کد خبر: 3540202
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
سرلک تبیین کرد:

همه وظایف قوه قضائیه و مردم در مواجهه با ناهنجاری/حکم قرآن؛ «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما»

گروه جامعه: عضو هیئت علمی دانشگاه هنر، امنیت اخلاقی‌ را مهم‌ترین بُعد جامعه دینی دانست و گفت: در دنیای امروزی بسیاری از حرف‌‌ها کذب است و وظیفه جامعه متدین این است که با آن کریمانه برخورد و به «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما» عمل کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک، عضو هیئت علمی دانشگاه هنر و مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن‌(ایکنا)، با اشاره به ارکان جامعه اسلامی و شیوه روبه‌رو شدن جامعه دینی با ناهنجاری‌ها، اظهار کرد: مهمترین ویژگی جامعه اسلامی برابر با آیات قرآن امنیت است. به اندازه‌ای که یک جامعه در امنیت روانی، اجتماعی و اقتصادی باشد به همان میزان می‌توان آن جامعه را با محتوا و نگاه دینی شناخت.

وی افزود: یکی ‌از مهارت‌های خوبی که بسیاری از ما متاسفانه ‌در مواجهه با آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها و اتفاقاتی که کم‌و بیش در یک جامعه و کشور اسلامی رخ می‌د‌هد نیاموختیم این است که بدی و خوبی را در حد خودش بشناسیم. لذا باید از قائله تعمیم‌پذیری و حکم کلی صادر کردن دوری کنیم و از بی‌انصافی و قضاوت عجولانه و غیرعادلانه‌ای که برخی‌ها به آن مبتلا هستند، خود را مصون کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر ادامه داد: متاسفانه ما در جامعه نیاموخته‌ایم که ستاری کنیم و به تعبیر قرآن مجید مصداق «یحبون ان تشیع الفاحشه»، نشویم. قرآن می‌فرماید بعضی‌ها دوست دارند زدودگی‌ها و بدی‌ها را شایع کنند و سر زبان‌ها بندازند تا یک حاشیه امن برای افرادی شوند که زمینه‌های آلودگی دارند و می‌خواهند یک شریک جرم‌ عمومی هم پیدا کنند تا ارتکابشان و خلاف‌هایشان به لحاظ اجتماعی و روانی آسان‌تر شود.

جامعه دینی، جامعه‌ای ‌است که در آن امنیت وجود داشته باشد

‌این کارشناس مسائل دینی تصریح کرد: جامعه دینی، جامعه‌ای ‌است که در آن امنیت وجود داشته باشد و مهمترین ابعاد امنیت هم روانی و اخلاقی است. برای مثال در اسلام غیبت حرام است؛ غیبت یعنی بدی کسی را که از آن اطلاع داریم، به دیگران بگوییم، اما اسلام در اینجا از ما خواسته است که اگر بدی هم دیده‌ شد، آن را ندید بگیریم، چراکه در ظرفیت جامعه‌ای که در آن به راحتی راجع به بد‌ی‌ها سخن گفته می‌شود و در مورد خوب‌ها و بدها مبالغه می‌شود زمینه رشد و سعادت به شدت کاهش پیدا می‌کند. اینکه گفته شده غیبت حرام است به خاطر این است که فرد حق بدی گفتن را ندارد، و مرتکب شدن به این عمل مانند خوردن گوشت مرده برادر مومن است.

سرلک ادامه داد: در مورد افرادی که نام و عنوانی از مسائل ارزشی و اعتقادی دارند و یا به تعبیر امروزی‌ها حزب‌الهی هستند و خطایی از آنان سر زده است که البته اصل آن خطا هم گاهی قطعی نیست و امکان شایعه در آن بسیار است، از این باب که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها نیست. لذا برخی از این موارد مصداق این است که دروغ هرقدر بزرگتر، باورش هم راحت‌تر است.

