تاکید قرآن بر رعایت حلال بودن اطعام/ استجابت دعاها با لقمه حلال
کد خبر: 3543323
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵

تاکید قرآن بر رعایت حلال بودن اطعام/ استجابت دعاها با لقمه حلال

کانون خبرنگاران نبأ: امام جمعه شریف آباد پاکدشت در خطبه های نماز جمعه این شهر هفتم صفر را بنابر روایات شهادت امام حسن مجتبی(ع) دانست و گفت: معمولا در آیات قرآن وقتی مسئله غذا و اطعام را مطرح می کند دو تا قید کنارش می آورد، حَلالاً طَيِّباً ، و تاکید اسلام بر این است که انسان در غذا باید حلال و حرام را رعایت کند.

http://8pic.ir/images/0kg08ofmdcfj5688w7au.jpg

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ،حجت الاسلام و المسلمین قاسم خداپرست، امام جمعه شریف آباد پاکدشت در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این شهر که با حضور پر شور مردم و مسئولین شریف آباد در مسجد جامع برگزار شد، در خطبه های اول نماز ضمن توصیه همگان به تقوای الهی گفت: قلب انسان که هر لحظه در معرض وسوسه شیطان است و تنها چیزی که این قلب را آباد می کند یاد خدا و رعایت حلال و حرام الهی است.

وی به توجه اسلام به مسئله جسم انسان اشاره و اظهار کرد: اسلام در کنار تاکید بر ابعاد معنوی و روحی انسان به مسئله جسم انسان هم توجه کرده چون ابعاد روحی و معنوی از طریق جسم تامین می شود که یکی از آنها مسئله غذا و لقمه ای است که انسان با آن سر و کار دارد.

تاکید قرآن بر رعایت حلال بودن طعام

امام جمعه شریف آباد با اشاره به آیه 168 سوره بقره که می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّاسُ کُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلالاً طَيِّباً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبين» به دو قید کنار هم در قرآن پیرامون اطعام گفت: معمولا در آیات قرآن وقتی مسئله غذا و اطعام را مطرح می کند دو تا قید کنارش می آورد، حَلالاً طَيِّباً ، و تاکید اسلام بر این است که انسان در غذا باید حلال و حرام را رعایت کند.

آثار لقمه حلال

وی افزود: چون لقمه حلال و حرام آثاری دارد که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: لقمه حلال باعث می شود چشمه ساران حکمت بر قلب انسان جاری شود.

مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) پاکدشت کسب تقوا را در لقمه حلال دانست و گفت: کسی که اهل لقمه حلال و رعایت حلال و حرام است اهل تقوا قرار می گیرد و انسانی باتقوا و پاک می شود، چون لقمه حلال در تمام وجود انسان خون و پوستش اثر گذار است.همچنین باعث استجابت دعای انسان می شود.

استجابت دعاها با داشتن لقمه حلال

حجت‌الاسلام خداپرست افزود: شخصی خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید وعرض کرد یا رسول الله دوست دارم دعاهایم مستجاب بشود چرا دعاهایم مستجاب نمی شود؟ پیامبر(ص) عرض کرد معاش خود را پاکیزه کن، حرام را به شکم خودت راه نده، چون وقتی لقمه لقمه حرام شد در روح انسان، در فکر و اندیشه او اثر می گذارد و باعث می شود در اجابت دعای انسان نیز اثر داشته باشد.

لقمه حرام علت عدم تاثیر سخنان امام حسین(ع) بر لشکر عمر سعد

امام جمعه شریف آباد به علت تاثیر نکردن سخنان امام حسین(ع) در مقابل لشکر عمر سعد اشاره و بیان کرد: در روایت فرمود کسی که لقمه حرام بخورد چهل روز نمازش قبول نمی شود و تا چهل روز دعایش مستجاب نمی شود. بنابراین روز عاشورا حضرت اباعبدالله(ع) وقتی که در مقابل لشکر عمر سعد قرار گرفت و خطبه هایی خواندند و موعظه ها نمودند اما همه تماشا می کردند و هیچ کدام گوش نمی کردند، که امام برگشت خطاب به لشکر عمر سعد گفت لقمه های حرام شکم های شما را پر کرده که این لقمه های شبهه و حرام باعث شده که امروز حرف مرا گوش نمی کنید.

