان را در دل ما محبوب قرار بده و ما را از آنچه دلمان کراهت دارد دور کن که این تعبیر از این آیه گرفته شده است؛ این «کره» یعنی نه اینکه خدایا به من حق و باطل را بگو چون گفته است بلکه مراد است که طبعم را طوری قرار ده که من همان طور که از عسل لذت می‌برم از دین لذت ببرم زیرا الان ذائقه من با گناه و فریب شیطان تغییر داده شده است.
وی افزود: فرمود به انسان عقل نظری و عقل عملی دادیم و در بخش انگیزه به او تحبیب ایمان دادیم؛ به همین دلیل مسجدی طهارت را دوست دارد زیرا می‌خواهد راه رهبر الهی خود را طی کند اگر چه به قله نمی‌رسد.
این مفسر گفت: خداوند برای انسان چهار کار کرده است؛ چراغی به انسان داد که مسئول اندیشه است؛ این چراغ را با ظرفیت ویژه و با سرمایه آفرید، به همین دلیل هیچ کودکی تا کذب را یاد نگرفته است دروغ نمی گوید؛ بعد هم انگیزه و عقل عملی داد تا مایه رسیدن به بهشت شود یعنی فقط دستگاه جونده به انسان نداد که میان خوب و بد تشخیص ندهد بلکه گرایش این دستگاه را به سمت طیبات و شیرینی‌ها و چیزهایی که لذت می‌برد، قرار داد.
آیت‌الله جوادی آملی افزود: کسانی که دوست دارند طاهر و پاک باشند از همین ذائقه درونی خود پیروی کردند زیرا حق و باطل برای ذائقه انسان یک مزه ندارد، مگر اینکه خودش با دست خودش کاری کرده باشد که این ذائقه از بین رفته باشد.
این استاد برجسته حوزه با اشاره به وحی شیطان بر دوستان خود بیان کرد:  کسی که راه صحیح را طی نکرده در بخش اندیشه تحت ولایت شیطان قرار می‌گیرد و در بخش انگیزه نیز فریب‌های شیطان و ابزار مادی و شهوات را برای او زینت قرار می‌دهیم که این شهوات شامل زن و فرزند، قناطیر ذهب و فضه و خیل مسومه و کشاورزی است؛ فرمود برخی را با همسر خوب و زمین خوب و کشاورزی و ماشین خوب آزمایش می‌کنم که اینها متاع حیات دنیا هستند.
وی افزود: بارها عرض شد در برابر هر ملتی که پیامبری آورد مخالفان آن ملت، نحله‌ای خلق کردند که امروز داعش جزء همین نحله‌ها در مقابل اسلام است زیرا شیطان هم در بخش علمی و هم در بخش عملی فعال است و مقابله در این دو عرصه، میدان جهاد است.
این مفسر با بیان اینکه انسان اولین باری که می‌خواهد دروغ بگوید می‌لرزد ولی در دفعات بعد برای او عادی می‌شود، تاکید کرد: خداوند هم علم و هم طبع و هم ذائقه و هم گرایش ذائقه به خوبی‌ها و شیرینی‌ها را به انسان داد زیرا مجموع اینها مایه رشد انسان است ولی انسان با خوردن سم دروغ و گناه و ... این ذائقه را تغییر می‌دهد.
captcha