وظیفه جامعه متدین در برخورد با ناهنجاری‌ها

وی تصریح کرد: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که بسیاری از حرف‌هایی که می‌شنویم و یا شنیده‌ایم کذب محض است و در این فضا حتی اگر برخی از این اتفاقات و ناهنجاری‌ها هم راست باشد و صدقی در آن باشد وظیفه جامعه متدین این است که با آن کریمانه برخورد کنند و آنچه قرآن می‌فرماید که «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِراما» را عمل کنند. اما متاسفانه این ماجرایی است که ما به آن مبتلا هستیم و جامعه باید راجع به این مسائل با بزرگواری، کرامت و آقایی رفتار کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر با اشاره به اینکه امروز سایت‌ها، روزنامه‌ها، شبکه‌های ماهواره‌ای و مجازی گوناکون به سرعت یک حرف را بدون اطلاع از اصل حقیقت و با سرعتی باورنکردنی منتشر می‌کنند، گفت: با این رفتار اعتقادات مردم دچار آسیب‌های بسیاری شده است.

امروز بعضی افراد دزد اعتقادات مردم شده‌اند

وی با بیان مثالی ادامه داد: نقل کرده‌اند دزدی بسته‌ای را از شخصی می‌رباید، وقتی آن بسته را باز کرد، دید یک صفحه آیت‌الکرسی روی آن نوشته شده، سوال کرد که این آیات را برای چه امری داخل بسته گذاشته‌ا‌ند گفتند که مردم اعتقاد دارند اگر کسی آیت‌الکرسی را در وسایلش قرار دهد دزد به آن نمی‌زند، بعد از آن می‌گویند آن دزد با همه آلودگی‌اش دستور داد که بسته را به مالباخته بازگردانند و گفت من دزد کالای مردم هستند نه دزد اعتقادات آنها. اما امروز بعضی افراد دزد اعتقادات مردم شده‌اند و با ترویج بدی‌ها و بیان آنها و دروغ‌گفتن‌ها و نشر اکاذیب عملا این‌کار را انجام می‌دهند.

سرلک با بیان روایتی افزود: از حضرات معصومین(ع) روایات داریم که می‌فرمایند اگر 50 نفر آمدند و علیه شخصی حرفی زدند و خود آن شخص آن حرف‌ها را نسبت به خودش تکذیب کرد و گفت که چنین نبوده حرف آن یک نفر را از خودش بپذیرید اما حرف آن 50 نفر را نسبت به آن فرد قبول نکنید.

این کارشناس مطرح کشور با تاکید بر اینکه تربیت دینی ما به گونه‌ای است که اظهارات خود افراد را حمل بر صدق و صداقت کنید، گفت: در تمامی ناهنجاری‌ها و بی‌قانونی‌ها دستگاه‌های قضایی و امنیتی موی سفید را از ماست بیرون خواهند کشید، اما از نظر افکار عمومی و منش اجتماعی در فضای حرف‌های حاشیه‌ای در این مسائل، اگر کسی آمد که در مورد آن سخن و یا مطلبی گفته شده است و خود فرد آن را تکذیب کرد ما موظف هستیم حرف او را بپذیرم.

ذهنمان محل محاکمه بدون پرونده و سند برای دیگران نباشد

‌وی بیان کرد: قطعا دستگاه‌های ذی‌ربط همچون قوه قضاییه و دستگاه‌های امنیتی در تمامی ناهنجارها و اتفاقات ناشایست پیگری‌های تخصصی را انجام می‌دهند، اما اسلام ما رابه عنوان یک مسلمان و متدین به گونه‌ای تربیت کرده‌ که ذهنمان محل محاکمه بدون پرونده و سند برای دیگران نباشد. اینطور نباشد که به محض اینکه مطلبی را در مورد فردی شنیدیم آن را محکوم و یا محاکمه کنیم و به آن فرصت دفاع ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر گفت: اگر فرد از خودش دفاع کرد ما به‌عنوان یک متدین و یک عضو امت اسلامی وظیفه داریم آن را بپذیرم. اما باز تاکید می‌کنیم که محاکم و دستگاه‌های قضایی وظایفی دارند که درجای خود عمل خواهندکرد و امیدوارم جامعه ما به امنیت اخلاقی و روانی و امنیت اقتصادی و عاطفی برسد تا این همه ضربه زننده به حریم‌های خصوصی انسان‌ها را شاهد نباشیم و اگر هم هستند إن‌شاءالله به زودی متنبه شوند و اگر تنبه پیدا نکردند چاره‌ای را برای آنها بیاندیشند.
captcha