وی افزود: حتی لقمه های حلال در تبعیت و پیروی اعضای انسان هم تاثیر گذار است، وقتی لقمه حلال باشد دیگر چشم انسان خطا نمی کند و از مسیر خودش منحرف نمی شود و به نامحرم نگاه نمی کند. همچنین زبان انسان به آلودگی هایی که نباید انجام بشود آلوده نمی شود و غیبت و دروغ و تهمت و آبروریزی از زبانش جاری نمی شود.

امام جمعه شریف آباد تاکید کرد: در همه چیز لقمه حلال تاثیر گذار است، بنابراین وجود مبارک پیغمبر اکرم (ص) فرمودند: «اَلْعِبادَةُ سَبْعُونَ جُزْءً اَفْضَلُها طَلَبُ الْحَلال»،عبادت هفتاد جز است که بهترین و با فضیلترین آن لقمه حلال است. که اقامه نماز،ادای خمس و زکات، انجام واجبات، ترک محرمات همه به لقمه حلال بر می گردد.

وی درخواست لقمه حلال را از دعای پیامبران دانست و گفت: امام باقر(ع) دید کسی دعا می کند و از خدا روزی حلال طلب می نمود، که امام فرمود داری لقمه پیامبران که لقمه انبیا است را از خدا درخواست می کنی.

تشکر از حضور استکبار ستیزی در 13 آبان

خطیب جمعه شریف آباد در خطبه دوم نمازجمعه این شهر به حضور گسترده و پر شور جوانان و دانش آموزان در راهپیمایی 13 آبان اشاره و بیان کرد: از حضور حماسی و استکبار ستیز ملت در سراسر ایران مخصوصا در بخش شریف آباد تشکر می کنم که جوانان ، نوجوانان، دانش آموزان و معلمین عزیز علی رقم اینکه مدارس تعطیل بود این تجمع را رها نکردند.

وی ادامه داد: ازهمه عزیزان و مسئولین بخشداری و شهرداری که فضا را آماده کردند و عزیزان فرهنگی که زمینه را ایجاد کردند تشکر و خداوند توفیق بیشتر به آنها عنایت کند.

امام جمعه شریف آباد حفظ عزت کشور را پیام این راهپیمایی دانست و گفت: این راهپیمایی در همه جا پیام داشت و خواست همه مردم این است که عزت خودمان را حفظ کنیم و اگر بخواهیم این شوکت و عظمتی که در دنیا داریم حفظ بشود تنها راهش استقلال است.

وی ادامه داد: در عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی،سیاسی باید روی پای خودمان بایستیم.

خطیب جمعه شریف آباد به گزیده ای از سخنان مقام معظم رهبری که در آستانه 13 آبان در روز 12 آبان در دیدار خیل عظیمی از دانش آموزان و دانشجویان سراسر کشور بیان کردند اشاره و گفت: آنان که می گویند اگر با آمریکا سازش کنیم مشکلاتمان حل می شود این فکر خطایی است که با 10 دلیل می شود گفت این حرف دروغ و فریب است که آخرین دلیل هم برجام است که از بدعهدی های آمریکاست.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در فرازی دیگر از سخنانشان فرمودند مذاکره با آمریکایی ها مشکلات ما را حل نخواهند کرد، اولا آنها دروغگو، بد عهد، فریبکار و از پشت خنجر زن هستند و دوما آمریکا خودش دچار بحران است و کشور بحران زده چگونه می تواند مشکلات کشوری دیگر را حل کند.

حجت الاسلام خداپرست افزود: این سخنان مقام معظم رهبری که فرمودند سخنانی است که واقعا امام راحل دنبال آن بود و اگر امام امروز بود همان بدشکنی را ادامه می داد.

هفت صفر بنا بر روایات شهادت امام حسن مجتبی(ع)

امام جمعه شریف آباد در بخشی دیگر از سخنانشان با تسلیت شهادت حضرت رقیه(س) و امام حسن مجتبی(ع) که از مناسبتهای قمری در هفته پیش رو است، گفت:هفتم صفر بنا بر روایاتی شهادت امام حسن مجتبی(ع) است که در تقویم ها شهادت امام حسن مجتبی(ع) را در 28 صفر ثبت نموده اند اما به دلایلی تغییراتی ایجاد شد و اصل شهادت به 28 صفر منتقل شد.

وی ادامه داد: اما در 28 صفر واقعا حق امام مجتبی(ع) ادا نمی شود در حالی که در شهر مقدس قم چند سالی است که مراجع معظم تقلید هفتم صفر را به عنوان روز عزا و شهادت امام حسن مجتبی(ع) احیا کردند و در قم این روز تعطیل است و در تمام بیوت مراجع عظام مراسم عزاداری و سوگواری برقرار است.

امام جمعه شریف آباد خاطر نشان کرد: شایسته است هفتم صفر در مساجد به عنوان شهادت امام حسن مجتبی(ع) هم ذکر فضائل و هم ذکر مصیبت های امام حسن (ع) صورت گیرد. چون در طول سال خیلی کم اتفاق می افتد که از امام حسن مجتبی(ع) ذکر روضه و مصیبتی بشود.

پرهیز از ایجاد اختلافات شیعی سنی در راهپیمایی اربعین

حجت الاسلام خداپرست اربعین حسینی را سرآغاز نهضت حسینی و پایان آن را نهضت جهانی مهدوی دانست و گفت: اربعین یک نماد حرکت، شور، شعور، تعالي و كمال و رشد است و نقشه راهی است كه سرآغاز آن نهضت حسينی و پايان‌بخش آن، نهضت جهانی مهدوی(عج) است، چون نقش اربعین هم احیا عاشورا و افشا نقشه بنی امیه است.

وی ادامه داد: اربعين مظهروحدت امت اسلامى وجهان تشيع است و از هر امرى كه موجب اختلاف شيعى وسنى، عرب و عجم، ايرانى و عراقى شود پرهیز گردد و زائران اربعین به مقررات کشور عراق احترام بگذارند.

امام جمعه شریف آباد متذکر شد که کشور عراق کشوری حساس است و نباید نکته ای بیان شود که موجب اختلاف شیعه و سنی یا عرب و عجم گردد.

رعایت قانون عراق توسط زائرین اربعین

امام جمعه شریف آباد به رعایت قانون عراق توسط زائرین اربعین حسینی اشاره و بیان کرد: مراجع هم تاکید کردند که احترام به قانون عراق حفظ بشود که لازم در بحث ویزا و مسائل مالی رعایت شود.

خطیب جمعه شریف آباد در بخش پایانی سخنانش به پیروزی های اخیر در سوریه و عراق اشاره و افزود: به لطف خدا و عنایت اهل بیت داعش در حال نابودی است.

وی ادامه داد: خود ابوبکر بغدادی سرکرده داعش مخفی شده است و اعلام کرده داعش کشته بشود ولی تسلیم نشود که نشان از ناامید شدن از حرکتش دارد.

انتقاد از ترکیه در ماجراجویی در عراق

امام جمعه شریف آباد با انتقاد از دولت ترکیه در ماجراجویی در کشور عراق گفت: اگر ترکیه خیلی قدرت دارد جلو کودتا و تظاهرات ترکیه را بگیرد.

وی به واکنش دولت عراق اشاره و افزود: دولت عراق نیز نسبت به این ماجراجویی ترکیه واکنش نشان داده و گفته که مبادا اتفاقی بیفتد و گرنه همان درسی که ملت، بسیج و ارتش عراق به داعش داد به ترکیه هم می تواند بدهد.

امیرمحسن سلطان احمدی

captcha